Диетата MIND: Хранителният режим, който подмладява мозъка с 2 години
Източник: iStock

К омбинацията от два утвърдени хранителни режима забавя стареенето на важни структури в мозъка с повече от две години, сочи ново изследване, пише CNN.

Планът за хранене, ориентиран към когнитивното здраве, се нарича диета MIND (Mediterranean-DASH Diet Intervention for Neurodegenerative Delay). Диетата съчетава най-полезните за мозъка елементи от известната Средиземноморска диета и признатия за здравето на сърцето режим DASH (Диетични подходи за спиране на хипертонията), който ограничава приема на сол.

Най-полезните продукти за мозъка

Въпреки че и трите диети са на растителна основа и доста сходни, методът MIND набляга на специфични храни, за които се смята, че намаляват риска от деменция:

  • Горски плодове и бобови растения;
  • Листни зелени зеленчуци;
  • Риба и птиче месо;
  • Пълнозърнести храни, зехтин и ядки.

Храните с високо съдържание на наситени мазнини, като сирене, масло, червено месо и пържени изделия, са изключително ограничени.

„Хората, които се придържат по-стриктно към диетата MIND, показват по-бавно структурно стареене на мозъка по време на 12-годишното проследяване“, посочва в имейл водещият автор Чанджън Юан, професор в Медицинския факултет на университета Джъдзян в Ханджоу, Китай.

Вижте кои храни са истински врагове на всяка диета

„По-конкретно, при тях се наблюдава по-бавна загуба на сиво вещество – частта от мозъка, която съдържа много от нервните клетки, участващи в паметта, мисленето и вземането на решения“, допълва Юан.

Според проучването, всяко увеличение от три точки в придържането към диетата MIND се свързва с 20% по-малко свиване на сивото вещество, което съответства на 2,5 години забавяне на мозъчното стареене.

Влияние върху други ключови зони

Изследването, публикувано в Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry, анализира хранителните навици на над 1600 възрастни. Участниците са част от мащабното „Изследване на сърцето във Фрамингам“ (Framingham Heart Study) – проект, продължаващ десетилетия, целящ да идентифицира факторите за сърдечносъдови заболявания. Тази част от проучването е започнала през 1999 г. с хора на средна възраст 60 години, без данни за инсулт или деменция.

Освен по-малкото свиване на сивото вещество, привържениците на MIND диетата са имали по-бавно разширяване на вентрикулите (мозъчните стомахчета) – изпълнените с течност пространства, които са склонни да се разширяват, когато мозъчната тъкан се свива с възрастта.

Уголемяването на вентрикулите е признак за повишена мозъчна атрофия, свързана с болестта на Алцхаймер и когнитивния спад.

Бабината диета, която топи мазнините без глад

Фокус върху отделните храни

Горските плодове и птичето месо са допринесли най-много за ефекта против стареене. Горските плодове са богати на антиоксиданти, а птичето месо осигурява висококачествени протеини.

В противовес на това, високият прием на сладкиши и пържени бързи храни е свързан с по-бързо стареене на мозъка. По-конкретно, сладките неща водят до по-осезаема деградация на хипокампуса – органът в мозъка, който е най-пряко свързан с паметта.

Изненадващи констатации

Проучването съдържа и неочаквани резултати: консумацията на сирене изглежда е имала защитен ефект, докато по-високият прием на пълнозърнести храни е бил свързан с по-бърз спад на сивото вещество.

Авторите обаче предупреждават тези данни да не се тълкуват буквално. Тъй като сиренето е силно ограничено в режима MIND, резултатът не е доказателство, че самото то защитава мозъка. Относно пълнозърнестите храни, Юан обяснява, че стандартите за „пълнозърнесто“ през 90-те години на миналия век може да не отговарят на днешните критерии за здравословна храна.

