Колко екологични са "зелените" автомобили в момента
Източник: netinfo
73

П од капаците на милиони чисти електрически автомобили, които ще се движат по световните пътища през следващите няколко години, ще са монтирани мръсни батерии, казва анализ на Bloomberg.

Всеки производител планира лансирането на електромобили, за да се намалят емисиите СО2, но производителите на батериите за тях, в голямата си част, създават своите литиево-йонни батерии в някои от страните с най-мръсни електрически мрежи в света.

През 2021 г. ще са изградени мощности за производството на батерии за над 10 млн. автомобила, разчитащи на 60 киловатчасови пакети. По-голямата част от доставките ще идва от Китай, Тайланд, Германия и Полша, които добиват електричество от полезни изкопаеми, основно въглища.

“Изправени сме пред нова вълна допълнителни CO2 емисии,” заявява Андреас Радикс, управляващ партньор в мюнхенската консултантска агенция Berylls Strategy Advisors, която смята, че в момента шофьорите в Германия и Полша ще замърсяват по-малко с ефикасен дизелов двигател, а не с еквивалентен електромобил.

Тази вълна от нова голяма порция СО2 ще дойде при производството на електромобили и последващото им зареждане с електричество. За производството на всяка батерия – тежаща около 500 кг в един SUV – ще се отделят 74% повече CО2 спрямо ефикасен конвенционален автомобил, който се произвежда в завод, чието електричество се добива от полезни изкопаеми, както това се случва в Германия, смята агенцията.

“Всичко се свежда до това къде се произвежда батерията, как се произвежда, дори от къде черпим електричество за зареждането им,“ коментира Хенкир Фискер, изпълнителен директор и председател на Fisker Inc.

Изчисленията на Berylls казват, че един германец може да кара своя автомобил с ДВГ три и половина година (или над 50 000 км), преди Nissan Leaf с 30 kWh батерия да може да оправдае прозвището си „зелен автомобил“ в страна, която добива тока си основно от въглища.

А това е една от най-малките батерии на пазара: BMW i3 разчита на батерия с капацитет 42 kWh, Mercedes EQC залага на 80 kWh, докато Audi e-tron на 95 kWh.

И тук опираме до начина на добиване на електричеството, с което се зареждат тези електромобили. Ако такъв се кара във Франция, която разчита основно на ядрени централи, СО2 отпечатъкът ще е много по-малък от този в Германия, където 40% от електричеството се добива от въглища.

Но всичко това не означава, че електромобилите са по-мръсни от дизелите. Проучване на Transport & Environment Brussels, орган, което лобира в ЕС за устойчива екологична политика твърди, че дори в Полша, използването на електромобил ще доведе до отделянето с 25% по-малко СО2 спрямо дизелов модел.

Не може да се оспорят и най-очевидните ползи от електромобилите, а именно подобряването на качеството на въздуха в гъсто населените райони, които страдат от силно замърсен въздух.

Но електрическите автомобили не са толкова чисти, колкото биха могли да бъдат. Преминаването към добив на електричество от възобновяеми източници би могло да понижи вредните емисии с цели 65%, смята Transport & Environment. В Норвегия, където токът на практика се добива изцяло възобновяаеми източници, проучването на Berylls показва, че един електромобил отделя близо 60% по-малко CO2 през целия си жизнен цикъл спрямо най-ефикасните автомобили с ДВГ.

Изчисленията на Mercedes-Benz показват, че в момента производството на един електромобил е съпроводено с отделянето на много повече парникова газове, отколкото е производството на модел с конвенционален двигател, при което се отделят само 20% емисии СО2 от целия му жизнен цикъл.

Всичко това ни води към естествения извод: производството на батерии трябва да става с помощта на енергия, добивана от възобновеми източници. Втората стъпка е добиването на ток от такива източници или атомни централи.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Suzuki и Mitsubishi изоставят дизела в Европа

Глобите за Volkswagen след „Дизелгейт” достигнаха $33 млрд.

Израел забранява конвенционалните автомобили през 2030 г.

Коментари 73
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

73 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Лидерите на ЕС не стигнаха до решение за висшите постове

Лидерите на ЕС не стигнаха до решение за висшите постове

Свят Преди 5 минути

В края на следващата седмица трябва да се проведе редовен Европейски съвет

<p>Горят петролни складове в руската Ростовска област</p>

Горят петролни складове в руската Ростовска област след атака с дронове

Свят Преди 25 минути

По предварителни данни няма пострадали

Здравният министър и синдикат „Защита” отново обсъждат заплатите в сектора

Здравният министър и синдикат „Защита” отново обсъждат заплатите в сектора

България Преди 1 час

Проблемите с възнагражденията бяха обсъдени на 6 юни, когато имаше готовност да започнат и протести

<p>САЩ и Великобритания атакуваха&nbsp;йеменския град Ходейда</p>

САЩ и Великобритания атакуваха йеменския град Ходейда и остров Камаран

Свят Преди 1 час

Новината съобщи телевизията на йеменските бунтовници

Колко ягоди на ден са твърде много?

Колко ягоди на ден са твърде много?

Любопитно Преди 1 час

Прекомерното консумиране на ягоди може да има някои нежелани последици

Газовите проблеми на Путин

Газовите проблеми на Путин

Свят Преди 1 час

За поредния удар върху приходите на Владимир Путин четете в следващите редове

.

Утринна слана на Марс за пръв път покрива най-високите планини

Любопитно Преди 1 час

Повече за сланата на Марс четете в следващите редове

ИТ лидери: AI не е проблем за работните места

ИТ лидери: AI не е проблем за работните места

Технологии Преди 2 часа

Поне така смятат в телекомуникационния сектор

Столтенберг: Русия е все по-зависима

Столтенберг: Русия е все по-зависима

Свят Преди 9 часа

Той призова за санкции срещу Китай

Огромен скандал в Австрия заради нов "зелен" закон в ЕС

Огромен скандал в Австрия заради нов "зелен" закон в ЕС

Свят Преди 9 часа

Това даде на закона необходимата подкрепа с мнозинство

Разбиха международна група за трафик на мигранти

Разбиха международна група за трафик на мигранти

България Преди 10 часа

Районният съд в Пловдив е постановил мерки за неотклонение "задържане под стража"

Земетресение разлюля Асеновград и Пловдив

Земетресение разлюля Асеновград и Пловдив

България Преди 11 часа

Трусът е регистриран в 20:24 часа

Путин назначи племенницата си и уволни няколко зам.-министри в отбраната

Путин назначи племенницата си и уволни няколко зам.-министри в отбраната

Свят Преди 12 часа

Тя ще отговаря за социалното и жилищното осигуряване на военните

За Стефан Делайе България е: Потенциал, привлекателност и прекрасни хора

За Стефан Делайе България е: Потенциал, привлекателност и прекрасни хора

Любопитно Преди 12 часа

Стефан Делайе: Сирене и лютеница. Ракията е много силна

"Това ще означава край на войната" в Украйна

"Това ще означава край на войната" в Украйна

Свят Преди 12 часа

Ето къде Украйна може да спечели войната

ВАС остави Методи Байкушев за кмет на Благоевград

ВАС остави Методи Байкушев за кмет на Благоевград

България Преди 13 часа

Решението по административното дело е окончателно