Изненада: Месото може да помогне, да живеем до 100 години
Източник: iStock

Д иетите за дълъг живот често залагат на растителното хранене, но ново изследване свързва консумацията на месо с по-висока продължителност на живота, особено при възрастни хора с поднормено тегло.

Пионери на дълголетието като Брайън Джонсън стигат до крайности в стремежа към безсмъртие, но за онези, които се надяват да достигнат 100 години с по-малко усилия, промените в храненето обикновено са първата стъпка. Растителният режим често се препоръчва, но новите данни от Китай показват, че повечето столетници там консумират месо, което може да е особено полезно за хората с ниско телесно тегло.

Месото е богат източник на определени аминокиселини, които влияят върху сигнална молекула, наречена mTOR, участваща в процесите на стареене. Множество проучвания сочат, че ограничаването или изключването на месото може да подпомогне дълголетието и да намали риска от сърдечни заболявания.

От друга страна, растителните диети се свързват с по-висока честота на фрактури и недохранване. Подобни проблеми са особено сериозни при възрастните хора, които обикновено имат по-слаби кости и се възстановяват по-трудно след хирургични интервенции, посочва Кайюе Уан от Университета „Фудан“ в Шанхай. За да изяснят връзката между храненето и дълголетието, Уан и колегите ѝ анализират данни от централизирана китайска здравна база за хора над 65 години.

Изследователите разглеждат профилите на 5203 участници, които през 1998 г. са били на поне 80 години и не са страдали от сърдечносъдови заболявания, диабет или рак. Около 80% от тях заявяват, че консумират месо, докато останалите следват предимно растителен режим с зеленчуци и зърнени храни, като понякога включват и животински продукти без месо.

Какво се случва с тялото ни, когато спрем да ядем месо

Наблюденията показват, че хората, които ядат месо, по-често достигат 100-годишна възраст в сравнение с вегетарианци, пескатарианци и вегани. Този резултат обаче е статистически значим само при отчитане на телесното тегло. Сред вегетарианците с индекс на телесна маса под 18,5 през 1998 г. 24% достигат 100 години, докато при хората с поднормено тегло, които консумират месо, делът е близо 30%, като вероятността се увеличава допълнително при ежедневна консумация. Подобна тенденция не се наблюдава при участници с по-високо тегло.

Диета, богата на месо, се свързва с риск от затлъстяване, но научни данни подкрепят ролята на животинските протеини за изграждането на по-здрави мускули и кости, което може да бъде особено полезно за хората с поднормено тегло, отбелязва Уан.

Консумацията на зеленчуци остава изключително важна, като изследването установява и по-висока продължителност на живота сред участниците, които съобщават, че приемат зеленчуци ежедневно, независимо от количеството.

„Възрастните хора могат да се сблъскват със специфични хранителни предизвикателства. Нашето изследване показва, че хранителните препоръки за най-възрастните трябва да подчертават баланса и хранителната адекватност, а не стриктното избягване на животински храни, особено при възрастни с поднормено тегло“, казва Уан.

Резултатите може да не са приложими за други части на света с различни хранителни навици. Въпреки това „основните биологични механизми, свързани с храненето и стареенето, вероятно са универсални“, допълва тя.

Джеймс Уебстър от Оксфордския университет подчертава, че изводите „не бива сами по себе си да променят начина, по който хората се хранят“. Предишни изследвания на неговия екип, които свързват вегетарианството с повишен риск от фрактура на тазобедрената става, са довели до предположения, че този режим е нездравословен, но Уебстър напомня, че редица научни публикации подчертават ползите от вегетарианската диета, особено за здравето.

Както вегетарианските, така и месните режими могат да бъдат здравословни или вредни в зависимост от хранителното си качество, отбелязва Уебстър. „Важно е да се разбере кои хранителни вещества са необходими за балансиран и здравословен начин на живот“, казва той, като включва прием на пълнозърнести храни, плодове и зеленчуци и ограничаване на солта, захарта и наситените мазнини.

„В крайна сметка са нужни още доказателства, за да можем с увереност да кажем коя диета е по-добра за по-дълъг живот, но е важно да гледаме на по-широката картина, когато мислим за хранителните модели“, заключава Уебстър. 

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Българка даде шанс за живот на трима в Германия

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

България Преди 15 минути

От Министерството на здравеопазването и ИАМН изразяват своята най-дълбока признателност и поклон пред близките на починалата жена

В Унгария избраха нов президент

В Унгария избраха нов президент

Свят Преди 46 минути

73-годишният юрист Андраш Бака беше избран с тайно гласуване със 140 гласа „за“

<p>АЕЦ &quot;Козлодуй&quot; с превантивни мерки заради Дунав, блоковете работят по график</p>

АЕЦ "Козлодуй" с превантивни мерки заради нивото на река Дунав, блоковете работят по график

България Преди 1 час

Екипите следят денонощно нивото на реката и почистват съоръженията за охлаждащата вода

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Свят Преди 1 час

52-годишната жена е получила тежка черепно-мозъчна травма

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Любопитно Преди 1 час

Реални проекти, подкрепящи екипи и свободата да учиш превръщат първите седмици в професионално приключение

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Свят Преди 1 час

Това съобщи британската Служба за морски търговски операции

Пожар избухна над Свети Влас

Пожар избухна над Свети Влас

България Преди 2 часа

На място са изпратени общо четири противопожарни екипа

Касови бележки и сметки от заведения по Черноморието отново се превърнаха в повод за спор в социалните мрежи, като потребители сравняват не само крайните суми, но и цените на отделни позиции.

4 евро за няколко лъжици мляко и сметка от 276 евро: Какво показват туристи по морето

Парите ни Преди 2 часа

Касови бележки и потребителски публикации от Созопол, Варна и Несебър предизвикаха нови спорове за цените

Хиляди туристи са блокирани в Сицилия, Етна изригва

Хиляди туристи са блокирани в Сицилия, Етна изригва

Свят Преди 2 часа

Тази сутрин само един самолет успя да излети

Откриха изчезналия в Ню Йорк митрополит Йосиф: Блъснат е от кола в Манхатън

Откриха изчезналия в Ню Йорк митрополит Йосиф: Блъснат е от кола в Манхатън

Свят Преди 2 часа

83-годишният духовник е бил хоспитализиран след пътнотранспортно произшествие

Принцеса Даяна в Хонконг през 1989 г.

Необичайното модно правило на принцеса Даяна, което Меган Маркъл копира 30 години по-късно

Любопитно Преди 2 часа

През 2019 г. Меган заложи на смела комбинация от цветове, популяризирана от нейната покойна свекърва през 80-те години

Разследване по неволя и сделка по принуда в новата седмица на „Великият понеделник"

Разследване по неволя и сделка по принуда в новата седмица на „Великият понеделник"

Любопитно Преди 2 часа

Криминална мистерия и анимационна комедия се борят за зрителския вот в кампанията на KINO NOVA

ДСБ иска изслушване на МВР и ДАНС за взрива в „ЕМКО“

ДСБ иска изслушване на МВР и ДАНС за взрива в „ЕМКО“

България Преди 2 часа

Атанас Атанасов настоява парламентът да получи информация за разследването и заплахите за националната сигурност

Доналд Тръмп

5-те най-абсурдни скривалища на Доналд Тръмп

Свят Преди 3 часа

Заплаха за атентат от Иран, разярени протестиращи и бягство за стек — как тайните служби превръщат американския президент в „невидим“