Б омбардировачите B-2, използвани за атака на завода за ядрено обогатяване във Фордо, са оборудвани с тоалетни, микровълнови печки и обикновено с хладилник за закуски, за да се осигури по-голям комфорт на пилотите, които са били блокирани в пилотската кабина по време на 37-часовото пътуване от Мисури до Иран и обратно, разкрива New York Post.
(Във видеото: Има ли риск Европа да стане съпътстваща жертва на конфликта в Близкия изток)
B-2 bomber pilots had toilet, microwave and a cooler for snacks on their 37-hour Fordow bombing raid https://t.co/u20wManJQP pic.twitter.com/ZmD8Rne9Vu
— New York Post (@nypost) June 22, 2025
Флотилията от модерни американски бомбардировачи - първоначално предназначени да хвърлят ядрени бомби върху Съветския съюз - излетя от военновъздушната база „Уайтман“ край Канзас Сити в петък за 18-часово пътуване по света, като няколко пъти презарежда гориво във въздуха, съобщиха официални лица.
GBU-57 А/В: С какво Тръмп пробива подземните ядрени обекти в Иран
За да бъдат поносими такива дълги пътувания, високотехнологичните бомбардировачи имат пилотски кабини, оборудвани с мини хладилници и микровълнова печка, за да поддържат екипажа си нахранен и в бойна готовност.
И както всеки самолет, оборудван за полети на дълги разстояния, B-2 Spirit има и тоалетна.
Има и достатъчно място, за да може единият пилот да си легне и да си почине, докато другият пилотира.
Поглед към най-мощните оръжия на военния арсенал на САЩ
B-2 влиза в експлоатация за първи път през 1997 г. и всеки един от тях струва над 2 млрд. долара; ВВС на САЩ разполагат с флот от 19 самолета - след като губят един при катастрофа през 2008 г.
С размах на крилата от 172 фута и екипаж от само двама пилоти B-2 разчита на автоматизацията, за да изпълнява полети на дълги разстояния.
Седемте бомбардировача B-2, изпратени за операцията „Среднощен чук“, летяха в почти пълно радиомълчание, докато двучленните им екипажи се редуваха да спят по време на напрегнатата нощ, съобщава The Telegraph.
Самолет наруши въздушното ни пространство
37-те часа, прекарани в атака на Фордо, са най-дългата мисия на бомбардировач B-2 от първоначалното американско нападение в Афганистан след терористичните атаки от 11 септември 2001 г.
Пилотите на този тип самолети са обучени да издържат на дълги и изтощителни полети, като в миналото екипажите са носили на борда си легла или дори палатки, според The Atlantic.
Бомбардировачите „Стелт“ не са прекарали цялата мисия сами. Флотилия от изтребители и поддържащи самолети се разгърна, за да посрещне B-2, когато те се приближиха към Иран.
„Самолетите B-2 се свързаха с ескортиращите и поддържащите самолети в сложна, строго синхронизирана маневра, изискваща точна синхронизация между множество платформи в тясно въздушно пространство, като всичко това се извърши с минимални комуникации“, заяви в изявление генерал Даниел Кейн, председател на Обединения комитет на началник-щабовете.
25-минутната операция на територията на Иран започна в събота в 18:40 ч. по Гринуич, като водещият бомбардировач B-2 пусна два боеприпаса GBU-57 „bunker buster“ на „първата от няколкото прицелни точки във Фордо“, заяви Кейн.
„Останалите бомбардировачи също поразиха целите си, като общо 14 MOP (Massive Ordnance Penetrators) бяха пуснати срещу две ядрени целеви зони“, добави той.
За първи път САЩ използваха масивните 15-тонни бомби GBU-57 Bunker Buster във военна атака.
„Няма друг военен в света, който би могъл да направи това“, написа президентът Тръмп в социалната мрежа Truth, когато разкри атаката срещу Иран.