Т ествам автомобили повече от 21 години, като почти всяка седмица карам и пиша за нов модел. Но вече нямам спомен за времето, в което за последен път тествах дизелов двигател. Със сигурност е било преди месеци. Това е причината, заради която бях развълнувам от възможността да седна зад волана на Audi SQ8. Другата се крие във факта, че това е най-мощният дизелов двигател, предлаган в Европа!

Зад волана на Audi SQ8 TDI

Горното твърдение е колкото впечатляващо, толкова и любопитно, тъй като Audi е едно от имената, което бе силно замесено в „Дизелгейт”, отприщил поредица от събития, в следствие на които днес „дизел” е мръсна дума. Този факт ме кара да мисля, че няма да е далеч денят, в който този 4,0-литров V8 дизелов мотор ще бъде изваден от обръщение в Европа. Още повече, че тази есен идва и топ изпълнението на SQ8, но този път с 4,0-литров V8 бензинов двигател. Затова трябваше да му се порадвам, защото 900 дизелови нютон метра са наистина нещо, което заслужава адмирации.

Масивната предна част се откроява със специална S-предна броня, а в контрастиращата на купето осмоъгълната радиаторна решетка се забелязват двойни вертикални ламели.
Масивната предна част се откроява със специална S-предна броня, а в контрастиращата на купето осмоъгълната радиаторна решетка се забелязват двойни вертикални ламели. Източник: Vesti.bg

Вероятно все още има хора, които не вярват на тока като източник за захранване на автомобилите, но за мен е очевидно, че той е бъдещето. На този фон би следвало да значи, че дизелът е миналото (и вероятно това твърдение е близо до истината в Европа), но аз не искам да повярвам. Първо, защото този двигател е величествен. Второ: това е автомобил, който тежи 2,5 тона, но дава среден разход на гориво 8,4 л/100 км и ускорява до 100 км/ч за 4,8 секунди! И не на последно място: този дизел не е никак проста технология, нито остаряла (морално), защото тя работи съвместно с мека хибридна технология, вкарваща го в крак със сегашната тенденция в автомобилния свят: повсеместна електрификация.

В профила на преден план изпъкват S-специфичните странични прагове и 21-цоловите колела, през които прозират червените спирачни апарати.
В профила на преден план изпъкват S-специфичните странични прагове и 21-цоловите колела, през които прозират червените спирачни апарати. Източник: Vesti.bg

Преди време SQ7 бе сред първите автомобили, оборудвани с добре разработена 48-волтова електрическа система. Сега SQ8 добавя алтернатор и малка литиево-йонна батерия, като така мощният дизелов двигател работи с 48-волтова мека хибридна (Mild-Hybrid) система. Тя позволява изключване на двигателя при вдигане на крака от педала на газта при скорости между 55 и 160 км/ч, като спомага за намаляване на разхода с 0,5 л на 100 км пробег.

Audi Q8 е като катедрала на колела (тест драйв)

Тестваме върха в гамата на Volkswagen: Touareg 3,0 V6 TDI

Но по-важната работа, която извършва тази мека хибридна система, е да захранва електрическия компресор (EPC), разположен зад междинните охладители. Неговата работа е да „напомпа” с въздух двете турбини при потегляне и ускорение на ниски обороти, като така на практика премахва характерната за дизеловите двигатели турбо дупка. EPC се развърта до 70 000 об/мин, като това става за… 250 милисекунди. По този начин той спомага да се развъртят и двете турбини, а SQ8 TDI постига максималния си въртящ момент от 900 Нм от едва 1250 об/мин (и го поддържа до 3250). Последният факт означава, че линейното ускорение на този мастодонт е величествено!

Задната част е доминирана от хоризонталния език на формите, подчертан от простиращата се по цялата широчина на капака светлинна ивица, S-специфичния дифузьор и четирите ауспухови накрайника. Е, два от тях са изкуствени, но те играят роля за оформлението на звука от двигателя.
Задната част е доминирана от хоризонталния език на формите, подчертан от простиращата се по цялата широчина на капака светлинна ивица, S-специфичния дифузьор и четирите ауспухови накрайника. Е, два от тях са изкуствени, но те играят роля за оформлението на звука от двигателя. Източник: Vesti.bg

И като съм почнал с цифрите, нека да изчерпам темата. SQ8 TDI, както вече казах, е най-мощният дизелов модел, предлаган в Европа. BMW вече обяви, че ще извади от обръщение дизела си с четири (4) турбини, но въпреки този факт, BMW X6 M50d генерира „само” 400 к.с. и 760 Нм, докато тук конските сили са 435, а въртящият момент – 900 Нм. Тези параметри, въпреки огромното тегло от грубо 2,5 тона, позволяват на SQ8 TDI да ускорява до 100 км/ч за 4,8 секунди. Другият основен конкурент, Mercedes-Benz GLE Coupe, предлага два дизела, като по-мощният е със само 330 к.с. (но пък по-мощен от Q8 50TDI и неговите 286 к.с.).

