Б рюксел иска да противопостави на конкуренцията от Азия и САЩ с обединен европейски производител на батерии, създаден по модела на самолетостроителната компания „Еърбъс” (Airbus).

Най-важният и скъпоструващ елемент на електромобила е акумулаторната батерия. От нея зависи цената на превозното средство и продължителността на пробега без презареждане. И не са само електромобилите. Батериите вече се използват при почти всички видове електрически устройства - от преносими компютри до бормашини. Те са основен елемент и от бъдещите електроснабдителни мрежи, базирани само на енергия от възобновяеми източници.

Електромобилите отделят по-малко CO2 от дизелите, дори когато се захранват от най-мръсния ток

Tesla отчете рекордните $619,4 млн. загуба за тримесечие

Учени създадоха батерии с асфалт

На този фон Европа се оказа напълно неподготвена за тази бързо набираща скорост технология, пише „Дойче веле” (Deutsche Welle).

Батерии за европейските индустриални гиганти се произвеждат главно в Азия – в Япония (Panasonic), в Китай (BYD), в Южна Корея (LG, Samsung).

В САЩ производителят на електромобили „Тесла” (Tesla) вече е готов с първия етап на своята „гигафабрика”, която строи в пустинята Невада съвместно с „Панасоник” и след преминаването към проектна мощност през 2020 г. трябва да произвежда 500 000 батерии годишно.

Това означава, че европейката автомобилна промишленост, която бързо увеличава производството на електромобили, няма да произвежда най-главния им и най-скъпоструващ елемент, а ще го купува от доставчици на своите конкуренти като се отказва от най-важното звено във веригата за създаване на добавена стойност и попада в зависимост от вноса.

Такава ситуация е недопустима според зам.-председателят на Европейската комисия и комисар по въпросите на енергийния съюз Марош Шефчович.

Той посочва прогноза, според която годишният обем на пазара на батерии само за електромобили през 2025 г. ще достигне около 250 млрд. евро, а производството им ще създаде 4-5 млн. нови работни места.

Затова сега в Брюксел спешно се подготвя индустриална стратегия за създаване на европейски холдинг за производство на акумулаторни батерии.

Конкретният план трябва да е готов до февруари 2018 г. Това беше обявено от Шефчович на 11 октомври в Брюксел след съвещание с представители на 40 европейски автомобилостроители, химически и технологични компании, сред които бяха „Рено” (Renault), „Даймлер” (Daimler), „BASF”, „Тотал” (Total), „Сименс” (Siemens).

Идеята на Шефчович е да се създаде европейска компания по примера на авиокосмическия концерн „Еърбъс”, изграден през последните две десетилетия на XX в. от обединението на самолетостроителни предприятия от Франция, Германия, Испания и Великобритания, които си дават сметка, че сами няма да могат да се конкурират с американската корпорация „Боинг” (Boeing).

Шефчович не изключва Брюксел да предостави на страните членки на ЕС право да подкрепят участниците в бъдещото дружество с държавни субсидии. Става дума за инвестиции за милиарди в научни и конструкторски разработки, както и в разгръщането на самото производство.

Идеята обаче не се подкрепя от всички производители на автомобили. Представителят на „Бе Ем Ве” (BMW) Макс-Мортен Боргман съобщи, че в момента компанията купува батерии за своите електромобили в Азия (Samsung), а добавената стойност се гарантира от разработената в Европа електроника, която регулира работата на батериите и системите им за охлаждане.

„Засега нашата стратегия е оправдана и в момента не виждаме основания да я променяме”, подчертава Боргман.

Най-големият производителна автомобили в Европа – „Фолксваген”(Volkswagen), обяви производството на електромобили за кардинално направление в развитието си, но по въпроса за батериите още се колебае. Той също е клиент на „Самсунг”, но през 2018 г. ще започне експериментално производство на малки партиди собствени батерии в завода си в Залцгитер, провинция Долна Саксония.

Концернът обяви за своя цел през 2025 година 25-30% от произведените автомобили да са с електрически мотори. Това означава, че групата „Фолксваген” ще се нуждае годишно от 2-3 млн. батерии, за производството на които ще трябват не една, а няколко фабрики.

Очевиден интерес към идеята на Шефчович проявява „Даймлер”. Нещо повече, в град Каменц в Източна Германия в дъщерното предприятие „Акумотив” (Accumotive) вече работи фабрика за производство на литиеви батерии, а през май 2017 започна изграждането на втора на стойност 500 млн. евро.

Потенциалът на европейския пазар е във фокуса и на чуждестранните инвеститори. Южнокорейската компания „LG” вече строи в Полша, край Вроцлав най-големия в Европа завод за производство на 100 000 батерии годишно, който ще влезе в експлоатация през 2018 г.

Ситуацията наистина напомня края на 60-те години на миналия век. Тогава вече беше ясно, че европейските авиокомпании няма да останат без самолети. Въпросът беше единствено в това дали в бъдеще ще летят на американски „Боинг” или ще успеят да закупят машини „Ербъс”, проектирани и построени в Европа.

- Образование? - Нямам. - Трудов стаж? - Никакъв. - Защо искате да работите в нашата фирма? - Ами не искам. - Нает сте. -…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
.

Тревожна тенденция: Все повече хора използват изкуствения интелект като психотерапевт

Технологии Преди 8 минути

Повече по темата може да прочетете в следващите редове

Зеленски иска да разговаря с представители на ЕС след преговорите със САЩ

Зеленски иска да разговаря с представители на ЕС след преговорите със САЩ

Свят Преди 43 минути

Той обвинява Русия във военни престъпления

Гранични полицаи разбиха организирана наркогрупа

Гранични полицаи разбиха организирана наркогрупа

Свят Преди 3 часа

Задържани са седем души от Благоевградска област за срок до 24 часа

Русия и Украйна си размениха масирани удари с дронове

Русия и Украйна си размениха масирани удари с дронове

Свят Преди 4 часа

Руските сили атакуваха Украйна с 97 ударни безпилотни летателни апарата от типа "Шахед"

<p>Ралица Паскалева: Еднообразието е равно на смърт</p>

Ралица Паскалева: Оженихме се с Теодор преди раждането на второто ни дете, но бракът не беше афиширан

Любопитно Преди 4 часа

Тя отрече твърденията, че е разрушила предишното семейство на съпруга си

Съветник на Путин: Промените в мирния план за Украйна ни отдалечават от споразумение

Съветник на Путин: Промените в мирния план за Украйна ни отдалечават от споразумение

Свят Преди 5 часа

Европейските и украинските преговарящи обсъждат набор от промени в предложеното от САЩ мирно споразумение

Въоръжени нападатели откриха огън в таверна в ЮАР, има загинали

Въоръжени нападатели откриха огън в таверна в ЮАР, има загинали

Свят Преди 5 часа

Ранените са откарани в медицински заведения за лечение

Урсидите достигат своя пик – кога да наблюдаваме звездния спектакъл?

Урсидите достигат своя пик – кога да наблюдаваме звездния спектакъл?

Любопитно Преди 6 часа

По време на максимума на потока могат да се видят около 10 метеора за час според изданието

Песков разкри дали ще има разговор между Путин и Тръмп преди края на годината

Песков разкри дали ще има разговор между Путин и Тръмп преди края на годината

Свят Преди 6 часа

Песков отбеляза, че Кремъл ще съобщи по-късно дали Путин ще поздрави Тръмп с настъпващите Коледа и Нова година

<p>Тома&nbsp;Биков атакува Радев: Президентът играе и съдия, и футболист</p>

Тома Биков: Новите избори няма да излъчат мнозинство от 121 депутати

България Преди 7 часа

Депутатът от ГЕРБ-СДС за консултациите при президента, политическите партньорства и липсата на изход от политическата криза

<p>ПСС предупреди: Доброто време в планините крие смъртоносни опасности</p>

ПСС предупреди: Доброто време в планините крие опасности

България Преди 7 часа

Последните дни температурите са сравнително високи – около 0 градуса, времето е ясно и тихо на повечето места, и има отново силно заледени терени

Грипната вълна се засилва: Проф. Христова съветва как да се предпазим

Грипната вълна се засилва: Проф. Христова съветва как да се предпазим

България Преди 8 часа

Вирусът от тип А (H3N2) е 10 пъти по-разпространен от „свинския“ грип у нас, COVID остава на заден план

"Тя беше моят герой": Сестрата на Джордж Клуни почина на 65 години

"Тя беше моят герой": Сестрата на Джордж Клуни почина на 65 години

Свят Преди 8 часа

По-голямата сестра на актьора е починала от рак

Най-късият ден в годината бележи зимното слънцестоене

Най-късият ден в годината бележи зимното слънцестоене

България Преди 8 часа

Вижте какво време ни очаква до края на декември

<p>Путин е готов да разговаря с Макрон</p>

Кремъл: Путин е готов да разговаря с Макрон

Свят Преди 8 часа

„Ако има взаимна политическа воля, това може да се разглежда само положително“, каза Песков

Австралия почита жертвите от атаката в Сидни

Австралия почита жертвите от атаката в Сидни

Свят Преди 9 часа

На този фон премиерът Антъни Албанезе разпореди проверка на дейността на правоохранителните органи