Skoda Octavia влиза в луксозния сегмент (тест драйв)
Източник: Vesti.bg

П реди години Peugeot предприе политика на препозициониране към луксозния клас. Този процес вече е завършен, а французите вече правят наистина впечатляващи автомобили, но на доста по-висока цена. Точно това си помислих миналата година, когато в чешката столица се състоя световната премиера на Octavia, на която присъствах. И да, Skoda пренася Octavia едно стъпало нагоре в автомобилната йерархия, но разликата с Peugeot се крие в това, че чехите успяват да запазят успешната си философия: продажба на практични автомобили в големи обеми и на достъпни цени, това Skoda прави като по учебник.

Горното изречение се материализира най-добре при Octavia, която има зад гърба си над 6,5 млн. продажби за трите предишни поколения, след като моделът бе възроден в гамата на чешката марка през 1996 г.

Зад волана на Skoda Octavia

Златната кокошка на Skoda (тя снася по 10% в БВП на Чехия годишно) дебютира есента на миналата година, но пандемията отложи появата на четвъртото поколение у нас. То вече е тук, като ме впечатли още повече с разнообразието, комфортната возия и страхотния интериор.

Стандартно всички външни светлини на новата Octavia са със светодиодна технология, но като опция вече се предлагат матрични Full LED фарове.
Стандартно всички външни светлини на новата Octavia са със светодиодна технология, но като опция вече се предлагат матрични Full LED фарове. Източник: Vesti.bg

Признавам си, че отдавна не съм се впечатлявал толкова от нов масов модел, а още по-изненадващ за мен е фактът, че това признание правя за модел на Skoda. Човек би очаквал да се впечатли от нещо супер скъпо, луксозно и лъскаво, но може би точно затова Octavia оставя такъв отпечатък: не е супер скъпа, не е супер луксозна, определено не е супер лъскава, но блести във всяко едно отношение. Почвам по реда на нещата.

За да продължи успешната история на предшествениците си, четвъртото поколение е претърпяло пълна промяна. Да, основната част от механиката е запазена. Платформата MQB означава, че много от „хардуера” от третата генерация е пренесен и в новия модел, което важи за електромеханичната кормилна система и окачването, което използва комбинация от MacPherson отпред и торсионна греда или многораменно окачване отзад (в зависимост от модела). Но останалата част от промените е насочена към осигуряване на повече комфорт.

Дизайнерите са изваяли много аеродинамичен силует на Octavia, който при лифтбека е 0,24 (0,26 при комбито). За модела се твърди, че е с до 14% по-аеродинамично ефективен от предшественика си.
Дизайнерите са изваяли много аеродинамичен силует на Octavia, който при лифтбека е 0,24 (0,26 при комбито). За модела се твърди, че е с до 14% по-аеродинамично ефективен от предшественика си. Източник: Vesti.bg

Отвън дизайнът е еволюционен, като най-силно откроими са новото оформление на фаровете (стандартно всички светлини са LED, но срещу опълнително заплащане вече може да поръчате и матрични Full LED фарове) и радиаторната решетка. Много странно, но дизайнерите са успели да направят много атрактивен профил на Octavia, а динамичните мигачи отзад привличат погледа. Моделът се предлага с общо 13 естериорни цвята (10 металика), от които три са нови. Десет са джантите (до 19-ки), като само една е стоманена.

KIA (д)е-Niro снима нов блокбастър (тест драйв)

Ford Puma е новият върховен хищник при компактните кросоувъри (тест драйв)

Новата Octavia е пораснала съществено, като хечбекът (да, странно е седан форми да се наричат хечбек [или лифтбек по-точно], но Skoda отдавна прави това заради багажника) е с 19 мм по-дълъг (комбито е с 22 мм) и с 15 мм по-широк. Това е довело да отваряне на допълнително място в зоната на краката (+78 мм) за пътниците на втория ред седалки и увеличаване на обема на багажника до 600 л (+10 л), докато този на комбито (най-голям в класа) вече е цели 640 л (+30 л). Тези размери абсолютно обезсмислят нуждата човек да си купи SUV, защото са малко големите (и много по-скъпи) кросоувъри, които да предложат по-щедро вътрешно пространство.

За пръв път при Skoda се появяват 3-зонов климатроник, Head-up дисплей, сертифицирани от AGR седалки, новият 2-спицов волан и технологията shift-by-wire.
За пръв път при Skoda се появяват 3-зонов климатроник, Head-up дисплей, сертифицирани от AGR седалки, новият 2-спицов волан и технологията shift-by-wire. Източник: Skoda

Така стигам до интериора, който за мен е впечатляващ. Именно той ме кара да твърдя, че Octavia може да се конкурира с доста по-луксозни и скъпи марки. Тук не е останало почти нищо от предходното поколение. На очи веднага се набива новият двуспицов волан (на някой може да му изглежда като счупен), но въртящите се регулатори позволяват управлението на общо 14 различни функции, което е много удобно. Зад него е усъвършенстваният виртуален кокпит с 10,25-инчов дисплей. Четири са инфоразвлекателните системи с екрани от 8,25 до 10 инча. Някои от тях могат да се управляват чрез жестове или гласов контрол чрез дигиталния асистент на Skoda - Laura. Топ вариантът Columbus може да се настройва чрез иновативен сензорен слайдер, разположен под дисплея, който може да се използва също за регулиране на звука. Вградена eSIM карта осигурява достъп до най-новите мобилни онлайн услуги в Skoda Connect.

