20

Б рюксел иска да противопостави на конкуренцията от Азия и САЩ с обединен европейски производител на батерии, създаден по модела на самолетостроителната компания „Еърбъс” (Airbus).

Най-важният и скъпоструващ елемент на електромобила е акумулаторната батерия. От нея зависи цената на превозното средство и продължителността на пробега без презареждане. И не са само електромобилите. Батериите вече се използват при почти всички видове електрически устройства - от преносими компютри до бормашини. Те са основен елемент и от бъдещите електроснабдителни мрежи, базирани само на енергия от възобновяеми източници.

Електромобилите отделят по-малко CO2 от дизелите, дори когато се захранват от най-мръсния ток

Tesla отчете рекордните $619,4 млн. загуба за тримесечие

Учени създадоха батерии с асфалт

На този фон Европа се оказа напълно неподготвена за тази бързо набираща скорост технология, пише „Дойче веле” (Deutsche Welle).

Батерии за европейските индустриални гиганти се произвеждат главно в Азия – в Япония (Panasonic), в Китай (BYD), в Южна Корея (LG, Samsung).

В САЩ производителят на електромобили „Тесла” (Tesla) вече е готов с първия етап на своята „гигафабрика”, която строи в пустинята Невада съвместно с „Панасоник” и след преминаването към проектна мощност през 2020 г. трябва да произвежда 500 000 батерии годишно.

Това означава, че европейката автомобилна промишленост, която бързо увеличава производството на електромобили, няма да произвежда най-главния им и най-скъпоструващ елемент, а ще го купува от доставчици на своите конкуренти като се отказва от най-важното звено във веригата за създаване на добавена стойност и попада в зависимост от вноса.

Такава ситуация е недопустима според зам.-председателят на Европейската комисия и комисар по въпросите на енергийния съюз Марош Шефчович.

Той посочва прогноза, според която годишният обем на пазара на батерии само за електромобили през 2025 г. ще достигне около 250 млрд. евро, а производството им ще създаде 4-5 млн. нови работни места.

Затова сега в Брюксел спешно се подготвя индустриална стратегия за създаване на европейски холдинг за производство на акумулаторни батерии.

Конкретният план трябва да е готов до февруари 2018 г. Това беше обявено от Шефчович на 11 октомври в Брюксел след съвещание с представители на 40 европейски автомобилостроители, химически и технологични компании, сред които бяха „Рено” (Renault), „Даймлер” (Daimler), „BASF”, „Тотал” (Total), „Сименс” (Siemens).

Идеята на Шефчович е да се създаде европейска компания по примера на авиокосмическия концерн „Еърбъс”, изграден през последните две десетилетия на XX в. от обединението на самолетостроителни предприятия от Франция, Германия, Испания и Великобритания, които си дават сметка, че сами няма да могат да се конкурират с американската корпорация „Боинг” (Boeing).

Шефчович не изключва Брюксел да предостави на страните членки на ЕС право да подкрепят участниците в бъдещото дружество с държавни субсидии. Става дума за инвестиции за милиарди в научни и конструкторски разработки, както и в разгръщането на самото производство.

Идеята обаче не се подкрепя от всички производители на автомобили. Представителят на „Бе Ем Ве” (BMW) Макс-Мортен Боргман съобщи, че в момента компанията купува батерии за своите електромобили в Азия (Samsung), а добавената стойност се гарантира от разработената в Европа електроника, която регулира работата на батериите и системите им за охлаждане.

„Засега нашата стратегия е оправдана и в момента не виждаме основания да я променяме”, подчертава Боргман.

Най-големият производителна автомобили в Европа – „Фолксваген”(Volkswagen), обяви производството на електромобили за кардинално направление в развитието си, но по въпроса за батериите още се колебае. Той също е клиент на „Самсунг”, но през 2018 г. ще започне експериментално производство на малки партиди собствени батерии в завода си в Залцгитер, провинция Долна Саксония.

Концернът обяви за своя цел през 2025 година 25-30% от произведените автомобили да са с електрически мотори. Това означава, че групата „Фолксваген” ще се нуждае годишно от 2-3 млн. батерии, за производството на които ще трябват не една, а няколко фабрики.

