П олет на British Airways от Лондон до Индия бе принуден да се върне обратно не летището, след като претърпя „отказ на клапите“ — само дни след като същият модел самолет Boeing 787 Dreamliner беше замесен в смъртоносна катастрофа с Air India, при която загинаха всички пътници с изключение на един.
Самолетът Boeing 787-8 Dreamliner е бил по-малко от час след излитането си от летище Хийтроу към Ченай, когато пилотът е установил „технически проблем“. Полетът BA35 е кръжал близо час над пролива Дувър, за да освободи горивото си, преди да се приземи безопасно обратно в Хийтроу в 13:50 ч., сочат данни от Flightradar24.
British Airways Boeing 787 Dreamliner from London to India turns round MID-AIR after suffering 'flap failure' - days after same model was involved in Air India crash https://t.co/DmIOBa6lf5
— Zicutake USA Comment (@Zicutake) June 16, 2025
Само няколко часа по-късно друг самолет Boeing 787-8 Dreamliner, този път на Air India и пътуващ към Ню Делхи, също бе принуден да се върне — от Хонконг, отново заради предполагаем „технически проблем“.
Това събитие повдига нови въпроси относно сигурността на модела Boeing 787, след като се появи драматично видео от катастрофата на Air India, в което според авиационен експерт ясно се вижда, че самолетът е претърпял двойна повреда на двигателя преди фаталната катастрофа, при която загинаха 241 пътници.
British Airways потвърди пред MailOnline, че полетът за Ченай се е върнал в Хийтроу като „стандартна предпазна мярка“. Според източник, не е ставало дума за аварийно кацане, а за обичайна процедура при докладване на технически проблем.
Непроверени видеокадри, публикувани в социалните мрежи и заснети от пътници на борда, показват как самолетът изхвърля гориво във въздуха. Говорител на British Airways заяви:
„Самолетът се завърна на Хийтроу като стандартна предпазна мярка след съобщения за технически проблем. Полетът кацна благополучно, екипажът и пътниците слязоха както обикновено, а нашите екипи работиха усилено, за да възстановят пътуванията им възможно най-скоро.“
A Chennai-bound British Airways Dreamliner returned to London mid-air due to a technical issue. The flight remained airborne for nearly two hours before landing at Heathrow.#Dreamliner #britishairways #London #Chennai https://t.co/Ud92rislcu
— News18 (@CNNnews18) June 16, 2025
В същото време Air India също потвърди, че самолет Boeing 787-8 Dreamliner, изпълняващ полет AI315 от Хонконг за Ню Делхи, е бил принуден да се върне поради технически проблем, заподозрян от пилота по време на полет. Според Flightradar24, самолетът е излетял в 12:16 ч. и се е приземил малко повече от час по-късно. В момента преминава технически проверки.
Boeing и Air India не са дали официален коментар относно инцидента към момента.
Междувременно Стив Шрайбер, пилот от търговската авиация, който анализира самолетни инциденти, определи нов HD запис от катастрофата на Air India като „променящ играта“ в разследването на причините. Според него кадрите доказват, че самолетът е претърпял двойна повреда на двигателя — нещо изключително рядко и смъртоносно.
Самолетът е започнал да губи височина секунди след излитането, а след това се е разбил в огнено кълбо в град Гуджарат, като е ударил хостел на земята. Загинали са 242 души на борда (оцелява само един пътник), както и още 38 души на земята, попаднали под отломките.
Индийското Бюро за разследване на авиационни произшествия (AAIB) вече разполага с черните кутии от двата самолета и продължава да изяснява точната причина за катастрофата, която е станала секунди след излитането от Ахмедабад към Лондон Гетуик.
Първоначално г-н Шрайбер — познат в YouTube като Captain Steeeve — е предположил, че причината е човешка грешка в пилотската кабина, след като вторият пилот е прибрал колесника твърде рано. Новото видео обаче предлага различна версия.
В новата висококачествена версия на видеозаписа, която включва по-добра картина и звук, Шрайбер забелязва детайл, който според него „променя всичко“: издатина под дясното крило и малка сива точка под фюзелажа, които според него показват, че се е разположила Ram Air Turbine (RAT) — турбина, използвана като авариен източник на енергия при отказ на двигателите.
„Това е ясна индикация, че самолетът е загубил основните си източници на енергия и се е наложило автоматично разгръщане на RAT — което е крайна мярка при двойна повреда на двигателя,“ обяснява 63-годишният пилот с над 26 години опит, от които 11 като капитан и с опит на над 60 различни типа самолети.