ГоляМ(5) кеф. Тестваме BMW M5, М4 и М2 на „Серес” (тест драйв)
Източник: BMW България

К огато Mercedes лансира чудовищната улична версия на 190 с 2,3-литров 16V двигател, баварците нямат отговор. Това се случва през 1983 г. Но дупката е запълнена за около година, когато М-дивизията на BMW изкарва на улицата първата М-версия на Серия 5, наречена М535i (1984 г.). Може да го наречем и първото BMW M5, родило се преди почти 35 години.

Но M535i е само началото. Не излязъл още на улицата, а инженерите на M-дивизията работят усилено по него, за да го направят по-бърз, по-мощен и по-танцуващ. И тази надпревара продължава вече 34 години.

За да се стигне до днес. Оригиналът разчита на 3,5-литров редови „шестак”, генериращ 220 к.с. и 311 Нм, които му позволяват да ускори до 100 км/ч за 7,2 секунди. А последното, шесто прераждане на легендарния баварски седан предлага следното: 600 к.с., 750 Нм, ускорение до 100 км/ч за 3,4 секунди! На мое разположение е. На писта. „Серес”. Беше незабравимо.

РАЗГЛЕДАЙТЕ СТРАХОТНАТА СНИМКОВА ГАЛЕРИЯ НА BMW M5, M4 И M2 В ДЕЙСТВИЕ

Славата на М5 кара сърцето ми бясно да тупти при мисълта, че ще имам възможността да премеря сили с един емблематичен спортен автомобил. За целта предварително си подготвям “домашното”, но нищо от официалните прессъобщения не ме впечатлява така, както това се случва при визуалния контакт с M5.

Източник: BMW България

София беше затисната от облаци и дъжд, а над „Серес” грееше силно слънце, дни, след като поредният ураган мина през Халкидики. Под ярките лъчи бяха подредени 3 автомобила М2, два М4 и 5 бройки М5. Упражнението е част от BMW M Tour, а целта: да тествам цялата актуално гама на М-дивизията. Ударението: М5.

За мое щастие програмата ми се подрежда прекрасно. Разделени сме на три групи, като аз попадам в тази, която първо ще тества М2 и М4. Отправям се моментално към синьо М2, за да направя сравнение, изкачвайки се нагоре по стълбата към М5.

BMW M2 Interceptor изглежда супер атрактивно, излязъл сякаш от сценарий на Майкъл Бей за "Трансформърс".
BMW M2 Interceptor изглежда супер атрактивно, излязъл сякаш от сценарий на Майкъл Бей за "Трансформърс". Източник: BMW България

BMW M2 е истинско откровение, автомобил, перфектно прилягащ на тази писта. Имам три обиколки като навигатор и три зад волана му. Същото ще се повтори и в М4, а за М5 имам 6 тура като водач и 6 като пътник. ГоляМ кеф.

Получаваме нужните инструкции, като абсолютно забранено е да изключваме стабилизиращата програма. Разбираемо защо. Водещата кола покачва постепенно темпото. Установявам, че BMW M2, за разлика от някои други спортни модели, с които е трудно да се справиш, масажира егото ти колкото по-бързо го караш. Това е кола, която ми приляга идеално. Позволява ти да достигнеш своя и този на автомобила лимит, защото лесно може да излезе и от най-трудната ситуация. Единственият проблем виждам в седалките, но в новото поколение това ще бъде поправено: ще бъдат монтирани тези от М4.

М4 е истинско откровение на пистата. А с този пакет Competition изглежда неустоимо.
М4 е истинско откровение на пистата. А с този пакет Competition изглежда неустоимо. Източник: BMW България

Споменавам последния не случайно. Именно това е вторият М-модел, в който сядам. Червен е, с убийствен спойлер и жестоки джанти. Гледам го от сутринта и с ръка на сърцето ще кажа, че е най-красивият от трите модела на пистата. Нещо повече, този конкретен автомобил е версия Competition, което ще рече, че въпросните доработки са допълнени от 19 к.с. повече, с което броят им е закръглен на 450.

Но не толкова мощността, колкото начинът, по който се разгръща върху асфалта ме впечатляват. Седалките са жестоки, а 80-те „коня” в повече спрямо М2 си казват думата. Всички вече имаме по няколко обиколки на пистата, затова Мартин вдига темпото. А с това и тръпката във всеки завой става по-голяма, защото тук вече има поле за грешки. Докато с М2 буквално можеш да търсиш лимита си (и този на автомобила), тук нещата вече са на кантар.

Звукът на мотора е опияняващ, а издутият преден капак пред погледа ми ме кара да потръпвам. Не съм пилот, нито съм „дрифтаджия”, но това е автомобилът, който ми донесе най-голямата емоция този ден. Той е точно между перфектния М2 и ненормално мощния М5.

