Б рюксел иска да противопостави на конкуренцията от Азия и САЩ с обединен европейски производител на батерии, създаден по модела на самолетостроителната компания „Еърбъс” (Airbus).

Най-важният и скъпоструващ елемент на електромобила е акумулаторната батерия. От нея зависи цената на превозното средство и продължителността на пробега без презареждане. И не са само електромобилите. Батериите вече се използват при почти всички видове електрически устройства - от преносими компютри до бормашини. Те са основен елемент и от бъдещите електроснабдителни мрежи, базирани само на енергия от възобновяеми източници.

Електромобилите отделят по-малко CO2 от дизелите, дори когато се захранват от най-мръсния ток

Tesla отчете рекордните $619,4 млн. загуба за тримесечие

Учени създадоха батерии с асфалт

На този фон Европа се оказа напълно неподготвена за тази бързо набираща скорост технология, пише „Дойче веле” (Deutsche Welle).

Батерии за европейските индустриални гиганти се произвеждат главно в Азия – в Япония (Panasonic), в Китай (BYD), в Южна Корея (LG, Samsung).

В САЩ производителят на електромобили „Тесла” (Tesla) вече е готов с първия етап на своята „гигафабрика”, която строи в пустинята Невада съвместно с „Панасоник” и след преминаването към проектна мощност през 2020 г. трябва да произвежда 500 000 батерии годишно.

Това означава, че европейката автомобилна промишленост, която бързо увеличава производството на електромобили, няма да произвежда най-главния им и най-скъпоструващ елемент, а ще го купува от доставчици на своите конкуренти като се отказва от най-важното звено във веригата за създаване на добавена стойност и попада в зависимост от вноса.

Такава ситуация е недопустима според зам.-председателят на Европейската комисия и комисар по въпросите на енергийния съюз Марош Шефчович.

Той посочва прогноза, според която годишният обем на пазара на батерии само за електромобили през 2025 г. ще достигне около 250 млрд. евро, а производството им ще създаде 4-5 млн. нови работни места.

Затова сега в Брюксел спешно се подготвя индустриална стратегия за създаване на европейски холдинг за производство на акумулаторни батерии.

Конкретният план трябва да е готов до февруари 2018 г. Това беше обявено от Шефчович на 11 октомври в Брюксел след съвещание с представители на 40 европейски автомобилостроители, химически и технологични компании, сред които бяха „Рено” (Renault), „Даймлер” (Daimler), „BASF”, „Тотал” (Total), „Сименс” (Siemens).

Идеята на Шефчович е да се създаде европейска компания по примера на авиокосмическия концерн „Еърбъс”, изграден през последните две десетилетия на XX в. от обединението на самолетостроителни предприятия от Франция, Германия, Испания и Великобритания, които си дават сметка, че сами няма да могат да се конкурират с американската корпорация „Боинг” (Boeing).

Шефчович не изключва Брюксел да предостави на страните членки на ЕС право да подкрепят участниците в бъдещото дружество с държавни субсидии. Става дума за инвестиции за милиарди в научни и конструкторски разработки, както и в разгръщането на самото производство.

Идеята обаче не се подкрепя от всички производители на автомобили. Представителят на „Бе Ем Ве” (BMW) Макс-Мортен Боргман съобщи, че в момента компанията купува батерии за своите електромобили в Азия (Samsung), а добавената стойност се гарантира от разработената в Европа електроника, която регулира работата на батериите и системите им за охлаждане.

„Засега нашата стратегия е оправдана и в момента не виждаме основания да я променяме”, подчертава Боргман.

Най-големият производителна автомобили в Европа – „Фолксваген”(Volkswagen), обяви производството на електромобили за кардинално направление в развитието си, но по въпроса за батериите още се колебае. Той също е клиент на „Самсунг”, но през 2018 г. ще започне експериментално производство на малки партиди собствени батерии в завода си в Залцгитер, провинция Долна Саксония.

Концернът обяви за своя цел през 2025 година 25-30% от произведените автомобили да са с електрически мотори. Това означава, че групата „Фолксваген” ще се нуждае годишно от 2-3 млн. батерии, за производството на които ще трябват не една, а няколко фабрики.

