Древен сблъсък с планета е променил Юпитер
Източник: Thinkstock/Guliver

Р азвитието на Юпитер вероятно е сериозно повлияно от древен сблъсък с млада планета. Това смятат учени на НАСА, след като са анализирали данни от апарата Juno, като са публикували резултатите в сп. Nature.

Астрономи видяха голям обект да се удря в Юпитер

"Паркър" зарадва учените с повече данни от очакваното

Измерванията на Juno показват, че ядрото на Юпитер не е толкова плътно, колкото се очакваше. Според една от теориите на учените е, че древен сблъсък с млада планета в причината за това. Въпросната планета вероятно е била с 10 пъти по-голяма маса от тази на Земята, т.е. почти колкото масата на Уран.

Учените са направили поредица компютърни симулации, за да проверят възможните причини. Именно сблъсъкът с планета може да доведе промените, резултат от които е сегашното неравномерно разпределение на тежките метали в Юпитер.

Според учените тежките метали трябва да са близо до много плътно ядро. Анализът на Juno обаче показва, че при Юпитер тежките метали са по-далеч от ядрото и то не е толкова плътно. Вместо това ядрото е с размер почти половината радиус на Юпитер, което е напълно неочаквано.

Пътят към Марс ще има ужасяващи последствия

Най-вероятно сблъсъкът с младата планета е станал в ранните години на Юпитер. Симулациите на астрономите показват, че за да се получи сегашното положение в структурата на Юпитер, младата планета трябва да е била погълната изцяло от газовия гигант.

Това обяснява и защо повечето екзопланети, които са сходни на Юпитер, са с много по-плътни ядра. Според учените тези планети, наричани "Горещ Юпитер", също са удряни от по-малки планети и това е сред причините за голямото количество тежки метали в тях. Откритието е още едно доказателство и за голямата активност в ранните години на Слънчевата система, като се смята, че тогава е имало много такива сблъсъци, включително и на Земята с други големи космически тела.

Учени създадоха "мини Слънце" на Земята

Мисиите на НАСА – къде сбъркаха и къде успяха?

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram