4

Б лагодаря ти, Енцо Ферари. Прословутата ти арогантност е причината сега да мога да се докосна до един толкова ексклузивен продукт, създаден не от Ferrari или Lamborghini, а от Ford, компанията, дала ни Model T, Ka, Mondeo, Galaxy, Eco Sport… С други думи: компания за производство на масови автомобили, автомобили, предназначени да придвижват хората от точка А до точка Б, поради което това инженерно творение е още по-впечатляващо.

Зад волана на Ford GT

Ford GT е онова, което всички останали модели на марката не са: върхът на сладоледа, черешката на тортата, икона, ексклузивност, изключителна динамика, чар, динамика, тръпка… Ford GT е еманация на всичко онова, което Ford постигна за този над един век история: от въвеждането на конвейрното производство до електрическата концептуална разработка, която ще видим през септември на изложението във Франкфурт.

Към монета са произведени 550 бройки от общия тираж 1350 (толкова е теглото на модела), като 80 от тях са в Европа. Цената за Стария континент започва от 550 000 евро преди данъци и такси. Автомобилът не може да се препродава 2 години, но през август на търг ще бъде изкаран един с 400 мили на километража, на който му се искат $1,5 млн.
Към монета са произведени 550 бройки от общия тираж 1350 (толкова е теглото на модела), като 80 от тях са в Европа. Цената за Стария континент започва от 550 000 евро преди данъци и такси. Автомобилът не може да се препродава 2 години, но през август на търг ще бъде изкаран един с 400 мили на километража, на който му се искат $1,5 млн. Източник: Ford

А защо благодаря на Енцо Ферари? През 1962 г. Хенри Форд II решава да стартира кампанията Total Performance, чиято цел е да демонстрира потенциала на марката в сферата на моторния спорт. Тогава, както и сега, „24 часа на Льо Ман” е сцената на най-големите и емблематични битки. По това време доминацията на легендарното трасе е за Ferrari.

Интересното е, че към този момент Енцо Ферари и Хенри Форд II поддържат много добри взаимоотношения. Форд разбира от няколко източника, че Ферари иска да продаде компанията, за да набере повече инвестиции за участие в моторните спортове. Така в началото на 1962 г. стартират преговорите между двете компании, когато програмата Total Performance вече е в ход.

Източник: Ford

Смята се, че Ford е предложил около $18 000 000 за производителя на италианските спортни автомобили, които към днешна дата се равняват на около $141 млн. За онова време тези пари са били огромна сума, тъй като тогава Ferrari все още е далеч от статута, който има днес.

Тестваме революционния двигател Skyactiv-X на Mazda

Peugeot 508 SW е най-красивото комби (тест драйв)

Без значение, преговорите се развиват много добре, докато Ил Комендаторе не осъзнава, че ще загуби пълния контрол върху спортната програма на компанията, ако Ford осъществи сделката. Нещо повече, Скудерията вероятно би получила забрана да се състезава на Американска земя, поне в състезанията, в които Ford са фаворити.

Това, подсилено от националната истерия в италианската преса води до промяна в мнението на Ферари в последния момент, когато адвокатите на Ford са в Италия за финализиране на сделката през 1963 г.

Именно този съдбовен момент ми даде възможност на мен да се докосна до един наистина уникален автомобил, до който са се докосвали само двама българи, моя милост и мой колега.

Преди повече от половин век Хенри Форд II побеснява от решението на Енцо Ферари, в резултат на който гняв се ражда Ford GT40. Тази година ще гледаме филм за това легендарно съперничество. Вероятно някои факти ще бъдат пресилени, а други премълчани, но историята е ясна: Давид спира Голиат след неговите шест поредни победи в „24 часа на Льо Ман” през 1966 г., когато Брус Макларън/Крис Амон, Кен Майлс/Денис Хюлм и Рони Букум/Дик Хътченсън финишират 1-2-3 с Ford GT40!

