Откриха вероятни предтечи на днешните галактични купове
Източник: Getty Images/Guliver

С помощта на данни, събрани от спътника "Планк" и космическия телескоп "Хершел" на Европейската космическа агенция (ЕКА), астрономи откриха онова, което може да бъде смятано за предтечи на днешните големи галактични купове, съобщи сп. "Сианс е авнир".

Галактичният куп е структура, която може да е съставена от десетки, стотици и дори хиляди галактики, свързани помежду си от гравитацията. Тези групи галактики обаче невинаги са съществували, а ключов въпрос в съвременната космология е как подобни масивни структури са се формирали в ранната Вселена.

Установяването как и кога са се формирали въпросните структури може да хвърли светлина върху еволюцията на галактичните купове, включително върху ролята на тъмната материя за оформянето им.

С помощта на "Планк" и "Хершел" на ЕКА международен екип от астрономи изследвал далечната Вселена, когато била на около 3 милиарда години. Така били открити купове, съставени от млади галактики, в които много бързо се раждат звезди. Във всяка от галактиките било наблюдавано газ и прах да формират звезди с темпове от порядъка на между няколкостотин и 1500 слънчеви маси годишно.

За сравнение – в нашата галактика, която е над 13 милиарда години, днес се формират звезди със средни темпове от порядъка на една слънчева маса годишно.

Астрономите са на мнение, че вероятно става дума за предтечи на днешните галактични купове.

"За разлика от предишни наблюдения, при които бяха открити един-два галактични купа "бебета", сега попаднахме на около 200 галактични купа "бебета" - поясни Бренда Фрай от университета на Аризона, която е участвала в изследването. - Досега не бе известно дали галактичните купове се формират постепенно, или като при взрив. Оказва се, че тези галактични купове не са формирани бавно, а по драматичен начин. Осветени от раждането на
звезди, те са като фойерверки в небето. Всичко е като да изминеш със спринт първия километър от маратон, а останалото разстояние – пеша."

Резултатите от изследването са публикувани в "Астрономи ъф астрофизикс" (Astronomy and Astrophysics).

Не пропускай