4

М еждународната морска организация си е поставила цел да ограничи емисиите от корабоплаването до нула, в срок до 2050 г. Какво е необходимо, за да се постигне това?

Товарен кораб, оборудван с огромни твърди платна, отплава на първото си плаване от Китай до Бразилия в опит да докаже, че специална технология може да помогне на корабната индустрия да намали въглеродния си отпечатък. Вятърното задвижване се счита за един от най-обещаващите източници на енергия. Методът с вятърното задвижване се използва и в корабоплаването.

Редица държави наскоро се съгласиха да ограничат емисиите от корабоплаването до нула. За това се разбраха редица страни на среща на върха на ООН. На срещата стана ясно, че държавите си поставят срок, до 2050 г., за да изпълнят това предизвикателство.

На годишната среща на Международната морска организация страните членки се ангажираха да намалят с 20% емисиите си от корабоплаването до 2030 г. и 70% до 2040 г. Те се съгласиха да намалят 100% от емисиите до 2050 г., съобщи BBC. 

Китак Лим, генерален секретар на Международната морска организация (ММО), описа сделката като „монументално развитие, което отваря нова глава към морската декарбонизация“.  Eко aктивисти предупреждават, че сделката е погрешна и няма да успее да приведе корабоплаването в съответствие с целта на Парижкото споразумение за ограничаване на глобалното повишаване на температурата.

Корабоплаването е силно замърсяваща индустрия, отговорна за близо 3% от глобалните емисии и генерираща около един милиард тона парникови газове всяка година. Ако беше държава, корабоплаването щеше да е шестият най-голям замърсител в света.

Бързото намаляване на морските емисии през следващите три десетилетия ще изисква нови разпоредби, инфраструктура и горива. Но как може да изглежда екологичното корабоплаване на бъдещето?

"Кораби задвижвани от вятър"

Корабоплавателната индустрия може да намали зависимостта си от изкопаемите горива, като се обърне към древна технология: платна. Британска транспортна фирма има за цел да намали потреблението на гориво, като оборудва товарни кораби с вятърна енергия. Първото пътуване на кораб на британската компания е от Китай до Бразилия през август 2023 г.

Тогава ще се състои и първият реален тест на твърд дизайн на платно, посочва BBC. Изданието пише, че корабът е преоборудван с "крила", които британската компания описва, като сгъваеми крила, направени от същия материал, от който се изработват и вятърните турбини. 

Шведската компания също е построила прототип на кораб, използващ четири твърди платна. Вятърната енергия не само задвижва кораба напред, но също така подпомага неговата маневреност и бързина.

Едно от най-големите предизвикателства е насърчаването на правителствата и инвеститорите да приемат вятърно задвижване и да модернизират кораби, докато вятърното задвижване е все още на ранен етап. 

Водород

Внедряването на чисти горива като водорода е от решаващо значение, ако корабната индустрия иска да достигне нетна нула до 2050 г. Зеленият водород, генериран чрез използване на възобновяема енергия, като вятърна или слънчева енергия, за извличане на водород от водни молекули - е без емисии. Има някои големи предизвикателства при внедряването на водород в корабоплаването. Горивото трябва да се съхранява при криогенни температури от -253 °C. В този смисъл служителите трябва да бъдат обучени как да боравят с него, тъй като горивото е силно запалимо. 

Метанол

Зеленият метанол е нисковъглеродно гориво, което може да бъде произведено от устойчива биомаса или чрез използване на възобновяема електроенергия за разделяне на вода, кислород и водород, които се комбинират с въглероден диоксид. За разлика от водорода, зеленият метанол не трябва да се съхранява под налягане. Много пристанища вече разполагат с инфраструктура за съхранение на горивото, пише изданието. 

Електрически лодки

Батериите, заредени с възобновяема електроенергия, са друг начин за ограничаване на емисиите от корабоплаването. Има ограничения за разстоянията, които могат да захранват подобни батерии. Понастоящем възобновяемите батерии са опция само за по-малки кораби, пътуващи на кратки разстояния, като фериботи и речни кораби. Този вид гориво не е подходящ за големи товарни кораби, посочват експерти. Вместо това собствениците на кораби търсят да захранват товарните кораби с комбинация от вятърна енергия и слънчеви панели. Японска компания за системи за възобновяема енергия, разработи  твърди платна, оборудвани със слънчеви панели, които позволяват на корабите да използват както слънчева, така и вятърна енергия едновременно.

