Skoda Octavia влиза в луксозния сегмент (тест драйв)
Източник: Vesti.bg

П реди години Peugeot предприе политика на препозициониране към луксозния клас. Този процес вече е завършен, а французите вече правят наистина впечатляващи автомобили, но на доста по-висока цена. Точно това си помислих миналата година, когато в чешката столица се състоя световната премиера на Octavia, на която присъствах. И да, Skoda пренася Octavia едно стъпало нагоре в автомобилната йерархия, но разликата с Peugeot се крие в това, че чехите успяват да запазят успешната си философия: продажба на практични автомобили в големи обеми и на достъпни цени, това Skoda прави като по учебник.

Горното изречение се материализира най-добре при Octavia, която има зад гърба си над 6,5 млн. продажби за трите предишни поколения, след като моделът бе възроден в гамата на чешката марка през 1996 г.

Зад волана на Skoda Octavia

Златната кокошка на Skoda (тя снася по 10% в БВП на Чехия годишно) дебютира есента на миналата година, но пандемията отложи появата на четвъртото поколение у нас. То вече е тук, като ме впечатли още повече с разнообразието, комфортната возия и страхотния интериор.

Стандартно всички външни светлини на новата Octavia са със светодиодна технология, но като опция вече се предлагат матрични Full LED фарове.
Стандартно всички външни светлини на новата Octavia са със светодиодна технология, но като опция вече се предлагат матрични Full LED фарове. Източник: Vesti.bg

Признавам си, че отдавна не съм се впечатлявал толкова от нов масов модел, а още по-изненадващ за мен е фактът, че това признание правя за модел на Skoda. Човек би очаквал да се впечатли от нещо супер скъпо, луксозно и лъскаво, но може би точно затова Octavia оставя такъв отпечатък: не е супер скъпа, не е супер луксозна, определено не е супер лъскава, но блести във всяко едно отношение. Почвам по реда на нещата.

За да продължи успешната история на предшествениците си, четвъртото поколение е претърпяло пълна промяна. Да, основната част от механиката е запазена. Платформата MQB означава, че много от „хардуера” от третата генерация е пренесен и в новия модел, което важи за електромеханичната кормилна система и окачването, което използва комбинация от MacPherson отпред и торсионна греда или многораменно окачване отзад (в зависимост от модела). Но останалата част от промените е насочена към осигуряване на повече комфорт.

Дизайнерите са изваяли много аеродинамичен силует на Octavia, който при лифтбека е 0,24 (0,26 при комбито). За модела се твърди, че е с до 14% по-аеродинамично ефективен от предшественика си.
Дизайнерите са изваяли много аеродинамичен силует на Octavia, който при лифтбека е 0,24 (0,26 при комбито). За модела се твърди, че е с до 14% по-аеродинамично ефективен от предшественика си. Източник: Vesti.bg

Отвън дизайнът е еволюционен, като най-силно откроими са новото оформление на фаровете (стандартно всички светлини са LED, но срещу опълнително заплащане вече може да поръчате и матрични Full LED фарове) и радиаторната решетка. Много странно, но дизайнерите са успели да направят много атрактивен профил на Octavia, а динамичните мигачи отзад привличат погледа. Моделът се предлага с общо 13 естериорни цвята (10 металика), от които три са нови. Десет са джантите (до 19-ки), като само една е стоманена.

KIA (д)е-Niro снима нов блокбастър (тест драйв)

Ford Puma е новият върховен хищник при компактните кросоувъри (тест драйв)

Новата Octavia е пораснала съществено, като хечбекът (да, странно е седан форми да се наричат хечбек [или лифтбек по-точно], но Skoda отдавна прави това заради багажника) е с 19 мм по-дълъг (комбито е с 22 мм) и с 15 мм по-широк. Това е довело да отваряне на допълнително място в зоната на краката (+78 мм) за пътниците на втория ред седалки и увеличаване на обема на багажника до 600 л (+10 л), докато този на комбито (най-голям в класа) вече е цели 640 л (+30 л). Тези размери абсолютно обезсмислят нуждата човек да си купи SUV, защото са малко големите (и много по-скъпи) кросоувъри, които да предложат по-щедро вътрешно пространство.

За пръв път при Skoda се появяват 3-зонов климатроник, Head-up дисплей, сертифицирани от AGR седалки, новият 2-спицов волан и технологията shift-by-wire.
За пръв път при Skoda се появяват 3-зонов климатроник, Head-up дисплей, сертифицирани от AGR седалки, новият 2-спицов волан и технологията shift-by-wire. Източник: Skoda

Така стигам до интериора, който за мен е впечатляващ. Именно той ме кара да твърдя, че Octavia може да се конкурира с доста по-луксозни и скъпи марки. Тук не е останало почти нищо от предходното поколение. На очи веднага се набива новият двуспицов волан (на някой може да му изглежда като счупен), но въртящите се регулатори позволяват управлението на общо 14 различни функции, което е много удобно. Зад него е усъвършенстваният виртуален кокпит с 10,25-инчов дисплей. Четири са инфоразвлекателните системи с екрани от 8,25 до 10 инча. Някои от тях могат да се управляват чрез жестове или гласов контрол чрез дигиталния асистент на Skoda - Laura. Топ вариантът Columbus може да се настройва чрез иновативен сензорен слайдер, разположен под дисплея, който може да се използва също за регулиране на звука. Вградена eSIM карта осигурява достъп до най-новите мобилни онлайн услуги в Skoda Connect.