Интериорът е най-впечатляващият при новата Octavia. Материалите са супер качествени както на допир, така и за окото. Просторът в интериора е без конкуренция.
Интериорът е най-впечатляващият при новата Octavia. Материалите са супер качествени както на допир, така и за окото. Просторът в интериора е без конкуренция. Източник: Skoda

Octavia е първият модел на марката с Head-up дисплей и тризонов климатроник. Трява да маркирам и стандартните 9 въздушни възглавници. Особено впечатляващи за мен са материалите (меки и приятни на пипане) и декорацията на арматурното табло, а вътрешните дръжки на вратите, продължаващи в метални лайстни по дължината на вратата, са произведение на изкуството. Като анахронизъм от семейство VAG са останали само бутоните за ел. пакета по вратите, иначе тези за бърз достъп до климатичната система са нови. За пръв път моделът се предлага с drive-by-wire технология за контрол на DSG трансмисията, като режимите се избират с много странен селектор (като при Golf VIII). Имат пет USB-входа и възможност за безжично зареждане на смартфон.

Колкото повече, толкова повече: тестваме BMW X6 M50i

Френски шик на ток: тестваме електрическото Renault Zoe

Традиционно Octavia предлага абсолютно всичко налично в сферата на задвижването, като сега палитрата е увеличена с плъг-ин хибридна и мека хибридна модификации. Към тях добавяме версията на метан със 17,7-килограмов резервоар, която може да измине до 523 км. Octavia iV и G-TEC ще бъдат налични за българския пазар след средата на 2020 г.

У нас моделът дебютира с бензиновия 1,5 TSI със 150 к.с., както и с два 2,0-литрови дизела със 115 и 150 к.с. Освен споменатите по-горе версии, гамата ще бъде разширена с още два бензинови двигатели: 1,0-литров със 110 к.с. и 2,0-литров със 190 к.с. (с 4х4). Към дизелите на по-късен етап ще дойде още един 2,0-литров мотор с 200 к.с. (с 4х4).

Две са версиите мек хибрид (1,0 TSI EVO e-TEC и 1,5 TSI EVO e-TEC), но далеч по-интересен е първият плъг-ин хибрид. Octavia iV разчита на 1,4-литров TSI бензинов мотор със 150 к.с., а системната мощност възлиза на 204 к.с. и 350 Нм. На ток моделът ще може да измине до 55 км по цикъла WLTP.

Източник: Vesti.bg

Аз тествах може би (за мен) най-оптималният вариант като задвижване. Вероятно любителите на дизела ще ми „скочат”, но това не ме притеснява, защото с 1,5 TSI (150 к.с.) върнах колата на среден разход 6,2 л/100 км бензин. С мой колега минахме грубо 300 км, като взехме автомобила чист като сълза (на 15 км пробег). Нито аз, нито той сме го жалили, имаше градско, магистрала (с темпомат и без), първокласен и второкласен път. Общо взето цялата палитра от пътни условия у нас, а температурата навън бе 32⁰С.

Дързост и красота, епизод 2008 (тест драйв)

Ford Ranger: Елитният корпус на щурмоваците (тест драйв)

Климатикът работеше на пълна мощност, както и моят десен крак. Двигателят е много еластичен и безшумен, като най-голямата ми критика е към 6-степенната ръчна кутия, на която на два пъти на успях да включа 5-та предавка. Иначе моделът е изключително комфортен на пътя, за което не малка „вина” имат първите сертифицирани от AGR седалки в модел на Skoda.

Моделът се предлага с общо 13 екстериорни цвята (10 металика), от които три са нови. Десет са видовете джанти (до 19-ки), като само една е стоманена.
Моделът се предлага с общо 13 екстериорни цвята (10 металика), от които три са нови. Десет са видовете джанти (до 19-ки), като само една е стоманена. Източник: Vesti.bg

Като опция може да поръчате Динамичния контрол на шасито (DCC) с избор на режим на шофиране. Заедно с пониженото с 10 мм окачване, DCC дава адаптивна промяна на твърдостта на амортисьорите, а чрез слайдери може да променяте настройките на различните режими на шофиране, като например окачване, работата на амортисьорите и характеристиките на управлението или работата на DSG. Без да ги изброявам, само ще маркирам факта, че дебют в модела правят и девет нови системи за подпомагане на водача. Simply Clever решенията също ще маркирам като отличаващ детайл при моделите на Skoda.