Очевиден интерес към идеята на Шефчович проявява „Даймлер”. Нещо повече, в град Каменц в Източна Германия в дъщерното предприятие „Акумотив” (Accumotive) вече работи фабрика за производство на литиеви батерии, а през май 2017 започна изграждането на втора на стойност 500 млн. евро.

Потенциалът на европейския пазар е във фокуса и на чуждестранните инвеститори. Южнокорейската компания „LG” вече строи в Полша, край Вроцлав най-големия в Европа завод за производство на 100 000 батерии годишно, който ще влезе в експлоатация през 2018 г.

Ситуацията наистина напомня края на 60-те години на миналия век. Тогава вече беше ясно, че европейските авиокомпании няма да останат без самолети. Въпросът беше единствено в това дали в бъдеще ще летят на американски „Боинг” или ще успеят да закупят машини „Ербъс”, проектирани и построени в Европа.

Коментари 20
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

20 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

ф

Кондуктор почина след влакова катастрофа в Румъния през уикенда

Свят Преди 6 часа

Сблъсъкът е станал в събота вечерта при маневра при която локомотивът е ударил първия вагон, който е отскочил на разстояние от 80 метра

.

Мъж е прострелян след скандал в заведение

България Преди 13 часа

Транспортиран е за лечение в УМБАЛСМ "Пирогов" в гр. София в тежко състояние

Кристалина Георгиева

Кристалина Георгиева: Рисковете за финансовата стабилност се увеличават

Свят Преди 13 часа

Георгиева говори по време на втория ден на Китайския форум за развитие в Пекин

.

Свирепи воини, влюбени един в друг: Свещеният отряд на Тива

Любопитно Преди 13 часа

Каква е истината за батальоните от Тебес

Кисинджър

Хенри Кисинджър: Втората студена война може да започне между САЩ и Китай

Свят Преди 14 часа

Втората студена война може да се окаже по-опасна от първата, предупреждава бившият държавен секретар на САЩ

<p>Даниъл Радклиф, известен с ролята си на Хари Потър, ще става баща</p>

Актьорът Даниъл Радклиф, известен с ролята си на Хари Потър, ще става баща

Любопитно Преди 15 часа

33-годишният Радклиф и 38-годишната американска актриса Ерин Дарк се готвят да станат родители за първи път

Да развием чувството си за хумор

Самоиронията като средство за по-добър живот

Любопитно Преди 15 часа

Ползите от доброто чувство за хумор

<p>Путин съобщи дали Русия и Китай създават военен съюз</p>

Путин: Русия и Китай не създават военен съюз

Свят Преди 15 часа

"Да, сътрудничим си във военнотехническата сфера. Не крием това. Всичко е прозрачно, няма нищо тайно", каза Путин

<p>След борба с рак на стомаха и пневмония: Почина синът на Андрю Лойд Уебър -&nbsp;Никълъс&nbsp;</p>

След борба с рак на стомаха и пневмония: Почина Никълъс Лойд Уебър, син на Андрю Лойд Уебър

Свят Преди 16 часа

Известният композитор Уебър пропусна премиерата на Бродуей в четвъртък на своята „Лоша Пепеляшка“, за да бъде до сина си заедно с други близки

Снимката е илюстративна

Градушка удари село Малко градище в Хасковско (СНИМКИ/ВИДЕО)

България Преди 16 часа

"Всичко е побеляло. Не от сняг, а от градушка…", споделя Никол Георгиева-Атанасова

Катастрофа в Разградско, моторист е в тежко състояние

Катастрофа в Разградско, моторист е в тежко състояние

България Преди 16 часа

Той е с фрактури на двата крака и лява ръка, и разкъсвания в областта на коремната кухина

Трябва ли да имаме общи финанси в брака?

Трябва ли да имаме общи финанси в брака?

Любопитно Преди 17 часа

Вижте мнението на експертите

Олексий Данилов

Олексий Данилов: Русия взе Беларус за ядрен заложник

Свят Преди 17 часа

Според украинския представител решението на руския лидер ще доведе до вътрешна дестабилизация на Беларус

Пожар унищожи апартаменти в Чепеларе, има евакуирани

Пожар унищожи апартаменти в Чепеларе, има евакуирани

България Преди 18 часа

Пожарът е потушен, от апартаментите са евакуирани над 10 обитатели