Оо овеният космически телескоп "Хъбъл" (HubbleSite.org) установи нов рекорд по отдалеченост на наблюдението, като откри най-старите виждани досега галактики, датиращи отпреди 13 млрд. години.

Това е едва 600-800 млн. години след Големия взрив.

Колкото по-дълбоко във вселената наднича "Хъбъл", толкова по-рано във времето вижда всъщност той, тъй като на светлината й трябват милиарди години, за да прекоси видимата Вселена.

Именно това превръща мощните лещи на телескопа в своеобразна "машина на времето", чрез която астрономите виждат древните галактики такива, каквито са били преди 13 млрд. годни. (Изтегли изображение с добро качество от сайта на телескопа)

Компактните, ултрасини галактики (каквито са най-отдалечените), са с големина едва около 1% от тези в Млечния път.

Възрастта и масите им са изчислени чрез комбинация от новите данни от "Хъбъл" (от август 2009-а) и снимки от друг телескоп на НАСА - "Спицър" (Spitzer).

Информацията от новата инфрачервена камера на телескопа - Wide Field Camera 3 (WFC3), е била анализирана от поне пет международни екипа астрономи.

"За наша изненада, резултатите показват, че тези галактики са съществували едва около 700 млн. години след Големия взрив и би трябвало да са започнали да формират звезди стотици милиони години по-рано, което връща назад времето на най-ранното възникване на звезди във Вселената", обясняват изследователите.

Невижданите досега галактики са толкова сини, че трябва да са изключително бедни на тежки елементи, т.е. принадлежат на поколение с почти първични характеристики, пояснява Рачард Боуенс от Университета на Калифорния, част от един от екипите.

Новооткритите обекти са ключов момент в разбирането на еволюционната връзка между раждането на първите звезди, формирането на първите галактики и поредицата от еволюционни стъпки в образуването на нашия Млечен път и другите внушителни елиптични и спирални галактики.

"Дълбоките" наблюдения предоставят нови доказателства за йерархичния модел на постепенното заформяне на галактиките, при който малки обекти трупат маса или се сливат в по-големи в един плавен и систематичен, но драматичен процес на сблъсъци и агломерация.

Всичко това е добра новина за астрономите, които строят много по-мощната космическа обсерватория "Джеймс Уеб" (James Webb Space Telescope), чийто пуск е планиран за 2014 г. Той трябва замести поостарелия вече "Хъбъл" и да позволи на учените да проучат подробно първичните галактики, откривайки дори още по-далечни от сегашните.

"Хъбъл" бе обект на ремонт по време на мисия на совалка през май. Телескопът се снабди с нова камера и спектрограф, както и с поправени и обновени научни инструменти.

Възстановяването му отбеляза края на човешките мисии до 19-годишния, но обичан "Хъбъл".

Пуснат през 1990 г., той бе поправян и обновяван през 1993, 1997, 1999, 2002 и 2008 г. Последните корекции удължиха живота му с нови пет години.