Интериорът е най-впечатляващият при новата Octavia. Материалите са супер качествени както на допир, така и за окото. Просторът в интериора е без конкуренция.
Интериорът е най-впечатляващият при новата Octavia. Материалите са супер качествени както на допир, така и за окото. Просторът в интериора е без конкуренция. Източник: Skoda

Octavia е първият модел на марката с Head-up дисплей и тризонов климатроник. Трява да маркирам и стандартните 9 въздушни възглавници. Особено впечатляващи за мен са материалите (меки и приятни на пипане) и декорацията на арматурното табло, а вътрешните дръжки на вратите, продължаващи в метални лайстни по дължината на вратата, са произведение на изкуството. Като анахронизъм от семейство VAG са останали само бутоните за ел. пакета по вратите, иначе тези за бърз достъп до климатичната система са нови. За пръв път моделът се предлага с drive-by-wire технология за контрол на DSG трансмисията, като режимите се избират с много странен селектор (като при Golf VIII). Имат пет USB-входа и възможност за безжично зареждане на смартфон.

Колкото повече, толкова повече: тестваме BMW X6 M50i

Френски шик на ток: тестваме електрическото Renault Zoe

Традиционно Octavia предлага абсолютно всичко налично в сферата на задвижването, като сега палитрата е увеличена с плъг-ин хибридна и мека хибридна модификации. Към тях добавяме версията на метан със 17,7-килограмов резервоар, която може да измине до 523 км. Octavia iV и G-TEC ще бъдат налични за българския пазар след средата на 2020 г.

У нас моделът дебютира с бензиновия 1,5 TSI със 150 к.с., както и с два 2,0-литрови дизела със 115 и 150 к.с. Освен споменатите по-горе версии, гамата ще бъде разширена с още два бензинови двигатели: 1,0-литров със 110 к.с. и 2,0-литров със 190 к.с. (с 4х4). Към дизелите на по-късен етап ще дойде още един 2,0-литров мотор с 200 к.с. (с 4х4).

Две са версиите мек хибрид (1,0 TSI EVO e-TEC и 1,5 TSI EVO e-TEC), но далеч по-интересен е първият плъг-ин хибрид. Octavia iV разчита на 1,4-литров TSI бензинов мотор със 150 к.с., а системната мощност възлиза на 204 к.с. и 350 Нм. На ток моделът ще може да измине до 55 км по цикъла WLTP.

Източник: Vesti.bg

Аз тествах може би (за мен) най-оптималният вариант като задвижване. Вероятно любителите на дизела ще ми „скочат”, но това не ме притеснява, защото с 1,5 TSI (150 к.с.) върнах колата на среден разход 6,2 л/100 км бензин. С мой колега минахме грубо 300 км, като взехме автомобила чист като сълза (на 15 км пробег). Нито аз, нито той сме го жалили, имаше градско, магистрала (с темпомат и без), първокласен и второкласен път. Общо взето цялата палитра от пътни условия у нас, а температурата навън бе 32⁰С.

Дързост и красота, епизод 2008 (тест драйв)

Ford Ranger: Елитният корпус на щурмоваците (тест драйв)

Климатикът работеше на пълна мощност, както и моят десен крак. Двигателят е много еластичен и безшумен, като най-голямата ми критика е към 6-степенната ръчна кутия, на която на два пъти на успях да включа 5-та предавка. Иначе моделът е изключително комфортен на пътя, за което не малка „вина” имат първите сертифицирани от AGR седалки в модел на Skoda.

Моделът се предлага с общо 13 екстериорни цвята (10 металика), от които три са нови. Десет са видовете джанти (до 19-ки), като само една е стоманена.
Моделът се предлага с общо 13 екстериорни цвята (10 металика), от които три са нови. Десет са видовете джанти (до 19-ки), като само една е стоманена. Източник: Vesti.bg

Като опция може да поръчате Динамичния контрол на шасито (DCC) с избор на режим на шофиране. Заедно с пониженото с 10 мм окачване, DCC дава адаптивна промяна на твърдостта на амортисьорите, а чрез слайдери може да променяте настройките на различните режими на шофиране, като например окачване, работата на амортисьорите и характеристиките на управлението или работата на DSG. Без да ги изброявам, само ще маркирам факта, че дебют в модела правят и девет нови системи за подпомагане на водача. Simply Clever решенията също ще маркирам като отличаващ детайл при моделите на Skoda.

