Колко екологични са "зелените" автомобили в момента
Източник: netinfo
73

П од капаците на милиони чисти електрически автомобили, които ще се движат по световните пътища през следващите няколко години, ще са монтирани мръсни батерии, казва анализ на Bloomberg.

Всеки производител планира лансирането на електромобили, за да се намалят емисиите СО2, но производителите на батериите за тях, в голямата си част, създават своите литиево-йонни батерии в някои от страните с най-мръсни електрически мрежи в света.

През 2021 г. ще са изградени мощности за производството на батерии за над 10 млн. автомобила, разчитащи на 60 киловатчасови пакети. По-голямата част от доставките ще идва от Китай, Тайланд, Германия и Полша, които добиват електричество от полезни изкопаеми, основно въглища.

“Изправени сме пред нова вълна допълнителни CO2 емисии,” заявява Андреас Радикс, управляващ партньор в мюнхенската консултантска агенция Berylls Strategy Advisors, която смята, че в момента шофьорите в Германия и Полша ще замърсяват по-малко с ефикасен дизелов двигател, а не с еквивалентен електромобил.

Тази вълна от нова голяма порция СО2 ще дойде при производството на електромобили и последващото им зареждане с електричество. За производството на всяка батерия – тежаща около 500 кг в един SUV – ще се отделят 74% повече CО2 спрямо ефикасен конвенционален автомобил, който се произвежда в завод, чието електричество се добива от полезни изкопаеми, както това се случва в Германия, смята агенцията.

“Всичко се свежда до това къде се произвежда батерията, как се произвежда, дори от къде черпим електричество за зареждането им,“ коментира Хенкир Фискер, изпълнителен директор и председател на Fisker Inc.

Изчисленията на Berylls казват, че един германец може да кара своя автомобил с ДВГ три и половина година (или над 50 000 км), преди Nissan Leaf с 30 kWh батерия да може да оправдае прозвището си „зелен автомобил“ в страна, която добива тока си основно от въглища.

А това е една от най-малките батерии на пазара: BMW i3 разчита на батерия с капацитет 42 kWh, Mercedes EQC залага на 80 kWh, докато Audi e-tron на 95 kWh.

И тук опираме до начина на добиване на електричеството, с което се зареждат тези електромобили. Ако такъв се кара във Франция, която разчита основно на ядрени централи, СО2 отпечатъкът ще е много по-малък от този в Германия, където 40% от електричеството се добива от въглища.

Но всичко това не означава, че електромобилите са по-мръсни от дизелите. Проучване на Transport & Environment Brussels, орган, което лобира в ЕС за устойчива екологична политика твърди, че дори в Полша, използването на електромобил ще доведе до отделянето с 25% по-малко СО2 спрямо дизелов модел.

Не може да се оспорят и най-очевидните ползи от електромобилите, а именно подобряването на качеството на въздуха в гъсто населените райони, които страдат от силно замърсен въздух.

Но електрическите автомобили не са толкова чисти, колкото биха могли да бъдат. Преминаването към добив на електричество от възобновяеми източници би могло да понижи вредните емисии с цели 65%, смята Transport & Environment. В Норвегия, където токът на практика се добива изцяло възобновяаеми източници, проучването на Berylls показва, че един електромобил отделя близо 60% по-малко CO2 през целия си жизнен цикъл спрямо най-ефикасните автомобили с ДВГ.

Изчисленията на Mercedes-Benz показват, че в момента производството на един електромобил е съпроводено с отделянето на много повече парникова газове, отколкото е производството на модел с конвенционален двигател, при което се отделят само 20% емисии СО2 от целия му жизнен цикъл.

Всичко това ни води към естествения извод: производството на батерии трябва да става с помощта на енергия, добивана от възобновеми източници. Втората стъпка е добиването на ток от такива източници или атомни централи.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Suzuki и Mitsubishi изоставят дизела в Европа

Глобите за Volkswagen след „Дизелгейт” достигнаха $33 млрд.

Израел забранява конвенционалните автомобили през 2030 г.

Коментари 73
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

73 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Сензационна конспирация в „Игри на волята: България“

Сензационна конспирация в „Игри на волята: България“

Любопитно Преди 2 часа

Нов играч се присъедини в племето на Бойците

Мария Игнатова

Мария Игнатова се омъжи

Любопитно Преди 2 часа

Мария Игнатова и Ивайло „Нойзи” Цветков сключиха брак

Безпрецедентна вълна от убийства в САЩ

Безпрецедентна вълна от убийства в САЩ

Свят Преди 3 часа

Това е най-стръмният ръст на броя на убийствата, откакто ФБР започва да събира данни

Пета вълна на COVID пандемията очакват в Гърция до края на октомври

Пета вълна на COVID пандемията очакват в Гърция до края на октомври

Теми в развитие Преди 6 часа

Експертите очакват до средата на следващия месец на ден да бъдат регистрирани над четири хиляди нови случая

Нов скок на цената на газа в Европа

Нов скок на цената на газа в Европа

Свят Преди 7 часа

„Газпром” не изключва по-нататъшно увеличение на цените

<p>Христов: Не сме говорили Борисов да се кандидатира за президент</p>

Румен Христов: Не сме говорили Борисов да се кандидатира за президент

България Преди 7 часа

Председателят на СДС също няма да се включи в надпреварата за „Дондуков” 2

България е на второ място по работещи, които не могат да си платят отоплението

България е на второ място по работещи, които не могат да си платят отоплението

България Преди 7 часа

Данните сочат, че през 2020 г. делът на бедните сред заетите нараства

София

Разширяват платените зони за паркиране в София

България Преди 8 часа

Предстои промените в наредбата да бъдат одобрени на сесия на общинския съвет

Живков: Не виждам логика да подам оставка

Живков: Не виждам логика да подам оставка

България Преди 8 часа

Правителството с мерки срещу скъпия ток

"Братя"

Каква е истината за Драго и Сандо в „Братя“?

България Преди 8 часа

Не пропускайте новите епизоди на криминалната драма всеки делничен ден от 22:30 ч. по NOVA

Етичната комисия: Петър Илиев е плагиатствал

Етичната комисия: Петър Илиев е плагиатствал

България Преди 9 часа

Илиев: Категорично не приемам становището на Етичната комисия

Кей Комуро

Годеникът на принцеса Мако пристигна в Япония за сватбата (СНИМКИ)

Любопитно Преди 9 часа

Косата на Кей Комуро беше прибрана на опашка, което по японските стандарти е доста дръзко за човек, планиращ да се жени за принцеса

Заседналият край Камен бряг кораб е замърсил морето

Заседналият край Камен бряг кораб е замърсил морето

България Преди 9 часа

Резултатите са от изпитване на проби за азот нитритен

Кирил Петков и Асен Василев

Кирил Петков: Ние не сме президентска партия

България Преди 9 часа

Василев ще настоява отново да бъде финансов министър

ВМРО се регистрира за изборите за президент и парламент

ВМРО се регистрира за изборите за президент и парламент

България Преди 10 часа

Партията ще участва със своя кандидат-президентска двойка

Оправдаха пловдивския лекар, обвинен в убийство

Оправдаха пловдивския лекар, обвинен в убийство

България Преди 10 часа

Присъдата може да бъде обжалвана в 15-дневен срок