3

С толичният общински съвет прие първата актуализация на бюджета с планиран спад на приходите на годишна база в размер на 23.4 млн. лева. До решението се стигна след оспорвани дебати, продължили близо три часа.

32-ма общински съветници гласуваха "за" актуализацията, 17 - "против", а 11 се въздържаха. Срещу нея гласуваха групата на БСП и част от "Демократична България".

Независимият общински съветник Борис Бонев се въздържа, както и част от групата на ДБ.

По време на дебатите Бонев предложи да се обединят в едно петте търговски дружества, управляващи пазарите в София, които имат отделни директори, пет управителни съвета и още толкова администрация, но това не е беше прието още на ниво обсъждане в комисия.

"Като се обединят, ще се спестят много общински средства. Има дирекция "Транспорт" в общината, но има и дирекция "Транспорт" в Центъра за градска мобилност. Във всички градове - Белград, Загреб, Букурещ, Пловдив, Бургас - това се прави от едно ръководство. Това са ефективни мерки", коментира той.

Според ГЕРБ сливането на тези дружества няма отношение към обсъждането на актуализацията на бюджета.

Альоша Даков от БСП пък насочи вниманието на съветниците към излишъците, които са останали от зимното почистване, тъй като сезонът е бил мек и посочи, че в бюджета има 217 млн. лева за чистене на града, като само за снегопочистване през зимата са заделени 17 млн. лева. Според него има сериозен натрупан резерв от последните две зими, на който обаче не се обръща внимание.

От своя страна съпредседателят на "Зелено движение" и на "Демократична България" Владислав Панев заяви, че най-вероятно тази актуализация няма да е последната за годината, защото не се знае колко дълга и дълбока ще е кризата, в която не само ние, а и светът се намира.

В края на обсъжданията председателят на групата на социалистите в съвета Калоян Паргов заяви, че исканата актуализация на бюджета е ненужна, тъй като в нея не са заложени антикризисните мерки, а се предлага проста счетоводна сметка.

Какво приеха общинските съветници

Планиран спад на приходите е 23,4 млн. лв., 12,1 млн. лв. на данъчните приходи, както и 3,5 млн. лв. на данък МПС-та. Съществен спад се очаква и от таксата детски градини и ясли, които до момента са 3,9 млн. лв.

1,4 млн. лв. пък е спадът от тротоарно право и пазарите.

"С 12,8 млн. лв. намаляваме текущите разходи и с 13,3 млн. лв. - средствата в инвестиционната програма. Общото намаление на капиталовата програма спрямо вече гласуваната на този етап е малко под 3%. Подчертавам, че това е консервативна прогноза за намаление на този етап от развитие на кризата", посочи в изложението си пред съветниците кметът Йорданка Фандъкова.

Тя увери, че реализирането на някои проекти ще се забави, но за сметка на това, общината няма да се откаже от нито един проект. Фандъкова обясни, че всички те са включени в Капиталовата програма, които е била приета в началото на годината.

"В капиталовата програма няма проекти на Фандъкова или на един или друг районен кмет – това са проектите на София, по които и аз, и екипът ми сме работили повече от година, а за някои от тях и доста повече“, подчерта градоначалникът и добави, че такива са и проектите за основен ремонт на ул. "Народно хоро" и на банята в Горна Баня.

"Първо, ул. "Народно хоро" е в капиталовата програма по мое искане, включително и в моята програма, защото съм възложила този обект и за него има избран изпълнител. Преди два месеца при мен дойде новият кмет на район "Овча Купел", когото уважавам, и каза, че не иска да правим ремонта по съществуващо положение, а по регулация, защото така ще се изградят широки тротоари и подземна инфраструктурата. Приех предложението му, защото е разумно. Получих и писмото му за отчуждаване на 10 частни имота, които попадат в обхвата на улицата. Преди те да се отчуждят, преди да се препроектира, ремонт не може да има. И това всеки от Вас го знае. Дали това отчуждаване и препроектиране ще приключат в рамките на строителния сезон – най-вероятно не. Затова извадихме средствата за обекта, защото не могат да бъдат похарчени и няма нужда да стоят блокирани и да блокираме друг обект, който може да се реализира. Дали това е правилно управленско решение - по мое мнение, 100% "да". Дали това е правилно политическо решение – най-вероятно "не", но управлението на града е не е политическа договорка, която трябва да ми дава комфорт. Когато си избран за кмет дължиш истината, дори и когато не е ти е приятна", разкри кметът ситуацията около възникналото напрежение и обвинения, че се налага репресия върху кметове, които не са от ГЕРБ.

