Астрономи засякоха най-силните гама лъчи в историята
Снимка в рентгеновия спектър на Мъглявината "Рак", която показва въртенето на пулсара в центъра ѝ
Източник: NASA/CXC/ASU/J. Hester et al.

А строноми от Китай и Япония са засекли най-мощните гама лъчи досега. Те идватт от мъглявината "Рак", която се намира на около 6500 светлинни години от Земята, съобщава онлайн изданието Astronomy.

Учени създадоха "мини Слънце" на Земята

Какво откри най-мащабното търсене на извънземни

Гама лъчите са следствие на избухването на супернова преди около 7500 години. След експлозията остава пулсар, който образува и самата мъглявина. Светлината от това събитие достига Земята през 1054 г. и е забелязано от астрономите по света по това време.

Астронавтите от МКС: Виждаме как ледниците се топят

Животът на Марс може да е възможен чрез нова идея

Ярката звезда обаче избледнява след няколко седмици и с времето се превръща в познатата днес мъглявина. Ефектите от нея достигат Земята и до сега. А именно най-мощните гама лъчи.

Добрата новина е, че те не влияят на живота на Земята. Земната атмосфера и магнитно поле предпазват от тях, като водят до разпръскването на гама лъчите и преобразуването им в други частици. Учените са използвали една от най-големите системи за анализ именно на тези частици. Тя се казва Tibet-AS-gamma, като разполага с 597 сензора на обща площ 65 700 кв. метра. Под тях има 64 бетонни варела с вода, които имат допълваща роля на детекторите и помагат за проследяването на лъчите.

Учените са използвали системата в продължение на повече от три години - от февруари 2014 г. до май 2017 г. През това време са засекли 24 събития, чийто източник е именно мъглявината "Рак". Всички тези събития са с мощност над 100 TeV или тера-електронволта. Това е около 10 пъти повече от максималната мощност, която Големия адронен колайдер засича, когато сблъсква частици. Най-мощните засечени явления от мъглявината са 450 TeV.

За сега астрономите не знаят как мъглявината произвежда толкова мощни гама лъчи. Те предполагат, че пулсарът се върти с много голяма скорост, която генерира мощен "звезден" вятър, което в комбинация с генерирането на мощни магнитни полета може да успее да ускори частиците достатъчно, за да постигнат такава сила.

Учените не знаят колко може да е максималната мощност, която да очакват от подобен пулсар. Събраната досега информация обаче отваря вратата за търсене на още по-мощни лъчи, които достигат 1000 TeV или повече. Tibet AS-gamma продължава да работи, но тъй като са нужни години, за да се анализира огромното количество информация, откриването на подобен сигнал ще отнеме време. Стига, разбира се, ако вече не е засечен от системата, но просто все още не е анализиран.

Учени ще тестват марсиански земетресения на Земята