1

Има някои песни, които първоначално дори не забелязваме. След това осъзнаваме, че където и да отидем ги чуваме.

След известно време сами започваме да си ги пускаме. Досещате ли се за такава песен?

Де-спа… сигурно се досещате за повече от една. Но това, което не можете да се досетите е, какво ви кара да я слушате като обсебени.

Просто и кратко – еволюцията.

Еволюцията ни променя,

развивайки и запазвайки черти, които ни помагат да оцелеяваме. А най-добрият начин, по който предците ни са оцелявали е, да се доверяват на това, което им е познато и да не вярват на новото и непознатото.

На това се основава Ефектът на познатите обекти – харесваме повече нещата, които са ни познати и изпитани и естествено ни е страх от новото.

При слушането на една и съща песен отново и отново

обаче случаят е малко по-различен, защото музиката не е обект. Музиката се възприема от мозъка ни както различните езици - като информация.

Брус Ричман разяснява еволюцията на птиците, вълците, китовете и други животни, включваща имитирането на звуците на другите от вида си, като знак, че са част от групата.

Ранните хора не са били много по-различни, просто по някое време в еволюционната ни история несвързаните звуци са се превърнали в музика и реч. Ние сме останали близки до предците си с чертите, които еволюцията е оставила закодирани в нас.

Защо обаче някои песни ни омръзват,

при продължително слушане като Де-спа-сито… а други като знаменитатата коледна песен на Марая Кери, която съвсем скоро отново ще кънти у дома и навън, си остават също толкова привлекателни както в началото.

За да си обясним този „феномен“ трябва да се върнем на идеята за музиката като информация. При „Bohemian Rhapsody“ на Куийн например има толкова слоеве мелодии и гласове, че можем да я слушаме няколко пъти, чувайки различни неща всеки път.

Идеята е, че ако можем да получаваме нещо ново при всяко слушане, ще се връщаме отново и отново за още.

Същото важи и в обратния ред – ако не учим нещо ново, мозъкът ни не иска да си губи времето с неща, които вече знае. Затова простите песни остаряват много бързо.

Сложността обаче е само една част от феномена на обсебеното слушане.

Начинът, по който музиката ни кара да се чувстваме,

също е от значение. Проучване към университета Мичиган от 2013 г. установява, че повечето хора обичат да слушат повторно весели песни, които ги зареждат с енергия.

Песни, които успяват да направят участниците в проучването тъжни и меланхолични, също са сред фаворитите за повторно и последващо слушане и дори се оказва, че участниците ги слушат много повече пъти подред, отколкото веселите песни.

Тайната се крие в емоционалната връзка, която някои песни осъществяват.

Може мелодията да е съвсем обикновена, но ако по някакъв начин се свързва с нас – например с горещата ни кръв и жажда за море, може да ни закара чак в Пуерто Рико… Де-спа… сигурно се досещате какво имам предвид.

Така че както става ясно, от някои песни просто отърване няма - еволюционно ни е залжено да натискаме отново и отново бутона за риплей, а емоционалната ни страна да насочва пръста ни към този бутон.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още интересни новини последвайте страницата ни в Instagram.

Четете още:

Защо всички са толкова запленени от коледните песни

Защо имаме грешна преценка за собствените си снимки

Любопитни факти около една от най-известните коледни песни

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

@
Коментирай
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
Мълния уби българка в Гърция
Ексклузивно

Мълния уби българка в Гърция

Преди 3 часа
Какво да правим с боновите си книжки?
Ексклузивно

Какво да правим с боновите си книжки?

Преди 3 часа
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Водещи новини