210 447

„Вече всички български граждани са наясно какви са причините в България цените на горивата да не са постоянно най-ниските в Европа, при положение, че имаме най-ниския акциз и най-ниските производствени разходи в цяла Европа". Това коментира омбудсманът Мая Манолова по „Здравей, България” по NOVA. Вчера се проведе пореден протест срещу цените на горивата, по-скъпата "Гражданска отговорност", данъците на старите коли и с искане за оставка на кабинета. 

"От различните информации и анализи стана ясно, че в 32 европейски страни има по-ниски цени на бензина, а по отношение на дизела става дума за 11 страни. Тази ситуация не е справедлива по отношение на българските граждани. Очевидно е, че държавата не определя цените на горивата. Това, което може да направи тя е да създаде конкурентна среда за естествено регулиране на цените и падането им на по-ниски нива. Има проблем с конкуренцията”, допълни омбудсманът Мая Манолова. Тя коментира, че държавата трябва чрез законодателството да създаде условия за конкуретна среда при пазара на горива у нас

„Всички сме наясно, че живеейки в пазарна икономика, единственият начин е да се стимулира конкуренцията. Според мен държавата дължи отговор на въпроса дали е достатъчна конкуренцията в сектор "Горива" по отношение на данъчните складове, търговията, осигурява ли законодателството достатъчно гаранции за разширяване на конкуренцията, за собствеността и управлението на данъчните складове, има ли достатъчно възможности за внос”, каза още омбудсманът.

"Протестите са гражданско право и винаги имат конкретни поводи. Социалното напрежение никак не е малко, социалното страдание, което буквално затиска хората, става все по-нетърпимо, така че за мен тези протести имат и своето основание, и обяснение, и своите справедливи каузи, посочи още тя.

"Хората ги боли най-много за нарушенията на техните права", добави тя.

Реален резултат от екотаксите няма, заяви още омбудсманът: „Те се събират от частни фирми, но върху начина, по който се инвестират тези пари няма никакъв контрол, няма публичност и прозрачност”.

Манолова коментира и данъка върху старите коли. Тя обясни, че в изпратено от нея становище още при внасянето на предложението за данъка е посочила, че това е непосилна тежест за българските граждани и че хората не избират нарочно да си купят стар автомобил, а те просто нямат друга възможност. "От това, че непрекъснато се повишават екотаксите и сега опитът да се повиши данъка върху старите автомобили - това няма да направи хората по-богати и в състояние да си купят по-нови автомобили. Това няма да доведе до ефекта, който е заложен предварително”, каза тя.

Мая Манолова каза още, че за момента няма планове за завръщане в активната политика. 

Равносметката на МВР за протестите и блокадите

Шофьор с опасни дрифтове около протеста в София

Борисов: Няма да подам оставка, няма причина да има предсрочни избори

Истината за качеството на горивата в България - проверка

Ще задължим търговците на горива да посочват надценка, акциз и ДДС

Радев наложи вето върху данъците на по-старите коли

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram