Трикът на диетолозите, който спасява сърцето и сваля кръвното
Източник: iStock

П ърво беше протеинът. Сега фибрите изживяват своя заслужен момент като най-търсеното хранително вещество. Но може би има друг жизненоважен елемент, който тихомълком бива пренебрегван: омега-3 мастните киселини, пише Fox News.

„В момента сме фокусирани върху фибрите, но предстои годината на омега мастните киселини“, казва Стеф Грасо, регистриран диетолог от Вирджиния и автор на книгата „Crave, Cook, Nourish“. „Повечето хора всъщност не покриват нуждите си от омега-3“.

Изследванията показват, че проблемът е глобален. Около 76% от хората по света не достигат препоръчителния прием на ейкозапентаенова киселина (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA). Това са дълговерижните омега-3 мастни киселини, открити предимно в мазните риби.

Най-честата препоръка за здрави възрастни е около 250 милиграма комбинирано EPA и DHA на ден, като по време на бременност се съветват по-високи количества. Ниският прием на тези мастни киселини от морски дарове е идентифициран като водещ диетичен рисков фактор за смъртност и увреждания. Омега-3 играят роля през целия живот – изследванията ги свързват със сърдечносъдовото здраве, по-ниските нива на триглицериди, намаляването на кръвното налягане и подкрепата за развитието на мозъка и зрението.

Ефектите на омега-3 са особено ясни, когато става въпрос за здравето на сърцето, според д-р Брет Сийлав, ръководител на кардиологията в университетския медицински център „Хакенсак Меридиан Джърси Шор“.

„Проучванията показват, че омега-3 мастните киселини в рибеното масло могат умерено да понижат кръвното налягане“, казва Сийлав. Той отбелязва, че по-високи дози, обикновено чрез рибено масло по лекарско предписание, често се използват за намаляване на триглицеридите.

Въпреки това, целите храни трябва да бъдат основният източник, а добавките да се разглеждат като вторичен вариант.

Хранене според зодията: Ето как да бъдем по-здрави

„Най-добре е да мислите за храната като за основа на вашето здраве“, съветва той. „Най-надеждният и полезен начин да си набавите омега-3 за кръвното налягане и здравето на сърцето е чрез консумация на мазна риба като сьомга, скумрия, херинга или сардини поне два пъти седмично.“

Американската сърдечна асоциация също препоръчва две порции риба на седмица. Диетологът Стеф Грасо предлага прост трик за изграждане на този здравословен навик: тя залага на така наречения „Понеделник със сьомга“ – седмична рутина, която гарантира поне една от тези порции.

„Ям сьомга всеки понеделник“, казва тя. „Знаейки това предварително, си спестявам умората от вземането на решения какво да готвя.“

Методът ѝ е лесен: загрявате фурната на 230 градуса (450°F), печете сьомгата за около 13 минути, добавяте гарнитура от броколи и вечерята е готова. Освен омега-3, сьомгата осигурява висококачествен протеин, витамин D и селен – хранителни вещества, които работят заедно по начин, който добавките не могат да възпроизведат напълно.

Експертите предупреждават, че добавките с рибено масло без рецепта не са толкова строго регулирани, колкото лекарствата, а високите дози могат да носят рискове, включително проблеми с кървенето или повишен риск от предсърдно мъждене при някои проучвания.

Повече мазна риба също не е непременно лек за всичко, отбелязва Грасо. „Когато някой чуе 'суперхрана', може да си помисли, че тя ще реши всичките му здравословни проблеми, но прекаляването с едно нещо никога не е полезно“, казва тя.

В книгата си Грасо набляга на протеините, фибрите и балансираните, но апетитни ястия. Тя насърчава прости стратегии като подготвяне на плодове и зеленчуци веднага след пазаруване и включване на достъпни продукти като боб за повишаване на приема на фибри.

„Всичко опира до разнообразието и наличието на по малко от всичко – това е истинският ключ към дълголетието и здравето“, заключава тя.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Убийството на млада майка бе загадка близо 40 години. Докато един ден телефонът не иззвъня

Убийството на млада майка бе загадка близо 40 години. Докато един ден телефонът не иззвъня

Свят Преди 1 минута

Искам да изясня нещата“: 70-годишен мъж сам позвъни на полицията, след като прочете статия за бруталното си престъпление от 1987 г.

