Р азследването на катастрофата с полет 2216 на Jeju Air е към своя край.
Почти осеммесечното разследване на южнокорейските власти за катастрофата на Jeju Air полет 2216 е към финала си. Разследващите установиха, че пилотите по погрешка са изключили работещия двигател.
На 29 декември миналата година самолетът на Jeju Air се разби край летище Муан след сблъсък с ято патици, при което загиват 179 души. Единствените оцелели са стюардеса и стюард, седящи в опашната част на самолета, където ударът е бил най-слаб.
Seven days of national mourning declared in South Korea after a Jeju Air flight from Bangkok crash-lands at Muan International Airport, killing all but two crew members. pic.twitter.com/18qKRyPHWr
— Al Jazeera English (@AJEnglish) December 29, 2024
Разследването разкрива, че след удара с птиците десният двигател е получил сериозни повреди, докато левият е останал почти непокътнат. Пилотите обаче се объркват и по погрешка изключват работещия двигател, което води до загуба на тяга. Те се опитват да приземят самолета, но по неясни засега причини колесникът не се разтваря - вероятно заради повреда в хидравличната система, причинена от удара.
Защо полет 7C2216 на Jeju Air се разби и загинаха 179 души? Сблъсък с птица ли е причината?
Самолетът се приземява по корем в края на пистата, но не успява да спре навреме и се удря в бетонна стена, поддържаща локализиращите антени.
Първоначално е било предвидено финалният доклад да бъде публикуван през уикенда, но предварителното четене от страна на близките на загиналите довежда до отлагането му. Според семействата, докладът се опитва да открие изкупителна жертва сред пилотите и прикрива вината на Boeing и Jeju Air. Те са особено възмутени, че бетонната стена в края на пистата, в която самолетът се е блъснал, не е включена в анализа. Според тях именно тази стена е направила инцидента фатален – ако я е нямало, самолетът е щял да спре и вероятно е нямало да има експлозия.
Самолет със 181 души на борда се разби в Южна Корея (СНИМКИ/ВИДЕО)
Източник, близък до разследването, заявява пред Reuters, че комисията разполага с достатъчно данни и не планира съществени промени в доклада.
Подобни инциденти от миналото
Това не е първият случай, при който пилоти погрешно изключват работещ двигател, водещо до фатална катастрофа.
Зачестяват ли самолетните катастрофи?
През 1989 г., самолет на British Midland Airways, полет 092 от Лондон за Белфаст, получава повреда в левия двигател, след като се откъсва една от перките. Пилотите по грешка спират десния двигател и се опитват да кацнат аварийно на летище East Midlands. Повреденият двигател обаче отказва напълно, и самолетът се разбива само на 475 метра от пистата, убивайки 47 от 126 пътници и членове на екипажа.
8. In 2015, TransAsia Flight 235 had an engine malfunction shortly after taking off and crashed into a nearby river, killing 43 of the 58 people on board. pic.twitter.com/bhD0rDkIX4
— Manish Kumar (@manishkhosiya) August 13, 2024
През 2015 г., TransAsia полет 235 от Тайпе до Кинмен, Тайван, изпитва повреда в десния двигател малко след излитане. Пилотите по погрешка изключват левия двигател и скоро след това самолетът губи тяга. Те се опитват да го върнат обратно към Тайпе, но той се разбива в река Келунг, убивайки 43 от 58 души на борда. Малко преди катастрофата самолетът е прелетял над гъстонаселени райони, което е можело да доведе до още по-сериозен инцидент.
Автор: Йоан Александър Странджалиев