Източник: Vesti.bg

В интериора няма изненади. Но това няма да ме спре да твърдя, че Audi предлага един от най-добрите вътрешни дизайни на пазара. Да, всички луксозни марки предлагат огромни дисплеи, но в Audi (и конкретно в Q8) конфигурацията, размерите и позиционирането им са просто перфектни.

1000 км със 118 лв. за газ и бензин с Renault Captur (тест драйв)

Електрифициран Haute Couture с DS 7 Crossback (тест-драйв)

Оформлението на цялото арматурно табло е много изчистено, модерно и технологично, бутони почти липсват, а повърхностите просто те карат да ги докосваш. Да, оставяш много пръстови отпечатъци по повърхностите, но човек трябва да се грижи за хубавото. Иначе, типично за S-пакетите, тъмните цветове на материалите властват. Седалките са изработени от Алкантара и кожа, а по таблото има карбонови апликации. Дребен елемент е, но вътрешната част на джобовете във вратите не е облицована, което е странно, тъй като дори новата Skoda Octavia има тази дреболия, а тук говорим за ценови диапазон над 200 000 лв.

Не мога да не отбележа и, че SQ8 е огромен вътре (външните му параметри го извеждат пред преките му конкуренти по параметрите дължина на интериора и простор в областта на главата, нещо, което по принцип се изтъква за моделите със силно скосена линия на покрива.).

Източник: Vesti.bg

На пътя SQ8 TDI предлага возията на лимузина, а не на високопроходим автомобил. Има качествата да излезе от пътя, но това не значи, че офроудът му е силната черта. А и нека не се залъгваме, тези 21-цолови (може и 22 да са) джанти няма да видят нищо повече от разбит път. В режим Comfort се усеща разклащане на задницата, но такова няма в Dynamic (карах така през 95% от времето). Да, окачването се втвърдява, но пак остава достатъчно комфортно и безшумно, за да направя констатацията, че вози като лимузина.

Skoda Octavia влиза в луксозния сегмент (тест драйв)

Ford Puma е новият върховен хищник при компактните кросоувъри (тест драйв)

Минах и под „Томба” на Пирин, но при тези размери и тегло не може да се очакват геройства през планинските серпентините. В стандартното оборудване фигурира (естествено) Audi drive select, прогресивно кормилно управление и спортно въздушно окачване. Последното променя височината на купето с до 90 мм, но пак казвам: SQ8 TDI не е направен за извън пътя, макар да може да минава и през пресечен терен.

Източник: Vesti.bg

Супер интересни са и трите опционални технологии, които се грижат за перфектната позиция на купето и стабилността на пътя. Говоря за завиващите задни колела (над 60 км/ч те се завъртат леко в противоположна посока на предните колела, за да гарантират стабилността, а при ниски скорости се завъртат в посоката на предните, за да улеснят маневрирането.). Спортният диференциал е друга опция, която оптимизира пътното поведение при взимане на завой с висока скорост, като разпределя въртящия момент между задните колела, добавяйки самоблокиращ се централен диференциал към Quattro задвижването. Третата опция е електромеханичната активна стабилизация на купето, която неутрализира накланянето му. Много харесвам и убийствените HD Matrix, но всичко от изброеното си има своята цена. Иначе как ще успее Audi да направи ценова листа от 21 страници?

Източник: Vesti.bg

За накрая оставям трите екзистенциални въпроса, макар на два от тях да дадох частичен отговор. Най-лесен е първият: колко вдига? Електронно е ограничен до 250 км/ч. Следва: колко харчи? Заводският параметър е 7,8 л/100 км. От „Томба” на Пирин до София (грубо към 160 км) върнах автомобила на 8,4 л/100 км, но с уточнението, че в тази посока спускането е повече. Същата дестинация, но в обратна посока, разходът бе с литър по-висок, като през цялото пътуване съм карал почти само в режим Dynamic. И накрая: колко струва? Базовата цена на модификацията е малко над 208 000 лв. с ДДС. Знам, много са. И сигурно веднага бихте направили коментар точно по този параметър. Затова ви препоръчвам да направите един уикенд на „Пирин Голф”, когато има голф турнир. Ще се убедите, че тази цена от 208 000 лева могат да си я позволят много, ама много хора в България. А фактът, че в комплекса продължават да се строят „къщички” по над 5000 лв. квадрата (180 кв. м) трябва да ви подскаже, че пред тези „къщички” има паркирана поне една кола в ценовия диапазон от 200 000 лв.