Очевиден интерес към идеята на Шефчович проявява „Даймлер”. Нещо повече, в град Каменц в Източна Германия в дъщерното предприятие „Акумотив” (Accumotive) вече работи фабрика за производство на литиеви батерии, а през май 2017 започна изграждането на втора на стойност 500 млн. евро.

Потенциалът на европейския пазар е във фокуса и на чуждестранните инвеститори. Южнокорейската компания „LG” вече строи в Полша, край Вроцлав най-големия в Европа завод за производство на 100 000 батерии годишно, който ще влезе в експлоатация през 2018 г.

Ситуацията наистина напомня края на 60-те години на миналия век. Тогава вече беше ясно, че европейските авиокомпании няма да останат без самолети. Въпросът беше единствено в това дали в бъдеще ще летят на американски „Боинг” или ще успеят да закупят машини „Ербъс”, проектирани и построени в Европа.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Русия с поредна среднощна атака срещу Киев, има ранени

Русия с поредна среднощна атака срещу Киев, има ранени

Свят Преди 18 минути

Сирените за въздушна тревога бяха задействани в 03:51 ч. местно (и българско) време

Почина тайландската кралица Сирикит

Почина тайландската кралица Сирикит

Свят Преди 25 минути

Тя си е отишла от този свят на 93-годишна възраст

Край на любовните отношения между Стоянов и Сияна-Въшка?

Край на любовните отношения между Стоянов и Сияна-Въшка?

Любопитно Преди 7 часа

Хостесата заяви, че отношенията й си с бившия военен са приключили

Гизем и Наталия се сбогуваха с екстремното приключение “Игри на волята”

Гизем и Наталия се сбогуваха с екстремното приключение “Игри на волята”

Любопитно Преди 8 часа

Куклената актриса е ексклузивен гост в подкаста “След Игрите”

Русия сега анализира новите санкции на САЩ и ЕС

Русия сега анализира новите санкции на САЩ и ЕС

Свят Преди 9 часа

По-рано тази седмица САЩ наложиха директни санкции на двете най-големи руски петролни компании

Фалит в САЩ надига заплаха от нова световна криза

Фалит в САЩ надига заплаха от нова световна криза

Свят Преди 9 часа

Шофьорите в САЩ дължат 1,66 трилиона долара автокредити

САЩ пращат самолетоносач срещу наркокартелите

САЩ пращат самолетоносач срещу наркокартелите

Свят Преди 11 часа

Струпването на американски сили повдигна въпроси относно намеренията на администрацията на Тръмп

ГЕРБ-СДС оттегля "такса водомер"

ГЕРБ-СДС оттегля "такса водомер"

България Преди 11 часа

Припомняме, че промените бяха приети на първо четене

Обрат за полицаите, обвинени в убийството на арестант в Казанлък

Обрат за полицаите, обвинени в убийството на арестант в Казанлък

България Преди 12 часа

Съдът прекрати съдебното дело и го върна за доразследване на прокуратурата

Китай игнорира германския външен министър

Китай игнорира германския външен министър

Свят Преди 13 часа

Не е имало възможност организирането на достатъчно срещи в Китай, за да бъде оправдано пътуването

Нови двама воини напускат Дивия север на “Игри на волята” тази вечер

Нови двама воини напускат Дивия север на “Игри на волята” тази вечер

Любопитно Преди 13 часа

Феномени и Завоеватели излизат в битка за спасение

Пуснаха под гаранция обвинените за строителни измами

Пуснаха под гаранция обвинените за строителни измами

Свят Преди 13 часа

Те бяха освободени под парична гаранция в размер на 70 хиляди лева за Али и 10 хиляди лева за Ангелова.

Кога се очаква грипната епидемия

Кога се очаква грипната епидемия

България Преди 14 часа

Има данни от Япония за ранен и интензивен грипен сезон

Хърватия връща задължителната казарма

Хърватия връща задължителната казарма

Свят Преди 14 часа

Загреб премахна наборната военна служба през 2008 г.

Млад мъж се взриви на гара в Украйна

Млад мъж се взриви на гара в Украйна

Свят Преди 14 часа

Загинаха и три жени

<p>Основателят на Telegram предложи да купи откраднатите от Лувъра бижута</p>

Основателят на Telegram предложи да купи откраднатите от Лувъра бижута и да ги дари на OAE

Свят Преди 14 часа

Павел Дуров е руски и френски гражданин и в момента живее във Франция, където е под разследване