Източник: Vesti.bg

Skoda се отличава и с цените си. Базовата на Octavia e 42 480 лв. с ДДС. Двигателят е 1,5 TSI (150 к.с.). Малкият дизел със 115 к.с. започва от 43 260 лв., докато този със 150 к.с. и 7DSG – от 49 720. И трите модела са в ниво Ambition. Около 2000 лв. (грубо) е горницата при трите модификации на комбито.За сравнение ще посоча базовата цена на новия Golf с 1,5 TSI (150 к.с.). Тя е 42 007 лв., докато тази на Focus e 42 400, но с 1,0-литров мотор със 125 к.с. Няма да сбъркате, ако кажете, че Golf е с 500 лв. Но тя се стопява от възможността малкото ви дете да прави джогинг на втория ред седалки, а и с Octavia ще може да прекарате новия хладилник на тъщата. При наличието на такъв автомобил, кой ще иска SUV? Не и аз.

Технически характеристики:

Skoda Octavia 1,5 TSI 6МТ

Размери

Дължина, мм: 4689

Широчина, мм: 1829

Височина, мм: 1470

Междуосие, мм: 2686

Собствено тегло, кг: 1338

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1498

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 150 при 5000-6000

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 250 при 1500-3500

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 230

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 8,2

Среден разход, л/100 км: 4,7 – 4,9

Вредни емисии СО2, г/км: 109 - 111

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 42 480

Цена на тествания модел лв. с ДДС: 51 007 (Style)

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Протест в София: Близки на жертва от катастрофа с АТВ искат арест за 19-годишния извършител

Протест в София: Близки на жертва от катастрофа с АТВ искат арест за 19-годишния извършител

България Преди 20 минути

"Имаме информация, че баща му – Рангел Солаков, е дал голяма сума пари, за да освободят сина му"

<p>Половин София остава без топла вода за 9 дни другия месец</p>

Половин София остава без топла вода за 9 дни другия месец

България Преди 45 минути

Проверете дали вашият квартал е сред засегнатите

САЩ и Европа обсъждат гаранции за сигурността на Украйна след войната

САЩ и Европа обсъждат гаранции за сигурността на Украйна след войната

Свят Преди 47 минути

Една от обсъжданите идеи е в Украйна да бъдат изпратени европейски сили под ръководството на САЩ

Безопасни ли са водните атракциони у нас и за какво да внимаваме

Безопасни ли са водните атракциони у нас и за какво да внимаваме

България Преди 47 минути

Тези въпроси станаха особено актуални след трагичния инцидент с 8-годишния Иван, който загина в Несебър

Задържаха българка в Гърция за оставено куче в кола

Задържаха българка в Гърция за оставено куче в кола

Свят Преди 50 минути

Случаят е станал по обяд вчера в крайбрежното селище Неа Врасна в Северна Гърция

САЩ може да помогнат на Украйна по въздух, заяви Тръмп

САЩ може да помогнат на Украйна по въздух, заяви Тръмп

Свят Преди 1 час

Тръмп не даде повече подробности

<p>Разкриха причината за смъртта на&nbsp;звездата от &bdquo;Лило и Стич&ldquo; Дейвид Бел</p>

Аутопсията на звездата от „Лило и Стич“ Дейвид Бел разкри множество заболявания

Свят Преди 1 час

Бел е страдал от редица сериозни заболявания преди трагичната си кончина на 12 юни на 46-годишна възраст

Доналд Тръмп

Доналд Тръмп никога не е воювал, но се нарече „военен герой“

Свят Преди 1 час

Забележката на президента може също да засегне чувствителен отклик у важен избирател за всички американски политици: военните ветерани

<p>Как законът оставя вратички за системните нарушители на пътя?</p>

Шофиране без книжка, нарушения без последици: Как законът оставя вратички за системните нарушители на пътя

България Преди 1 час

„Държавата повече се интересува да събира глоби и да пълни бюджета, отколкото да санкционира реалните нарушители“, заяви адвокат Илия Тодоров

Нетаняху: Ще приемем примирие само при тези условия

Нетаняху: Ще приемем примирие само при тези условия

Свят Преди 1 час

Израел иска освобождаването на всички 50 заложници, държани от "Хамас", на фона на новото предложение за спиране на огъня в Газа

<p>Мир&nbsp;под въпрос: Кремъл не бърза със среща Путин-Зеленски</p>

Мир под въпрос: Кремъл не бърза със среща Путин-Зеленски

Свят Преди 1 час

Между двамата лидери има „огромна вражда“

800 лева глоба плати шофьорът, хванат с 218 км/ч по АМ „Тракия”

800 лева глоба плати шофьорът, хванат с 218 км/ч по АМ „Тракия”

България Преди 1 час

В сливенския участък на пътя при акция през почивните дни са засечени над 200 нарушения на скоростта

От Барби до мумии: Какво колекционират холивудските звезди

От Барби до мумии: Какво колекционират холивудските звезди

Любопитно Преди 2 часа

Когато си помислите за лукса на холивудските звезди, си представяте Бентлита, диаманти и дизайнерски интериори, но далеч не е така

Белият дом вече има официален TikTok акаунт

Белият дом вече има официален TikTok акаунт

Свят Преди 2 часа

Тръмп има слабост към тази социална мрежа, която по думите му е помогнала за набирането на подкрепа сред младите избиратели в хода на предизборната му кампания