Снимката е илюстративна

Неуспешна китайска космическа мисия след 16 поредни успешни старта

Свят Преди 3 минути

Мисията от космическия център „Венчан“ се провали заради възникнала аномалия, съобщи китайската агенция Синхуа

Все по-малко работещи плащат пенсиите: ще се вдига ли пенсионната възраст

Все по-малко работещи плащат пенсиите: ще се вдига ли пенсионната възраст

Парите ни Преди 43 минути

Румен Гълъбинов очаква натиск за по-високи вноски и предупреждава за растящ дефицит, дълг и цени

Снимката е илюстративна

Асансьор пропадна внезапно, четирима мъже са тежко ранени в Русия

Свят Преди 45 минути

Сградата, завършена през 2021 г., така и не е получила официален акт за въвеждане в експлоатация от жилищните инспектиращи органи, което кара жилищната служба на Дагестан да постави под въпрос законността и безопасността на асансьора

Иван Демерджиев

София и Анкара обявиха война на трафика, дрогата и престъпността

България Преди 47 минути

Демерджиев и турският му колега Мустафа Чифтчи определиха общите приоритети в борбата с организираната престъпност.

Сигнал за НЛО в Бразилия предизвика разследване на САЩ: Истината се оказа неочаквана

Сигнал за НЛО в Бразилия предизвика разследване на САЩ: Истината се оказа неочаквана

Свят Преди 48 минути

Разсекретени дипломатически досиета от архивите във Вашингтон разкриват пълния жизнен цикъл на една от най-големите медийни психози за НЛО от ерата на Студената война

<p>Полша - от кралски замъци и Татрите до пироги и бигос</p>

БезГранично: Полша отвъд клишетата - рай за пътешественици и любители на вкусната храна

БезГранично Преди 57 минути

Краков, Варшава, Гданск, Татрите, Малборк и още любими дестинации и вкусове от Полша

Снимката е илюстративна

Внимание, опасна жега в сряда: Тръгва ли си лятото след броени дни?

България Преди 1 час

НИМХ с предупреждение за опасни горещини в цялата страна, а синоптиците вече разкриха кога бури и градушки носят разхлаждане

Коста Стоянов

„Възраждане“ подава нов сигнал до прокуратурата за „Баба Алино“

Свят Преди 1 час

Строителни дейности продължават въпреки забраната, а незаконен сондаж все още работи, твърдят от партията

Край на 7-годишното въздържание: Брад Пит призна, че вече не е трезвеник

Край на 7-годишното въздържание: Брад Пит призна, че вече не е трезвеник

Свят Преди 1 час

62-годишният актьор призна, че отново пие алкохол, но спазва строг контрол и го прави „по-умерено“

Издирват българин в Гърция, карал в насрещното и опитал да избута патрулка

Издирват българин в Гърция, карал в насрещното и опитал да избута патрулка

Свят Преди 1 час

Гръцката полиция е стреляла по гумите на автомобила и е предала данните му на патрулите и граничните пунктове

Стефан Курдов

Почина журналистът и общественик Стефан Курдов – гласът на Варна и защитникът на животните

България Преди 1 час

Варненският журналист и общественик е починал в болница „Света Марина“

<p>Колумбия стана 10-ата жертва на магнитуд 7+ за 2026 г.</p>

Тектоничен кошмар: Колумбия стана 10-ата жертва на магнитуд над 7 по Рихтер за 2026 г.

Свят Преди 1 час

След над 130 жертви и десетки разрушени сгради, Латинска Америка се превръща в епицентър на тектоничната активност за това лято

Доналд Тръмп

Тръмп поиска компенсации от Иран за войната и жертвите

Свят Преди 2 часа

Американският президент заяви, че Техеран трябва да плати за причинените щети и смъртта на хора в региона

Ще спре ли „справедливата цена“ поскъпването

Ще спре ли „справедливата цена“ поскъпването

Парите ни Преди 2 часа

Новата методика предизвика спор дали ще помага на потребителите или ще доведе до още по-високи стойности

Все повече българи могат да си позволят почивка

Все повече българи могат да си позволят почивка

Парите ни Преди 2 часа

За десет години делът на хората без възможност за едноседмична ваканция е намалял с над 21 процентни пункта