Б ързо и качествено, професионално изготвяне на експертните заключения и не само по делата за транспортни произшествия, както и засилен контрол над вещите лица. Toва поиска изпълняващият функциите главен прокурор Борислав Сарафов на пресконференция в Съдебната палата след работна среща с министъра на правосъдието Георги Георгиев и председателя на Комисията по конституционни и правни въпроси в 51-вото Народно събрание Анна Александрова и близки на загинали на пътя, относно проблема с недостига на квалифицирани вещи лица за транспортните престъпления.
Разкриха причините за забавяне по делата за произшествия със смърт на пътя
Поводът за срещата е анализ на държавното обвинение, който показва, че
критичната липса на вещи лица и ненавременното изготвяне на ключови експертизи при разследванията на катастрофи с жертви и пострадали, са основните причини за забавяне на делата. Анализът включва преглед на делата за причинена смърт при пътнотранспортни произшествия, както и на всички неприключени и нерешени досъдебни производства, образувани преди повече от две години. Според него прокурорите нямат вина за забавянето на делата.
По думите на Сарафов някои експертизи не се бавят просто с месеци или година, а с няколко години.
"Повечето дела не могат дори да започнат няколко години, да не говорим, че се бавят по инстанциите, като делото за Семерджиев е изключение", добави той.
Според него категорично трябва да се промени времето, за което се изработват експертизите по делата за тежки катастрофи.
"Бавното правосъдие по същество е лошо правосъдие, то е почти отказ от правосъдие", каза и.ф. главен прокурор.
"Ако искаме генерална превенция, шофьорите употребили алкохол и/или наркотици трябва да получават бързи наказания", коментира още Сарафов.
Той отбеляза и нуждата от законодателни промени във връзка с вещите лица и експертизите по делата.
Сарафов разпореди безкомпромисни действия
Министърът на правосъдието Георги Георгиев заяви от своя страна, че
Министерството на правосъдието е готово със законопроекта за промени в Закона за съдебната власт, Наказателно-процесуалния кодекс и съответната наредба, с които драстично се затяга режимът върху вещите лица по автотехнически експертизи.
Той отбеляза, че до голяма степен изводите на съдията се базират на експертизата, която доказва дали е виновен водачът, с каква скорост се е движил, какво е било състоянието на пътната настилка, на превозното средство и други.
„За да има качествено правораздаване, трябва да има качествени експертизи“, заяви Георгиев.
Министърът обясни, че на 14 юни изтича междуведомственото съгласуване на предложенията за промени, след което те ще бъдат внесени в Министерския съвет и после разгледани от правната комисията на парламента. Той отбеляза, че промените не решават всички проблеми на експертизите, но са първата стъпка.
Една от основните промени е възможността за видеоконферента връзка, чрез която вещите лица ще могат да участват в няколко съдебни заседания за ден. Въвежда се изпит за вещи лица, както и контрол, ще се даде възможност и на млади специалисти да могат да станат вещи лица.
Министър Георгиев съобщи още, че назначава работна група със задача да подготви Закон за вещите лица, който да обхваща, по документи, около 5200 души, които работят като такива. Със закона ще се уреждат всички експертизи по дела.
Той каза също, че работна група към транспортната комисия в парламента окончателно е подготвила промените в Закона за движение по пътищата, които включват общинските камери да могат да глобяват нарушителите на пътя. Половината от приходите от глобите ще се връщат към общините и ще се използват само за пътната безопасност, обясни Георгиев.
Сарафов настоява: Алкохолът и наркотиците зад волана да се считат за умишлено престъпление
Министърът отбеляза, че за 2024 г. досъдебните производства за пътни произшествия, образувани от прокуратурата, са 3000 и е поет ангажимент от главния прокурор за подготвяне на съвременни методики за разследване на такива престъпления и обучения на полицаи и следователи.
Председателят на комисията по конституционни и правни въпроси Анна Александрова посочи, че
до края на месец юли ще бъдат разгледани и приети от Народното събрание 14-те законопроекта за промени в Наказателния кодекс и двата, внесени от вчера от Министерство на правосъдието.
"Обнадеждена съм от това, че институциите си говорят помежду си. Ще се радвам да постигнем наистина добри резултати и в края на юли да се поздравим с нещо, което сме свършили реално", коментира Александрова.
Бащата на загиналата в катастрофа Сияна Николай Попов, заяви след работната среща, че
вижда желание за промяна, както и категорични срокове за законодателни промени, които да окажат крайно и съществено влияние върху черната статистика със загинали на пътя.
Той отбеляза, че по време на срещата прокуратурата е била изключително самокритична и градивна, градивни са били също законодателната и изпълнителната власт.
Попов посочи, че близките на загинали на пътя искат увеличаване на наказанията и липса на предсрочно освобождаване от постановената присъда.
Красимир Арсов, бащата на загиналия на пешеходна пътека Филип, коментира, че
проблемите, повдигнати многократно, са добре идентифицирани, набелязани са мерки и решения, остава да се види колко бързо ще могат да бъдат осъществени. Удовлетворени сме от представителите на трите власти, дано успеят в своите намерения, да ги осъществят, така че да има резултат, добави той.
"За нас е най-важен резултатът, удовлетвореност ще има, когато нарушенията на пътя намалеят и сигурността се увеличи", посочиха от Инициативния комитет за безопасността на пътищата.