98

В сичко поскъпва, навсякъде и причината не само дефицитът на природен газ заради повишеното му търсене в Индия и Китай, има и друг фактор, който кара инфлацията главоломно да расте.

По време на пандемията от COVID-19 много услуги и производства бяха спирани за кратко или по-дълго време. Сега в голяма част от света, където мнозинството от населението вече е ваксинирано срещу коронавируса, всички бизнеси отварят, а крайното потребление бързо расте.

Глобалната криза се развихря

Само че пандемията доведе до намаляване на транспортния капацитет в глобален мащаб и до забавяне на международната търговия. Сега веригите за доставки не могат да смогнат с повишеното потребление. Така, въпреки че производството също расте, стоките стигат много по-бавно до потребителите, което рязко вдига цените на стоковите наличности в складовете, защото хората искат това, за което плащат веднага, а не след седмици или месеци.

Натрупването на товарни кораби в най-натоварения пристанищен комплекс в САЩ в Калифорния показва реалния размер на задълбочаващата се криза в глобалните вериги на доставки.

Това е под въпрос във Великобритания поради липса на работна ръка

С времето доставките ще се възстановят и ситуацията ще се нормализира, но това няма да стане бързо. Вероятно проблемите ще продължат поне до следващото лято.

Президентът на САЩ Джо Байдън вече разпореди разтоварването на корабите да премине в денонощен режим.

Според изпълнителния директор на пристанището в Лос Анджелис обаче тази стратегия е временно решение на кризата в краткосрочен план, а занапред логистиката за доставките, особено на храни и горива в световен мащаб се нуждае от преосмисляне.

Пристанищата на Лонг Бийч и Лос Анджелис са двете най-натоварени в САЩ, оттам минава около 40% от вноса. А вече седмици наред десетки огромни контейнеровози са принудени да чакат на котва в морето. Преминаването на 24 часов работен режим просто доведе до намаляване на опашката от контейнеровози от 70 на 61.

Празни рафтове във Великобритания: няма шофьори, няма доставки

Забавянията, които ангажират корабите за по-дълго време за курс и недостигът на транспортен капацитет вдигат рязко цените на превозите в световен мащаб. През август 2020 г. стойността на превоза на един контейнер от Китай до САЩ беше средно 3000 долара, а сега вече надхвърля 20 000 долара.

А забавянията се пренасят и по веригите за доставки и производство. Фабриките чакат вносните части и суровини и това оскъпява целия производствен процес.

Има и друг проблем – недостигът на работна ръка, особено в центровете за обработка на доставките и в транспорта. Служителите в тези сектори обичайно са нископлатени. По време на пандемията много от тях бяха съкратени и не можеха да си плащат наемите, но в САЩ действаше мораториум, който позволяваше просрочването на такива задължения. Сега, за да се върнат отново на работните си места със същите заплати, те са принудени да заплащат хиляди долари. Ето защо много от тях предпочитат да се преместят на друго място и да търсят по-стабилна работа.

Някои големи търговци на дребно в САЩ обмислят да наемат собствени кораби с по-малък обем контейнери, за да могат да разтоварват в по-малки пристанища. Това, обаче, ще оскъпи още повече стоките, заради намалените икономии от мащаба.

Държавата може да направи малко, за да разреши кризата, а много от логистичните компании не желаят да инвестират в увеличаване на капацитета и да дават по-високи заплати, тъй като виждат проблемите по веригите за доставки като временно явление.

Но в глобалния свят тези проблеми не са локални за САЩ, като засягат цените на доставките, стоките и услугите навсякъде.

Коментари 98
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

98 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Разследват пътен инцидент с полицай в Троян

Разследват пътен инцидент с полицай в Троян

България Преди 1 час

Служителят на реда е отказал да даде проба за алкохол

Носорогът, Госпожицата и Гъбарко в епична битка за първото място в „Маскираният певец“

Носорогът, Госпожицата и Гъбарко в епична битка за първото място в „Маскираният певец“

Любопитно Преди 2 часа

Големият финал на най-мистериозното шоу бе открит от гост-маската Бухалът

Били Айлиш изненада с нова визия (СНИМКИ)

Били Айлиш изненада с нова визия (СНИМКИ)

Любопитно Преди 6 часа

Тийн сензацията се похвали със селфи в социалните мрежи

<p>Какво предупреди&nbsp;Меркел в последното си видеообръщение</p>

Меркел отправи предупреждение към германците в последното си видеообръщение

Теми в развитие Преди 6 часа

Тя благодари на хората, "които са разумни и разбиращи в тези трудни времена"

Кристалина Георгиева

Кристалина Георгиева: "Омикрон" може да забави възстановяването на световната икономика

Теми в развитие Преди 8 часа

"Картината на инфлацията по света е различна", коментира в интервю управляващият директор на МВФ

Могат ли ваксините да станат задължителни?

Могат ли ваксините да станат задължителни?

Теми в развитие Преди 9 часа

Задължителните ваксинации изглеждат все по-вероятни. Но как стоят нещата от гледна точка на правото

Салма Хайек

Салма Хайек - мексиканската дива, която разтърси Холивуд

Любопитно Преди 10 часа

Вижте подробности за живота на актрисата

Глория Николова

„Последна спирка "НенужниТЕ“ в „Темата на NOVA“

България Преди 11 часа

За проблемите на психиатричната грижа у нас – тази неделя след централната емисия новини на NOVA

Седем традиции с риба по света

Седем традиции с риба по света

Любопитно Преди 11 часа

Разходете се на рибно околосветско пътешествие

Асен Василев

Асен Василев: Идеята е всеки от коалиционните партньори да има вицепремиер

България Преди 12 часа

Съпредседателят на "Продължаваме промяната" заяви, че той ще е предложението на партията за финансов министър

<p>У нас: 4&nbsp;поколения работят заедно, но с големи различия&nbsp;&nbsp;</p>

Четири поколения работят заедно в България, с все по-големи различия

България Преди 12 часа

Какви изводи показва проект за работната сила у нас

Ива Христова

С мащабно секвениране търсят "Омикрон" у нас

Теми в развитие Преди 13 часа

Резултати се очакват до седмица

Кирил Петков

Кирил Петков: Ще предложим Бойко Рашков за вътрешен министър

България Преди 22 часа

Първо, в неделя, ще бъде подписан коалиционният договор

Асен Василев

Асен Василев: Тази година нямаме право на трета грешка

България Преди 23 часа

Асен Василев: Формула 8:4:3:2 – няма