Ето го сърцето на BMW M5. Предишният V10 е заменен от 4,4-литров V8 битурбо двигател, генериращ 600 к.с. и 750 Нм. Мечта.
Ето го сърцето на BMW M5. Предишният V10 е заменен от 4,4-литров V8 битурбо двигател, генериращ 600 к.с. и 750 Нм. Мечта. Източник: BMW България

Макар производството да започна преди едва осем години, атмосферният V10 в предишното поколение М5 със задно предаване вече е само далечен спомен. Това е така, защото новият върхов седан от Мюнхен използва V8, принудително пълнене и за пръв път М5 разчита на четири задвижващи колела. Това е идентичен ход с конкурента AMG, но такъв, който до преди много скоро от Мюнхен твърдо отричаха, че ще предприемат.

Източник: BMW България

С това започва пренаписването на новата история на М5, в която и аз оставих един минималистичен щрих. За много от собствениците, които никога няма да проучат пълния капацитет на своя автомобил, мощното ускорение на дълга права ще им е достатъчно, за да се чувстват доволни от превъзходството си.

Но аз, както и онези, които познават добре поставените през годините стандарти от М5, очакваме много повече. Тези мои очаквания бяха оправдани в пълна степен. Този автомобил, без да хиперболизирам, може да се опише като абсурден, но в най-добрия смисъл: абсурден като динамика, абсурден като управление, абсурден като лукс.

След 12 обиколки на "Серес" все още не мога да повярвам на какво е способен този автомобил, тежащ около 2 тона. А карахме много под възможностите му.
След 12 обиколки на "Серес" все още не мога да повярвам на какво е способен този автомобил, тежащ около 2 тона. А карахме много под възможностите му. Източник: BMW България

Като фен на Люис Хамилтън добре знам какво значи посланието „party tyme”. Това е квалификационният режим на двигателя в неговия болид, при който той разполага с пълния му капацитет. При М5 „party tyme” е режимът, в който всичките тези 600 „коня” се стоварват само върху задните колела. Е, това нещо ми беше категорично забранено да го тествам. За да съм честен, не бих си го и позволил, защото мисълта за цената и 600 к.с. на задните колела, които ме тласкат към стената, ме кара да потръпвам.

М2 е автомобил-мечта за писта. Позволява да достигнеш до лимита си, като може да те извади от критична ситуация, докато при М4 ситуацията става по-сериозна, тъй като има с 80 к.с. повече (пакет Competition).
М2 е автомобил-мечта за писта. Позволява да достигнеш до лимита си, като може да те извади от критична ситуация, докато при М4 ситуацията става по-сериозна, тъй като има с 80 к.с. повече (пакет Competition). Източник: BMW България

Новата система за задвижване на четирите колела работи с централна раздатъчна кутия с многодисков съединител. За оптимално сцепление допринася и Активният М диференциал на задната ос, който също е напълно променлив и осигурява блокаж между 0 и 100 %.

На разположение имам пет различни конфигурации, базирани на комбинациите между режимите на DSC (DSC on, MDM, DSC off) и режимите на M xDrive (4WD, 4WD Sport, 2WD). Карам само базовата настройка с включен DSC и 4WD, но това е настройката, която Влади Кулев (главен инструктор в BMW) ме убеждава, че постига най-добри времена при шофиране на писта, защото всичките 600 к.с. се стоварват върху асфалта без загуба на сцепление.

Може би сравнението с един от най-добрите руски филми е нестандартно, но в действителност точно това се случва – таборът отлита в небето, а аз в полето на мечтите в мига, в който развържеш 600 от най-избраните мюнхенски атове. Ритникът им е толкова силен, че те залепва към седалката, а невероятното ускорение те опиянява до степен, в която не искаш да отлепиш крака от педала на газта.

Но „Серес” не е пистата, на която М5 се чувства добре. Тясна е, спъната е, докато потенциалът на М5 е огромен, много, много над моите възможности. Автомобилът се кара по коренно различен начин от М4, да не говорим за М2. Причината е, че тази кола тежи около 2 тона, което на писта си е недостатък. Повече скорост в завоя – недозавива, подаване на газ в завоя – недозавива. При М2 всичко това доставя огромно удоволствие, но при М5 трябва да се влиза по-бавно, но излизането от завоя става с много по-висока скорост, защото сгазваш педала и 600 к.с. и 750 Нм от 4,4-литовия V8 битурбо двигател захапват асфалта. Това става посредством специално настроената 8-степенна трансмисия M Steptronic с Drivelogic, която има три режима на работа.