Тестваме чиста формула за удоволствие от шофирането: Suzuki Swift Sport

Тестваме върха в баварската гама: BMW 750i & M760Li

През 2015 г. в Детройт Ford представи духовния наследник Ford GT, а целта бе на следващата година да отбележи 50-ата годишната от знаменития си триумф в Льо Ман. Прави го с победа.

Източник: Ford

Благодаря им за това, защото този стремеж за доказване ми даде възможността лично да седна зад волана на този потресаващо изглеждащ автомобил. И като използвам определението „потресаващо изглеждащ” – не преувеличавам нищо. Изглежда величествено, а на живо е просто нереален, още повече на фона на уникалния хотел-замък край Кьолн, където се състоя моето рандеву с Ford GT.

Багажникът се намира точно пред двигателя. Обемът му е 11,3 литра!
„Багажникът” се намира точно пред двигателя. Обемът му е… 11,3 литра! Източник: Ford

Ще започна с един от най-важните въпроси: защо не V8, V10 или V12? Да, такава конфигурация на двигателя вероятно би била още по-пленяваща въображението, но решението да се монтира битурбо V6 си има своето обяснение. Този Ford GT е разработен успоредно с онзи, който през 2016 г., на връх 50-ия си рожден ден, спечели „24 часа на Льо Ман”. Това ще рече, че в GT абсолютно всичко е подчинено на аеродинамичната ефективност, залагайки всичко на шасито, а не толкова на двигателя.

Макар и странно за подобен автомобил, но тук е монтиран 3,5-литров битурбо V6 с мощност 655 к.с. при 6250 об./мин и 750 Нм при 5900 об./мин, които се стоварват върху задните Michelin Pilot Sport Cup с размер 325/30 R20.
Макар и странно за подобен автомобил, но тук е монтиран 3,5-литров битурбо V6 с мощност 655 к.с. при 6250 об./мин и 750 Нм при 5900 об./мин, които се стоварват върху задните Michelin Pilot Sport Cup с размер 325/30 R20. Източник: Ford

И като казвам всичко, имам предвид всичко. Всеки един отвор по автомобила е предназначен за отвеждане на въздух към отделни компоненти от задвижването и спирачките, а всички форми, ъгли, странни (на пръв поглед) прорези и линии трябва да насочват въздушния поток под, над и около автомобила така, че да се гарантира възможна най-високо аеродинамично притискане, но без да се създава високо челно съпротивление.

Тестваме най-продавания модел на Renault

Модерната версия на Ibiza: тестваме Seat Arona

Това е причината за напречно разположения 3,5-литров битурбо V6 (най-мощният EcоBoost) точно зад главата ви: той е компактен и лек, което е позволило максимално ниско разположение на центъра на тежестта и разпределение на теглото между двете оси в съотношение 47 към 53% отпред и отзад. Не мога точно да ви пресъздам начина, по който въздушният поток влиза пред задните колела, минава през турбините и се отвежда над задницата, но обяснението на Крейг (инженерът, който е мой навигатор) е впечатляващо. Ще спомена само, че стоповете са кухи и през тях се отвежда въздушен поток!

Източник: Ford

Това произведение на спортното автостроене, подчинено на аеродинамичната ефективност, е опаковано в карбоново купе с вграден стоманен ролкейдж и алуминиева субструктура. Окачването а много близо до това на състезателния автомобил от „часовете”, докато 3,5-литровия мотор споделя на 60% от частите с мотора във Ford F-150 Raptor. V6 означава, че максималните 655 „коня” се разгръщат при 6250 об./мин, докато максималните 750 Нм при 5900 об./мин се стоварват върху жестоките карбонови задни колела посредством 7-степенна Getrag трансмисия с двоен съединител с диференциал с ограничено приплъзване.

Дъската за гладене се изправя при 100 км/ч и осигурява 170 кг притискаща сила.
Дъската за гладене се изправя при 100 км/ч и осигурява 170 кг притискаща сила. Източник: Ford

Цялата тази конфигурация тежи само 1350 кг, но все пак това е 100 кг над някои преки конкуренти, като да речем McLaren 720S с неговите 1250 кг. Но въпреки това Top Gear твърди, че Ford GT е един от супер автомобилите с най-доброто управление.