„Бих бил предпазлив в свеждането на посланието само до няколко отделни храни. Това, което изглежда е от най-голямо значение, е цялостният модел на хранене, а не всеки отделен елемент в изолация“, заключава съавторът Хуи Чен.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
ВСУ нанесоха удар по нефтопреработвателен завод в руския град Орск

ВСУ нанесоха удар по нефтопреработвателен завод в руския град Орск

България Преди 11 минути

Генералният щаб на ВСУ съобщи за удар по едно от големите нефтопреработвателни предприятия в Оренбургска област

Башар Асад

„Касапинът“ Башар ал-Асад е осъден на смърт

Свят Преди 18 минути

Сирийски съд призна бившия владетел за виновен във военни престъпления, убийства, изтезания и произволни задържания

Сигнал за НЛО в Бразилия предизвика разследване на САЩ: Истината се оказа неочаквана

Сигнал за НЛО в Бразилия предизвика разследване на САЩ: Истината се оказа неочаквана

Свят Преди 41 минути

Разсекретени дипломатически досиета от архивите във Вашингтон разкриват пълния жизнен цикъл на една от най-големите медийни психози за НЛО от ерата на Студената война

<p>Полша - от кралски замъци и Татрите до пироги и бигос</p>

БезГранично: Полша отвъд клишетата - рай за пътешественици и любители на вкусната храна

БезГранично Преди 50 минути

Краков, Варшава, Гданск, Татрите, Малборк и още любими дестинации и вкусове от Полша

Снимката е илюстративна

Внимание, опасна жега в сряда: Тръгва ли си лятото след броени дни?

България Преди 1 час

НИМХ с предупреждение за опасни горещини в цялата страна, а синоптиците вече разкриха кога бури и градушки носят разхлаждане

Коста Стоянов

„Възраждане“ подава нов сигнал до прокуратурата за „Баба Алино“

Свят Преди 1 час

Строителни дейности продължават въпреки забраната, а незаконен сондаж все още работи, твърдят от партията

Край на 7-годишното въздържание: Брад Пит призна, че вече не е трезвеник

Край на 7-годишното въздържание: Брад Пит призна, че вече не е трезвеник

Свят Преди 1 час

62-годишният актьор призна, че отново пие алкохол, но спазва строг контрол и го прави „по-умерено“

Издирват българин в Гърция, карал в насрещното и опитал да избута патрулка

Издирват българин в Гърция, карал в насрещното и опитал да избута патрулка

Свят Преди 1 час

Гръцката полиция е стреляла по гумите на автомобила и е предала данните му на патрулите и граничните пунктове

Стефан Курдов

Почина журналистът и общественик Стефан Курдов – гласът на Варна и защитникът на животните

България Преди 1 час

Варненският журналист и общественик е починал в болница „Света Марина“

<p>Колумбия стана 10-ата жертва на магнитуд 7+ за 2026 г.</p>

Тектоничен кошмар: Колумбия стана 10-ата жертва на магнитуд над 7 по Рихтер за 2026 г.

Свят Преди 1 час

След над 130 жертви и десетки разрушени сгради, Латинска Америка се превръща в епицентър на тектоничната активност за това лято

Доналд Тръмп

Тръмп поиска компенсации от Иран за войната и жертвите

Свят Преди 1 час

Американският президент заяви, че Техеран трябва да плати за причинените щети и смъртта на хора в региона

Ще спре ли „справедливата цена“ поскъпването

Ще спре ли „справедливата цена“ поскъпването

Парите ни Преди 2 часа

Новата методика предизвика спор дали ще помага на потребителите или ще доведе до още по-високи стойности

Все повече българи могат да си позволят почивка

Все повече българи могат да си позволят почивка

Парите ни Преди 2 часа

За десет години делът на хората без възможност за едноседмична ваканция е намалял с над 21 процентни пункта

Снимката е илюстративна

Заради слух в TikTok за „черна линейка, която краде деца“: Нападнаха санитарна кола в Румъния с камъни и брадви

Свят Преди 2 часа

AI-генериран клип за „черна линейка“ предизвика нападение, а седем души са в ареста

Снимката е илюстративна

Мистерия с котка, боядисана в червено: Властите отправиха спешен призив към хората

Свят Преди 2 часа

Жителите на град в Тексас се опасяват, че животното е било ползвано за нелегални боеве с кучета. Спасителите обаче настояват никой да не го доближава или храни, за да не провали улавянето му

Илюстративно изображение: плакат с ликовете на покойния върховен лидер на Иран аятолах Али Хаменей (вляво) и неговия син и настоящ върховен лидер Моджтаба Хаменей в предградие в ливанската столица Бейрут.

7 часа зад затворени врати: Какво каза Хаменей на Пезешкиан?

Свят Преди 2 часа

Иранският президент разкри подробности за седемчасовата среща с върховния лидер