Целият този лукс се отразява в тегло от около 2 тона, което на писта е голям проблем.
Целият този лукс се отразява в тегло от около 2 тона, което на писта е голям проблем. Източник: BMW България

Скоростният лост е брутален. Такава е и системата Launch control, която ни забраниха да тестваме. Пълен лукс. Ако се абстрахираш от червените бутони върху волана и скоростния лост, човек никога не би си помислил, че тази кола е брутален звяр на пистата. За това спомага и фактът, че тя е толкова обезшумена, че звукът от прекрасния двигател е почти напълно заглушен. Това е чудесно за ежедневието, където ще се подвизава М5, но в малкото дни, в които ще излезе на писта, този факт е смущаваш. Теглото и луксът изкривяват възприятието за скорост и динамика, но те са страховити. След 6 обиколка зад волана и още толкова на предната пътническа седалка, слязох от М5 два пъти по-изморен отколкото изпитах такова усещане след авантюрите ми с М2 и М4. Искам още, но се задоволявам и с това, което получих.

От най-лесния за каране на писта М2, през агресивния и точно на ръба М4 до абсолютния връх – М5. Общо 12 тура зад воланите им и 12 като пасажер, не мога да се оплача. Какво избирам? М4 е моят автомобил, като тук въобще не коментирам цените. Те не са за всеки, но квотата за М5 за България е вече изпълнена. Още толкова чакат. А един българин ще се вози в едно от 400-те бройки BMW M5 First Edition. Да му е честито.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Ювелирна изработка за Peugeot 308 GTi (тест драйв)

Игра на тронове: Mercedes-Benz S560 4Matic L (тест драйв)

Кавала и Seat Ateca: перфектната комбинация (тест драйв)

Kia Stinger поразява и най-силния враг (тест драйв)

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Установени са груби нарушения на концесионера на плаж Бутамята

Установени са груби нарушения на концесионера на плаж Бутамята

България Преди 48 минути

Извършените дейности не са съгласувани с РИОСВ – Бургас

Количка с бебе падна от автобус в София

Количка с бебе падна от автобус в София

България Преди 1 час

От Столичния автотранспорт поднесоха своите извинения

Италия забрани полово неутралните символи в училищата

Италия забрани полово неутралните символи в училищата

България Преди 2 часа

Според Министерството на образованието на Италия те противоречат на езиковите норми

БСП: Няма да допуснем парламентът да е заложник на кресливи групи и мутренски заплахи

БСП: Няма да допуснем парламентът да е заложник на кресливи групи и мутренски заплахи

България Преди 2 часа

От партията категорично обяви, че застават зад Наталия Киселова

Германия одобри военна помощ за Украйна

Германия одобри военна помощ за Украйна

Свят Преди 3 часа

Пакетът е в размер на 3 млрд. евро

Брутално насилие между момичета в Пловдив

Брутално насилие между момичета в Пловдив

България Преди 4 часа

Във видеото се чуват думите "На колене!"

Калин Джорджеску

Задържаха спонсора на кампанията на Джорджеску

Свят Преди 4 часа

Той е обвинен в подкупване на избирателите

Кремъл: Заповедта на Путин за Украйна остава в сила

Кремъл: Заповедта на Путин за Украйна остава в сила

Свят Преди 5 часа

Песков говори също така и за това, че Иран има право на ядрена енергия

ПП-ДБ: Киселова да възстанови ПГ на МЕЧ

ПП-ДБ: Киселова да възстанови ПГ на МЕЧ

България Преди 5 часа

ПП-ДБ: Народните представители, избрани от листата на ПП МЕЧ, трябва да могат да представляват своите избиратели

<p>Принц Уилям отправя силно послание от танк близо до руската граница</p>

Принц Уилям отправя силно послание от танк близо до руската граница с Естония

Свят Преди 6 часа

Визитата му има за цел да подчертае подкрепата на страната му за операциите на НАТО в Източна Европа

Странен казус, кметът на Варна съди себе си

Странен казус, кметът на Варна съди себе си

България Преди 6 часа

Варненският апелативен съд отмени частично решение на Окръжен съд – Варна

Русия атакува Украйна с над 200 дрона

Русия атакува Украйна с над 200 дрона

Свят Преди 6 часа

Зеленски призова съюзниците на страната да окажат "съвместен натиск върху Русия"

Следващият неудобен въпрос за Запада: Трябва ли да говорим с руснаците?

Следващият неудобен въпрос за Запада: Трябва ли да говорим с руснаците?

Свят Преди 6 часа

Разговорите на Тръмп с Путин дадоха старт на нов дебат, който тази седмица беше във фокуса на Raisina Dialogue

Съдът отхвърли жалбата на Ахмед Доган за марката "ДПС"

Съдът отхвърли жалбата на Ахмед Доган за марката "ДПС"

България Преди 6 часа

Според съда неоснователно е възражението в жалбата

„Най-напрегнатата седмица“: Селена Гомес почти развалила годежа с Бени Бланко

„Най-напрегнатата седмица“: Селена Гомес почти развалила годежа с Бени Бланко

Любопитно Преди 6 часа

Бени Бланко разкри подробности за предложението си към Селена Гомес

<p>Горите на България: Изчезващото богатство и битката за оцеляване</p>

От сеч към залесяване: Вековната борба за българските гори

Светът в числа Преди 6 часа

Данни, тенденции и предизвикателства пред горските площи днес