П реди възхода на инфлуенсърите в социалните мрежи, представата за живота във фермата вероятно би навявала асоциации с тежка, често хаотична и изморителна рутина: дърпане на ръчни колички, почистване на кочини, нощни раждания на животни и дълги часове в полето при сеитба или жътва, предаде CNN.
Днес обаче визуалните символи на „завръщането към земята“ са се трансформирали.
Луксозни курорти по света вече предлагат версия на фермерския живот — било като кратък уикенд, било като постоянен адрес — съчетавайки органична продукция и пасторална романтика, без нужда от 14-часов ръчен труд всеки ден.
В подножието на планините Great Smoky в Тенеси туристите например могат да отседнат във ферма Blackberry с площ от над 1700 хектара, предлагаща риболов, конна езда и обиколки на местната винарна. В португалското селище Сао Лоренсо до Барокал гостите се радват на гледки към лозови масиви и маслинови гори, а за почитателите на съвременната кулинария мексиканският курорт Flora Farms близо до Сан Хосе дел Кабо предлага престой в уютни къщи сред зеленчукови лехи. На изток, в Пуерто Рико, предстоящият имот Moncayo ще разполага с 400 резиденции, 68 стаи за гости, собствена 40-хектарова ферма и голф игрища, разположени сред планини, долини и брегова ивица. Цените в такива имоти надхвърлят 1000–3000 долара на вечер, а за някои луксозни къщи, както в Moncayo, започват от 12 милиона долара.
Хотел във формата на петел влезе в Книгата на рекордите на Гинес (СНИМКИ)
„Ще има голф, тенис, разходки с лодки между островите”, разказва Картър Ред, президент на Moncayo, за проекта пред Juniper Capital. „Но бих се изненадал, ако повечето дни не започват или не завършват във фермата.“
Селският живот — влогърски стил
Инфлуенсърите допринесоха за модернизирането на фермерския стил. Една от най-ярките звезди е Хана Нийлман от Ballerina Farm, която събира над 10 милиона последователи в Instagram с клипове от фермата в Юта, на които бере зеленчуци с осемте си деца или разбива лате с прясно мляко направо от обора.
Знаменитости също се включват в тенденцията: супермоделите Джиджи и Бела Хадид прекарват време във фермата на семейството си в Пенсилвания, а видеоразходката на Лени Кравиц из бразилското му имение стана едно от най-гледаните в Architectural Digest. Бри Ларсън и Шайлийн Удли споделят снимки и видеа от събиране на горски плодове и диви зеленчуци, Меган Маркъл бере мед с дъщеря си Лилибет.
Да живееш в най-луксозната яхта в света... срещу 11,2 млн. долара (СНИМКИ)
Алиса Рийс, старши стратег във WGSN (аналитична компания за трендове), смята, че фермерските преживявания стават популярни, защото хората търсят автентичност и усещане, че ваканцията им има и уелнес или дори терапевтичен ефект.
„Желанието за по-автентични, въздействащи преживявания и подобряване на психичното здраве правят агротуризма изключително актуален“, казва тя пред CNN.
Глобалният пазар на агротуризма, оценен на 69.2 милиарда долара през 2019 г., ще достигне почти 200 милиарда до 2032 г., според Fortune Business Insights, като включва всичко – от обиколки на лозови масиви и готварски курсове до фермерски фестивали.
В САЩ нощувките във ферми са се увеличили със 71% между август 2019 и август 2024 година, сочат данни на AirDNA. Само през първото тримесечие на 2025 г. в Airbnb е имало над 1 милион търсения за такъв престой — 20% ръст спрямо година по-рано.
Бавният живот като лукс
Популярността на агротуризма се дължи и на пандемията — повече хора започнаха да търсят алтернативни, по-близки до природата места за почивка, извън градовете
Агротуризмът бележи забележима промяна и в представата за лукс. Ако преди луксът означаваше демонстрация на богатство, сега се свързва с „тих лукс“, автентичност и лично преживяване — тенденция, наложена и в модата. „Тази идея за лукса с бутилка скъпо шампанско край басейна вече изглежда демоде. Новите клиенти търсят нещо истинско“, смята Витория Карери, маркетинг мениджър в The Hospitality Experience, собственик на италианския Borgo dei Conti Resort.
В зеленият сърце на Италия — Умбрия — гостите могат да участват в събиране на мед, трюфели, пикници под маслиновите дървета и разходки из гори, където някога са работили бабите и дядовците им. Според Карери младите европейци търсят точно тази изгубена между поколенията връзка със земята: „Този тип земеделие и връзка с животните е нещо, което нашите баби и дядовци са преживели, а днешната младост го преоткрива — дава им усещане за чудо.“
На всички ценови нива — от луксозни къщи до скромни квартири — популярността на агротуризма расте, обрасла от по-широкото онлайн движение за "бавен живот", често насърчавано от същите инфлуенсъри, които го превръщат във вирусна тенденция.