Учени откриха начин да "наблюдават" тъмната материя
Светлината от звездните купове помага за проследяване на тъмната материя
Източник: NASA/ESA/M. Montes/UNSW

Т ъмната материя е сред големите мистерии на Вселената. Въпреки това именно на малкото, което се знае за нея, се базира почти цялата космическа наука. Според учените тъмната материя съставлява до 85% от познатата на човечеството Вселена.

Учени откриха най-далечния обект в Слънчевата система

"Вояджър 2" навлезе в междузвездното пространство

Сега астрономи от Австралия и Испания смятат, че са открили нов начин как да проследяват движението на тъмната материя в пространството, съобщава онлайн изданието CNET. За целта те са използвали снимки на звездни купове, които са направени от телескопа "Хъбъл".

Сондата на НАСА откри вода на астероид

Учени смятат, че са разгадали загадката на тъмната материя

Досега учените наблюдаваха ефектите на тъмната материя най-вече върху гравитацията. Новият метод обаче се вглежда в слабата светлина на звездните и галактическите купове. Взаимодействията между галактиките в тези купове води до различни последствия. Например отделяне на звезди от галактиките им, които след това се движат сами в междугалактическото пространство.

Свелината от тези звезди се нарича "вътрешнокупова светлина". На снимката горе тя е синята светлина в средата на кадъра. Именно тя се оказва помощникът на астрономите да следят и движението на тъмната материя и как тя се разпределя в пространството.

Досега учените разчитаха на използването на т.нар. гравитационни лещи, за да следят изкривяването на светлината от голеими гравитационни обекти и да разбират структурата на тъмната материя в куповете. Недостатък на метода е, че изисква внимателно и продължитлено наблюдение.

Новият подход на учените от Испания и Австралия използва вече направени снимки на дълбокия Комос. Например кадри от телескопа "Хъбъл". С тяхна помощ астрономите са прецизирали своя модел на базата на знанията от гравитационните лещи за шест галактически купа. Така те откриват, че вътрешнокуповата светлина следва точно разпространението на тъмната материя.

Тази светлина се оказва много добър индикатор за движението на тъмната материя и улеснява нейното проследяване в пространството. Учените вече са започнали и допълнителни анализи с още галактически купове, за да прецизират метода си още повече.

Учени направиха подробна карта на Млечния път

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Сняг скова Франция и уби човек