Серийният електрически задвижван компресор подпомага работата на турбото и се грижи за изключително добро представяне при ниските обороти, както и за максимално хомогенно разгръщане на мощността във всички оборотни режими.
Серийният електрически задвижван компресор подпомага работата на турбото и се грижи за изключително добро представяне при ниските обороти, както и за максимално хомогенно разгръщане на мощността във всички оборотни режими. Източник: Vesti.bg

Технически характеристики

Audi SQ8 TDI

Размери

Дължина, мм: 5006

Широчина, мм: 1995

Височина, мм: 1708

Междуосие, мм: 2996

Тегло, кг: 2500

Двигател

Вид: V-образен, 8-цилиндров, би-турбо

Работен обем, куб. см: 3956

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 435 при 3750 - 4750

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 900 при 1250 - 3250

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 250

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 4,8

Среден разход, л/100 км: 7,8

Вредни емисии СО2, г/км: 206 - 204

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 208 254

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Връща се мъж от командировка и пита 5 годишния си син: - Докато ме нямаше, дойде ли някой чичко на гости? - Нееее! - А,…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
,

Преговорите между Иран и САЩ се отлагат, обяви Оман

Свят Преди 1 час

Оман играе посредническа роля в дипломатическия процес

Вучич от Маями: Малък съм в сравнение с Тръмп, ЕС се чуди как да ме накаже

Вучич от Маями: Малък съм в сравнение с Тръмп, ЕС се чуди как да ме накаже

Свят Преди 1 час

Вучич също така заяви, че ще напусне политиката сам, а не защото някой ще го свали от власт

д

От днес декларираме коли, купени от чужбина

България Преди 3 часа

Тези стоки се използват често в схеми за данъчни измами

Камала Харис с остра критика към Тръмп в първата си голяма реч след напускането на поста

Камала Харис с остра критика към Тръмп в първата си голяма реч след напускането на поста

Свят Преди 3 часа

Тя обвини американския президент, че е изоставил в американските идеали

,

Нова Зеландия е връхлетяна от разрушителни ветрове, проливни дъждове, сняг и високи вълни

Свят Преди 3 часа

В района на столицата около 1000 домакинства нямат ток

Най-търсените умения и професии в България и Европа през 2025 г.​

Най-търсените умения и професии в България и Европа през 2025 г.​

Пари Преди 4 часа

Технологичният напредък, демографските промени и преходът към зелена икономика оформят новите правила

Какво става в Украйна, Русия се опитва да навлезе в Днепропетровска област

Какво става в Украйна, Русия се опитва да навлезе в Днепропетровска област

Свят Преди 4 часа

Регионът се намира западно от Донецка област и северно от Запорожка и Херсонска област

Снимката е илюстративна

Първото изображение от най-големия слънчев телескоп в света улови Слънцето с невиждани детайли

Любопитно Преди 4 часа

Снимката е първата, направена от новия видимо регулируем филтър на Слънчевия телескоп на Националната научна фондация на САЩ „Даниел К. Инуйе“.

Транспортна стачка блокира Гърция

Транспортна стачка блокира Гърция

Свят Преди 5 часа

Препоръчва се шофьорите да избягват централните части на Атина и Солун

Догоните и Сириус: Африканското племе с древни познания за Космоса

Догоните и Сириус: Африканското племе с древни познания за Космоса

Любопитно Преди 5 часа

Неговите космологични представи и астрономически знания предизвикват интерес и дебати сред учени и изследователи от десетилетия

Трудова експлоатация: Чужденка разказва как е превърната в робиня у нас

Трудова експлоатация: Чужденка разказва как е превърната в робиня у нас

България Преди 5 часа

Жената твърди, че работодателите ѝ взели документите и я заплашвали

Районното управление в Кюстендил има нов началник

Районното управление в Кюстендил има нов началник

България Преди 6 часа

Главен инспектор Иван Георгиев работи в системата на МВР от 2003 година

Внимание, шофьори! Полицията с мерки срещу нарушителите на пътя по празниците

Внимание, шофьори! Полицията с мерки срещу нарушителите на пътя по празниците

България Преди 6 часа

Големи задръствания са се образували в района на Кресна в посока Гърция

"Войната в Украйна ще спре, когато Путин каже "победихме"

"Войната в Украйна ще спре, когато Путин каже "победихме"

България Преди 6 часа

Президентът на Русия не се интересува от общественото мнение и колко хора умират, заявиха преподавателят в Харковския университет проф. Михаил Станчев и международният анализатор Чавдар Стефанов