Зелена инфраструктура

Бързото навлизане на зелени горива ще наложи и изграждането на нова инфраструктура в пристанищата, която да позволява на корабите да зареждат гориво. Повечето кораби също ще трябва да бъдат преоборудвани, за да могат да работят със зелени горива, да използват вятърно задвижване и цифров софтуер за подобряване на тяхната ефективност и оптимизиране на маршрутите, посочват експерти.

Коментари 4
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

4 коментара
 
Тя се приготви за Страстната седмица, но за съжаление мъжът и така и не замина в командировка...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Иран: Екипажът на задържания кораб, свързан с Израел, ще бъде освободен

Иран: Екипажът на задържания кораб, свързан с Израел, ще бъде освободен

Свят Преди 4 минути

Иранският Корпус на гвардейците на Ислямската революция превзе контейнеровоза „Ем Ес Си Ариес“ с 25 души екипаж в Ормузкия проток на 13 април

Митовете, свързвани с работната етика на поколението Z

Митовете, свързвани с работната етика на поколението Z

Любопитно Преди 27 минути

Работодателите изпитват ужас от Gen Z, защото вярват на митове за тяхната работна етика, затова е удачно да разбием някои от тях

<p>Fitch&nbsp;отправи предупреждение към България за еврозоната</p>

Fitch потвърди кредитния рейтинг на България, но отправи предупреждение за еврозоната

Пари Преди 1 час

Инфлацията в страната се е понижила значително, но остава над тази на трите най-добре представящи се държави членки на ЕС, посочва международната рейтингова агенция

Защо Eрдоган отложи посещението си в САЩ

Защо Eрдоган отложи посещението си в САЩ

Свят Преди 2 часа

Решението е взето поради промени в програмата на президента на Турция

Кой губи и кой печели от забраната на рекламата на хазарт?

Кой губи и кой печели от забраната на рекламата на хазарт?

България Преди 2 часа

С необичайна скорост за законодателна дейност, в последния си работен ден преди изборите, НС прие промени в Закона за хазарта на първо гласуване

Христо Гаджев: Отстраняването на Росен Желязков беше излишна проява на заяждане

Христо Гаджев: Отстраняването на Росен Желязков беше излишна проява на заяждане

България Преди 2 часа

То е зловредно, а мотивите са зашити с бели конци, заяви народният представител от ГЕРБ-СДС

Хилари Клинтън идва в България

Хилари Клинтън идва в България

България Преди 3 часа

Визитата е по повод специална среща на Глобалната инициатива на Клинтън (Clinton Global Initiative – CGI) на 18 май 2024 г. в София

Русия с нови удари по енергийна инфраструктура в Украйна

Русия с нови удари по енергийна инфраструктура в Украйна

Свят Преди 3 часа

Засегнати са четири топлоелектрически централи

<p>Крал Чарлз III се завръща към обществените си задължения</p>

След тежката диагноза: Крал Чарлз III се завръща към обществените си задължения

Любопитно Преди 5 часа

Лекарите са му казали, че здравословното му състояние се подобрява

Земетресение в района на Черно море

Земетресение в района на Черно море

България Преди 5 часа

Епицентърът му е на 100 км от Варна и на 480 км от София

Мистериозно главоболие: Лекари откриха рядък паразит в мозъка на мъж

Мистериозно главоболие: Лекари откриха рядък паразит в мозъка на мъж

Любопитно Преди 5 часа

Какво е причинило главоболието на мъжа четете в следващите редове

Учение на китайски бойни самолети в близост до Тайван

Китайски военни самолети навлязоха в Тайванския проток

Свят Преди 5 часа

Машините са пресекли средната линия на протока

Руски военни самолети са прехванати в Японско море

Руски военни самолети са прехванати в Японско море

Свят Преди 6 часа

Япония споделя морски граници с Южна Корея, но също така е съсед с потенциални противници в Русия

Голям празник е! Имен ден имат...

Голям празник е! Имен ден имат...

Любопитно Преди 6 часа

В днешната събота почитаме едно от най-големите чудеса на Иисус Христос - възкресяването на починалия Лазар