По отношение на ул. "Николай Коперник" и "Атанас Узунов" в "Слатина", Фандъкова увери, че там ремонтът ще започне през лятото и посочи, че парите за него са взети от обект на район "Връбница". От думите й стана ясно още, че тази година ще бъде завършено проектирането на "Чепинско шосе", транспортния тунел на НДК, локалните платна на Северната скоростна тангента и на улици в м. "Къро", където също продължават процедури по отчуждаване.

"София не се дели на партийни владения, казах Ви го още на първата ни сесия. Ако за някой феодалните владения са начин за политическо оцеляване, за мен това е неработещ управленски модел. Софиянци живеят на едно място, работят на друго, приятелите им са на трето, минават през целия град - да ги мислите за крепостни в някакъв даден район е обида и вярвам, че скоро това ще се разбере и от всички общински съветници, които са избрани да взимат решения за цялата Столична община", коментира още тя и уточни, че общото намаление на средствата за инфраструктурни обекти от капиталовата програма, което се предлага на този етап е 7,3 млн. лв.

Също така, с 3,2 млн. лв. се намаляват средствата за нови обекти за оползотворяване на отпадъци – от центъра за биомаса, завод за преработка на едрогабаритни отпадъци и рекултивацията на "Суходол". С 1,9 млн. лв. по-малко средства ще се дадат за ремонт на градски градини и паркове.

"Реконструкциите на парка "Заимов" и градината "Св. Георги" отлагаме за 2021 г. Намаляваме заложените средства за разширяване на централния гробищен парк с 400 хил. лв. Подчертавам, че със средствата, които се запазват, вече се започва разширението. С 500 хил. отлагаме проекта за изграждане на дубльора на Ляв Владайски колектор", обяви още Фандъкова.

Тя отчете и сериозен спад на приходите от градския транспорт – както заради намалената продажба на билети и карти, така и заради неработещите зони за платено паркиране.

"По предварителни оценки до средата на май ще са необходими 9,5 млн. лв., с които да осигурим функционирането на градския транспорт. На този етап ще покрием тези средства от заложените в бюджета 135,5 млн. лв., а при следващата оценка на бюджета сме готови да осигурим и допълнително финансиране", посочи тя и каза, че тази тенденция се наблюдава и в приходите на общинските лечебни заведения, както заради допълнителните разходи за лечение на пациенти с COVID-19, така и заради намалената дейност.

"Затова предвиждаме предоставяне на заеми за заведенията за доболнична помощ в размер на 1 млн. лв., което беше подкрепено от всички вас. Градският транспорт и здравеопазването са две от сферите, за които в средата на годината, на база реалните загуби, ще предложим решение, с което да гарантираме както заплатите на всички работещи, така и да не позволим трупането на задължения. Подготвяме и втори пакет от мерки, който включва компенсации за неработещата "синя“ и "зелена“ зона за хората със служебен абонамент и винетни стикери. Това също ще доведе до по-малко приходи в сектора", каза още кметът.

Фандъкова припомни, че е бил приет и първият пакет от мерки за подпомагане на културния сектор в София и на малкия и среден бизнес. Според нея това са правилни решения, които обаче "струват" средства на общинския бюджет, но подпомагат реалния бизнес.

Заради коронавируса се очаква да има втора корекция на бюджета на София. От началото на кризата общината е изгубила 23,4 млн. лева. Част от загубите се дължат на мерките, предприети в подкрепа на бизнеса, разсрочване на плащания и данъци. 19 млн. лв. по-малко са събрани от местни данъци и такси за месец март. Най-зле се отразява кризата с коронавируса на транспортния сектор, където има над 70% спад на пътниците, както и липса на приходи от зоните за паркиране.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

@
Коментирай
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

3 коментара
 
<p>Откриха нови два тира с отпадъци</p>
Ексклузивно

Откриха нови два тира с отпадъци

Преди 5 часа
<p>Природният газ поевтинява с 9%</p>
Ексклузивно

Природният газ поевтинява с 9%

Преди 9 часа
<p>Преди 20 години: CL 55 AMG с технологии от F1</p>
Ексклузивно

Преди 20 години: CL 55 AMG с технологии от F1

Преди 10 часа
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Водещи новини