4

„От малък имам проблеми с гнева…“, ни споделя Сергей, ученик в  23-то СОУ „Фредерик Жолио-Кюри“. Бил е и в двете позиции – и тази на извършител, и на пострадал. „Комфортна страна няма – уверява ни той. – Това, че трябва да си от едната страна, не означава, че ти е комфортно.“ За него насилието е начин да се отстоява в случаите, когато съучениците му го дразнят.

Какво отключва агресията сред децата е въпрос, който няма еднозначен отговор. Според психолозите една от причините за подобно поведение в училище е липсата на стабилна семейна среда. За съжаление, в повече от половината училища у нас липсва специалист, който да помага на децата да преодолеят този дефицит. 23-то училище обаче не е едно от тях. В него, за да не се неглижират обидите, които някой път се превръщат в системен тормоз, един път седмично ученици могат да се срещнат с психолог, за да говорят спокойно за своите проблеми. А опитът показва, че когато в училище различни практики за работа с децата са инициирани заедно, а не са наложени насила, те винаги дават резултат.

Вижте репортажа, който бе излъчен в „Здравей, България“ в рамките на кампанията на УНИЦЕФ, подкрепена от NOVA и Нетинфо, „Заедно срещу насилието в училище“.

Националната програма за превенция и защита от домашно насилие предвижда увеличаване на броя на психолозите в училищата. А работата с психолог е необходима и винаги може да помогне – както на децата, с агресивно поведение, така и на пострадалите от поведението им.  

„Аз съм само от страната на жертвата – признава Радина, която с удоволствие се възползва от седмичните срещи с психолог. – Ние тук често се обиждаме и караме един с друг. И аз просто се старая да не обръщам внимание на този, който се опитва да ми каже някаква обидна дума.“

Александър от същото училище разказва, че и той се е докосвал до проблема с насилието - като наблюдател, но напълно осъзнава сериозността на проблема. „Тормозът е сериозна тема, но не ѝ се обръща вниманието, което е нужно. Чак след като самият ти станеш жертва, започваш да се замисляш над това“, споделя Александър.

Като част от техниките за разрешаване на тези проблеми училищният психолог Анет Маринова събира редовно децата – с агресивно поведение и потърпевшите, като създава сигурно пространство, в което всеки може спокойно да споделя. Интересното е, че и едните, и другите идват и участват по собствено желание. Така и бариерата между децата пада и независимо от това, от коя страна са били, вече по-лесно могат да си подадат ръка. В пространството, което всички споделят, няма теми табу. И никой не е заклеймяван. Всеки е свободен да разкаже това, което го вълнува. А често тези теми са свързани с насилието. И то не само в училище.

А. Маринова разказва повече за работата си с децата: „Понякога срещите ни минават, разсъждавайки върху дума. Например, скоро, говорихме за думата подстрекател. Какво е това, как те се свързват с това да бъдеш подстрекател. И стана възможно да се води един спокоен разговор. Да се придава стойност на езика, на думите, на смисъла.

Но по-важното е, че се обръщат към собствения си опит. Това е работещ начин и аз виждам как децата порастват. Как сами стават по-осъзнати, по-информирани и по-ангажирани по някакъв начин към нещата, които им се случват.“

Пътят до осъзнаването, е дълъг. Но важното е, че срещите вече дават резултат. „Когато един човек е агресивен и много различен, може да стигне до насилие, но зависи от това как си го премисли в главата“, убедена е една от ученичките, посещаваща седмичните срещи.

А Сергей, с когото започнахме тази история, вече се опитва да разрешава конфликтите с тези, които искат да „експериментират“, дразнейки го, не само с насилие, а и с думи. И твърди, че „донякъде му се получава“.

А. Маринова от своя страна с усмивка завършва: „Психолозите в училище сме в тази позиция – да можем да допринесем за разширяване на пространството между правилниците и стените на училището. Това е една специфична буферна зона. Пространство, в което децата порастват.“


Нетинфо и NOVA са медийни партньори на кампанията на УНИЦЕФ „Заедно срещу насилието в училище“, която се осъществява съвместно с МОН. Повече за планираната 3-годишна програма за създаване на сигурна учебна среда можете да научите на сайта на УНИЦЕФ.

Подкрепете и вие програмата за превенция на насилието в училище. станете благодетел с месечни дарения от 5 лв. към УНИЦЕФ. Изпратете СМС с цифра 5 на 1021 или дарявайте онлайн на dari.unicef.bg

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин.

@