О бщият брой на всички жп произшествия от януари до април тази година спрямо предходните шест месеца е намалял с почти 40% - от 129 на 74 случая. Това съобщи министърът на транспорта Гроздан Караджов на брифинг във ведомството.
Общият брой на всички ситуации, близки до инциденти, са намалели с 29% от 220 на 156 случая, посочи министърът. Той изрази надежда това да е тенденция и увери, че оттук нататък мерките за безопасност ще продължат да се прилагат по-стриктно и ще продължат да се разширяват. По отношение на безопасността в жп транспорта Караджов каза, че "има светлина в железопътния тунел". Спешните мерки са на 100% изпълнени, средносрочните се изпълняват, както бяха планирани, добави министърът.
По отношение на мерките, свързани с дисциплината на железопътните служители, Караджов каза, че е започнало стриктно прилагане на всички изисквания на закона и на нормативните актове. Въведохме нулева толерантност към нарушителите на правилата за безопасност, отбеляза министърът, тъй като по думите му е имало драстични нарушения на правилата за безопасност, като например преминаването на червен светофар. Има много наказани служители, съобщи министърът. От 17 март досега повече подобни нарушения няма, което е една добра тенденция, заяви министър Караджов.
В Национална компания "Железопътна инфраструктура" за сериозни нарушения на правилата за безопасност са уволнени двама души през февруари и един през март, а през април изобщо няма подобни нарушения, информира министърът. Продължава да има нарушения на трудовата дисциплина и на мерките за сигурност, макар те да стават все по-дребни и по-редки. Наказанията ще продължат и ще са съобразени с тежестта на нарушенията, отбеляза той.
На сайта на Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" до един месец ще има база данни за показателите по безопасността. Чрез нея ще се вижда от всички дали става дума за изолирано нарушение или за системно нарушение на правилата за безопасност, информира още министърът.
Той съобщи, че предстои закупуване на интерлокари с лицево разпознаване – дрегери за употреба на алкохол, в локомотивите и мотрисите. Машините няма да могат да тръгват, ако машинистът е употребил алкохол. Ще се монтират и рамки-дрегери на работните места на диспечерите, каза Караджов. Диспечерът, който управлява жп транспорта, няма да може да отива до работното си място без да застане на тази рамка да бъде лицево разпознат, да приложи тест за алкохол и ще може да започне работа, само ако той е отрицателен, обясни министърът. Той съобщи още, че се въвежда график за проверка за ползване на наркотици, като ще се правят инцидентно такива проверки.
Бяха предприети редица мерки за елиминиране на човешкия фактор, където преминаването на композиции се регулира ръчно. На тези индустриални клонове ще има монтирани автомични изхвъргачки, които ще регулират преминаването на композициите. Вече има монтирани такива на 15 от общо 22 индустриални клона, съобщи Гроздан Караджов. Той каза, че при участъците в ремонт, това са най-рисковите места и при т.нар. развързани гари, които не са включени в системата за безопасност, ще има монтирани временни пултове, което ще привързва участъка към общата система за сигурност и ще се знае дали в този участък или гара може или не да се премине.
Втората група мерки са комплексни мерки за безопасност, тъй като от 2002 г. до днес не е правена оценка на въздействието как функционират правилата за безопасност, информира Гроздан Караджов. Такава оценка беше направена и се подготвят промени в поредица от наредби, които още бъдат актуализирани, така че да бъдат синхронизирани мерките за безопасност, съобщи също Караджов.
Той каза, че се търси възможност да се осигурят необходимите средства за заплати за назначаване на 44 инспектори. За първи път се направи 100% цялостно обучение на състава, който има отношение към обучението в жп транспорта, каза още министърът. Той информира, че се монтират камери по жп гарите – на 52 гари и 11 жп спирки от общо 63 локации. Поръчани са камери за още 162 гари, добави Караджов. Предвижда се и видеонаблюдение на прелезите, които са неохраняеми, а само със светлинен или звуков сигнал.
Транспортният министър призова водачите на моторни превозни средства да не преминават на червено на жп прелезите, защото постоянно има такива инциденти. На всеки няколко дни в бюлетина на нашата система виждаме непрекъснато, че има блъснати автомобили на жп прелези, коментира министърът. Той информира, че предстои да започне използването на джипиес система в жп транспорта, която е била налична, но досега незнайно защо не е била използвана. Тя дава информация и за наличното гориво на влаковете, посочи министър Караджов и предположи, че това може да е била и една от причините досега да не е внедрена.
Министърът на транспорта коментира и темата с пожарите във влакове на БДЖ, като посочи, че първата и основна мярка за справянето с тях е инсталирането на видеонаблюдение на всички гари. Караджов обясни, че камерите ще следят дали някой влиза във вагоните. По отношение на пожарите, които възникват в движение, министърът каза, че благодарение на закупуването на нови подвижни състави, този проблем се решава, тъй като те са изградени от негорими материали. Почти е невъзможно да възникне пожар по време на движение, добави той. Относно старите композиции, Караджов посочи, че непрекъснато има запалвания в локомотивите. Докато не се подменят, няма какво да се направи, това е системен проблем, поддържаме ги и това е мярката, която прилагаме, обясни още той.
На журналистически въпрос относно образуването на задръствания на Дунав мост заради ремонтните дейности, Гроздан Караджов посочи, че на предстояща среща с министри на транспорта от различни държави в Люксембург ще отиде с искане мостовете между България и Румъния да се увеличат и това да се впише в междудържавно споразумение. Караджов каза още, че на тази среща ще присъстват и министрите на транспорта на Сърбия и Румъния. Искам с тях да обсъдим развитието на инфраструктурата между трите държави, където се пресичат границите и не позволяват висока скорост. Ако може това да стане с помощта на Европейската комисия и финансиране по Механизма за свързване на Европа (МСЕ), добави той. Караджов добави, че имат намерение и искания от Община Русе във връзка с ремонта на Дунав мост, да се пуснат поне още два чифта влакове, които да правят връзка с Румъния, но ще се водят и преговори с румънската част по този въпрос.