27

78% или повече от 2 млн., от собствениците на автомобили ще плащат по-ниска гражданска отговорност, ако системата „Бонус – Малус” бъде въведена, твърдят от Комисията за финансов надзор. 44% от шофьорите без нарушения пък ще достигнат максималните бонус точки и гражданската им ще намалее с 25%. На другия полюс са нарушителите. Очакванията са 18 процента от водачите да плащат повече.

Като под процент от тях ще натрупат максималния брой малус точки и така гражданската им отговорност ще нарасне с 400%, което по настоящите цени означава, че тя ще възлиза на около 1200 лева. Не всички нарушения обаче ще носят на шофьорите малус точки.

„Това, което си мисли публиката, че всяко нарушение, ще е малус, не отговаря на това, което е написано”, каза Николай Петков от КФН.  

„Гледаме нарушения, които създават опасност. Ако караш в бус лентата, пречиш на обществения транспорт, но не създаваш опасност, повечето от нас ще се окажат с малък бонус. Малък, малък 10% след първата година”, обясни Владимир Савов от КФН. 

Нарушенията на пътя ще ни носят различен брой малус точки. Изрядното ни поведение зад волана пък ще ни носи бонус точки. В зависимост от това колко точки имаме цената на застраховка „Гражданска отговорност” ще се повишава или намалява.

Първоначалният вариант на документа предизвика множество спорове за това дали е справедлива системата за оценяване на шофьорите и дали автомобилите трябва да "носят" отговорност.

Обсъжда се и широко дебатираната тема на кого трябва да се водят нарушенията – на шофьора или на автомобила, както и това защо, ако си купи автомобил от джигит, новият собственик ще трябва да плаща повече. От КФН заявиха, че не трябва да забравяме, че покупко-продажбата на автомобил е сделка и лесно може да проверяваме какво е миналото на стария шофьор и следователно да преговаряме за цената на колата.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram