Откриха система с три масивни черни дупки
Източник: Thinkstock/Guliver

О ткриха далечна система с три супермасивни черни дупки – всяка от тях милиони и милиарди пъти по-голяма от Слънцето. Галактиката се намира на 4 млрд. светлинни години от нашата планета, пише "Ей Би Си – Сайънс".

Резултатите от изследването на специалистите от Южноафриканска република, Холандия, Великобритания, САЩ, Унгария и Австралия са публикувани в сп."Нейчър".

Откритието ще помогне на специалистите да разберат как черните дупки се сливат и влияят на еволюцията на галактиките.

Системата, известна като SDSS J1502+1115, съдържа цели три свръхмасивни черни дупки, две от които образуват тясна двойна система, въртяща се около общ център на масите с трета черна дупка.

Съществуването на такива обекти позволява да се провери общата теория на относителността на Айнщайн в редица нейни пределни случаи, смятат специалистите.

Гравитационните полета, създавани от черните дупки, изкривяват пространство-времето и могат да доведат до възникването на доста интензивни гравитационни вълни, които вероятно ще могат да бъдат засечени от астрономите.

В хода на наблюденията учените изследвали шест системи черни дупки, които съдържат по две свръхмасивни черни дупки.

"Множество от супермасивни черни дупки е рядко явление", споделя един от авторите на изследването д-р Иън Хейууд.

За целите на проучването екипът от специалисти, ръководен от д-р Роджър Дийн от университета в Кейп Таун, е използвал интерферометрия със свръхдълги бази.

Тази технология свързва различни радиотелескопи в различни части на Земята в една гигантска чиния. Така могат да се провеждат наблюдения със значително по-висока точност в радиодиапазона.

Още едно земетресение в Албания