Източник: Vesti.bg

Skoda се отличава и с цените си. Базовата на Octavia e 42 480 лв. с ДДС. Двигателят е 1,5 TSI (150 к.с.). Малкият дизел със 115 к.с. започва от 43 260 лв., докато този със 150 к.с. и 7DSG – от 49 720. И трите модела са в ниво Ambition. Около 2000 лв. (грубо) е горницата при трите модификации на комбито.За сравнение ще посоча базовата цена на новия Golf с 1,5 TSI (150 к.с.). Тя е 42 007 лв., докато тази на Focus e 42 400, но с 1,0-литров мотор със 125 к.с. Няма да сбъркате, ако кажете, че Golf е с 500 лв. Но тя се стопява от възможността малкото ви дете да прави джогинг на втория ред седалки, а и с Octavia ще може да прекарате новия хладилник на тъщата. При наличието на такъв автомобил, кой ще иска SUV? Не и аз.

Технически характеристики:

Skoda Octavia 1,5 TSI 6МТ

Размери

Дължина, мм: 4689

Широчина, мм: 1829

Височина, мм: 1470

Междуосие, мм: 2686

Собствено тегло, кг: 1338

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1498

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 150 при 5000-6000

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 250 при 1500-3500

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 230

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 8,2

Среден разход, л/100 км: 4,7 – 4,9

Вредни емисии СО2, г/км: 109 - 111

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 42 480

Цена на тествания модел лв. с ДДС: 51 007 (Style)

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Джей Ди Ванс

Ванс: САЩ ще потърсят помирение между Украйна и Русия през следващите 100 дни

Свят Преди 30 минути

Администрацията на Тръмп се фокусира върху постигането на „трайно решение“ на войната

Нетаняху: Разбиването на „Хамас“ е по-важно от освобождаването на израелските заложници

Нетаняху: Разбиването на „Хамас“ е по-важно от освобождаването на израелските заложници

Свят Преди 2 часа

„Върховната цел е победата над враговете ни и ще я постигнем“, заяви още той

Вучич от Маями: Малък съм в сравнение с Тръмп, ЕС се чуди как да ме накаже

Вучич от Маями: Малък съм в сравнение с Тръмп, ЕС се чуди как да ме накаже

Свят Преди 3 часа

Вучич също така заяви, че ще напусне политиката сам, а не защото някой ще го свали от власт

.

Гърция арестува мъж за шпионаж в полза на Русия

Свят Преди 3 часа

Изглежда, че заподозреният е снимал, записвал и разпространявал материали с военно значение в продължение на поне шест месеца

,

Агата Кристи "ще води" курс по творческо писане с помощта на AI

Любопитно Преди 4 часа

Обучението включва ИИ, изображения и възстановени аудиозаписи, пресъздаващи думи на авторката

д

От днес декларираме коли, купени от чужбина

България Преди 4 часа

Тези стоки се използват често в схеми за данъчни измами

Камала Харис с остра критика към Тръмп в първата си голяма реч след напускането на поста

Камала Харис с остра критика към Тръмп в първата си голяма реч след напускането на поста

Свят Преди 5 часа

Тя обвини американския президент, че е изоставил в американските идеали

,

Нова Зеландия е връхлетяна от разрушителни ветрове, проливни дъждове, сняг и високи вълни

Свят Преди 5 часа

В района на столицата около 1000 домакинства нямат ток

Най-търсените умения и професии в България и Европа през 2025 г.​

Най-търсените умения и професии в България и Европа през 2025 г.​

Пари Преди 6 часа

Технологичният напредък, демографските промени и преходът към зелена икономика оформят новите правила

Какво става в Украйна, Русия се опитва да навлезе в Днепропетровска област

Какво става в Украйна, Русия се опитва да навлезе в Днепропетровска област

Свят Преди 6 часа

Регионът се намира западно от Донецка област и северно от Запорожка и Херсонска област

Снимката е илюстративна

Първото изображение от най-големия слънчев телескоп в света улови Слънцето с невиждани детайли

Любопитно Преди 6 часа

Снимката е първата, направена от новия видимо регулируем филтър на Слънчевия телескоп на Националната научна фондация на САЩ „Даниел К. Инуйе“.

Транспортна стачка блокира Гърция

Транспортна стачка блокира Гърция

Свят Преди 6 часа

Препоръчва се шофьорите да избягват централните части на Атина и Солун

Догоните и Сириус: Африканското племе с древни познания за Космоса

Догоните и Сириус: Африканското племе с древни познания за Космоса

Любопитно Преди 7 часа

Неговите космологични представи и астрономически знания предизвикват интерес и дебати сред учени и изследователи от десетилетия

Трудова експлоатация: Чужденка разказва как е превърната в робиня у нас

Трудова експлоатация: Чужденка разказва как е превърната в робиня у нас

България Преди 7 часа

Жената твърди, че работодателите ѝ взели документите и я заплашвали