Забравете предразсъдъците, BMW X7 е върховна лимузина (тест драйв)

Audi Q8 е като катедрала на колела (тест драйв)

Това нито мога да потвърдя, нито да отрека. През годините съм имал възможността да карам Ferrari 599 GTB Fiorano и Lamborghini Murcielago Roadster, но никога не съм имал тези автомобили на мое разположение за час. Базата ми за сравнение е почти нулева, а и нямах допълнителната щипка късмет, за да тествам Ford GT и в режим Track. Затова ще ви разкажа какво е усещането да го караш по германските пътища с 90 км/ч и да го „опънеш” със 170…. мили/ч на аутобана. Два пъти.

Източник: Ford

Влизането (а още повече излизането) в GT си е упражнение, на което повечето килограми пречат. Дебелият праг изисква да седнеш първо, след което да пренесеш краката си вътре. А там тялото ти попада в типично спортно „корито”, което е фиксирано към шасито. Това ще рече, че се движи само облегалката, както и педалите, за да намериш оптималната позиция зад волана. А върху него е изнесено всичко необходимо за управлението на автомобила. Няма лостове за чистачки и мигачи, всичко е бутони, а зад него са монтирани две големи планки за смяна на предавките. Най-гъделичкащи са светодиодите, които обозначават достигането на максималните обороти, когато тръгнеш да гониш 911 Targa на немски аутобан. Силата на тази кола е на писта, но аз можах да й се порадвам истински за любимите аутобани без ограничения.

Източник: Ford

Иначе шофирането по обикновената пътна мрежа е леко мъчително, тъй като не можеш да отприщиш цялата мощ на този звяр. На въпреки това ще запомня всяка минута, тъй като колите като Ford GT са на изчезване: сурови, истински, груби в някои отношения, предназначени да носят удоволствие, шумни, неудобни на пътя, харчещи много. Но всичко това гарнирано с най-мазната усмивка, която се е появявала на лицето ми, защото точно колите, които са най-неудобните, носят най-голямата наслада.

А Ford GT е предназначен да ви предложи всичко от управлението на супер спортен автомобил в най.чистата му форма. Под калниците няма никаква изолация, затова чуваш всяко едно камъче, да не говорим, че и го усещаш. Не знам защо е монтирана аудио система, след като теглото й е могло да бъде спестено. Причината е, че няма как да я слушаш, тъй като зад персигласова преграда слушаш рева на V6 двигателя. Да, той не е като високия режещ звук на италианските конкуренти, но въпреки това е опияняващо усещане. Няма го и онова изтънчено изпълнение на интериора, типично за „италианките”. Тук властва велур в черно, за да не се отклонява вниманието на собственика от пистата, но за пътя алуминий и кожа биха стояли по-добре.

Зад тези карбонови джанти (спестяващи 2 кг отзад и 0,5 кг отпред спрямо алуминиевия им еквивалент) са монтирани 6-бутолни Brembo спирачни апарати и дискове с диаметър 394 мм отпред и 360 мм отзад.
Зад тези карбонови джанти (спестяващи 2 кг отзад и 0,5 кг отпред спрямо алуминиевия им еквивалент) са монтирани 6-бутолни Brembo спирачни апарати и дискове с диаметър 394 мм отпред и 360 мм отзад. Източник: Ford

Ford GT далеч не е най-скъпият супер спортен автомобил, нито е най-рафинираният, да не говорим за най-бърз. Но Ford GT е формула за супер автомобил в най-чистата му, сурова действителност. Това е кола, чието боравене с волана е доста трудно на пътя. Все пак диаметър на завой от 12,2 метра при съотношение 14,8:1 на хидравличния рак и пиньон си е трудничко, но по-запознатите с темата ще разберат какво значи това.

Лично аз никога няма да забравя това преживяване с Ford GT, в който чуваш само механични шумове, усещаш с цялото си тяло как работи тази машина, а накрая имаш възможността да видиш колко може 911 Targa, докато в капкообразните странични огледала гледаш бял C 63 AMG Black Series да ти се любува на огромния спойлер, който отдавна се е изправил и притиска GT с допълнителни 170 км към асфалта.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 4
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

4 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Директна елиминация в капитанската битка отстрани Любомир от „Игри на волята: България”

Директна елиминация в капитанската битка отстрани Любомир от „Игри на волята: България”

Любопитно Преди 3 часа

Малко не достигна на инженера, за да грабне победата дни преди големия финал

Великобритания разхлабва COVID-мерките за Коледа

Великобритания разхлабва COVID-мерките за Коледа

Теми в развитие Преди 3 часа

Ще бъдат отменени и ограниченията за пътуване

Жена рани с нож други две в супермаркет в Швейцария

Жена рани с нож други две в супермаркет в Швейцария

Свят Преди 4 часа

Полицията не изключва да е имало терористичен мотив при атаката

Стачка блокира транспорта в Гърция

Стачка блокира транспорта в Гърция

Свят Преди 5 часа

Тя е обявена за 26 ноември, няма да се движат метрото, електрическият влак и трамваите в гръцката столица и област Атика

Протест под прозорците на властта, недоволство и срещу COVID-мерките

Протест под прозорците на властта, недоволство и срещу COVID-мерките

Теми в развитие Преди 6 часа

Обстановката към момента е спокойна, движението не е спряно

Въоръжен и пиян мъж взе 6 деца за заложници в Русия

Въоръжен и пиян мъж взе 6 деца за заложници в Русия

Свят Преди 7 часа

Той се затворил с децата в апартамент и ги заплашвал

Спортните федерации призоваха: Не блокирайте изцяло спорта

Спортните федерации призоваха: Не блокирайте изцяло спорта

Теми в развитие Преди 8 часа

Най-големите спортни федерации с отворено писмо до премиера и министри

Македония се отказва от АЕЦ "Белене", насочва се към "Александруполис"

Македония се отказва от АЕЦ "Белене", насочва се към "Александруполис"

България Преди 8 часа

Гръцката електроцентрала имала по-добри перспективи да бъде реализирана по-скоро

ВАС с нови правила за провеждане на откритите съдебни заседания

ВАС с нови правила за провеждане на откритите съдебни заседания

България Преди 9 часа

Целта е ограничаване на разпространението на COVID-19

Коя актриса най-често се снима в сцени по бельо

Коя актриса най-често се снима в сцени по бельо

Любопитно Преди 10 часа

Тя е известна с ролите си във филмите „Отряд самоубийци“, „Бомба със закъснител“ и други

Защо Швейцария избра по-мек подход в борбата с коронавируса

Защо Швейцария избра по-мек подход в борбата с коронавируса

Теми в развитие Преди 10 часа

Страната е с едно от най-високите равнища на заболеваемост и смъртност от COVID-19 в региона

Увеличават допълнителните възнаграждения на лекари, сестри и санитари

Увеличават допълнителните възнаграждения на лекари, сестри и санитари

България Преди 10 часа

Медицинският персонал ще получава допълнение към трудовите си възнаграждения докато има пандемия

СЗО: Ваксините няма да спрат коронавируса

СЗО: Ваксините няма да спрат коронавируса

Теми в развитие Преди 11 часа

Очаква се ЕК да одобри утре сключването на договор с производителя на ваксина срещу Ковид-19 "Модърна"

Ропа Виеха

Националното ястие на Куба - Ропа Виеха

Любопитно Преди 12 часа

Какво е това ястие и как да си го приготвите

Професор Тодор Кантарджиев

Проф. Кантарджиев: Липсват контрол и съзнание

Теми в развитие Преди 12 часа

Експертът обясни защо се е нарушило доверието в лекарите