0

Г одината е 1908. Вече около 20 години автомобилите набират популярност по света. Въпреки желанието на Карл Бенц обаче, те все още са сравнително скъпо удоволствие дори и за средната класа. Друг проблем е и липсата на качествени пътища, който е особено осезаем в САЩ по това време.

Автомобилът на Бенц, от който започна всичко

Освен Бенц, Хенри Форд също мечтае да направи автомобила масов и достъпен. Така на 1-ви октомври 1908 г. от поточната линия слиза първият Ford Model T. Автомобилът е семпъл и съобразен с факта, че по това време в САЩ има само около 29 000 км. асфалтирани или павирани пътища.

Mercedes иска да спре смъртните случаи с уникални технологии

Model T има подсилено стоманено шаси, което да издържа на грубите черни пътища. Въпреки това колата е много семпла и лесна за работа и поддръжка. А това я прави и доста издръжлива и евтина.

Резултатът? Model T се превръща в огромен хит, като се произвежда до май 1927 г. Общо са произведени около 15 млн. бройки от колата, като през годините тя се предлага в най-различни версии. Има кабриолети, купета, пикапи, кабриолети-пикапи, спортни версии, състезателни версии и какво ли още не. Model T действително показва на хората, че автомобилът може да е достъпен за тях и го превръща от луксозно удоволствие в необходимост, създавайки възприятието за „личен автомобил“.

Достъпност

В началото на 1908 г. по пътищата в САЩ има по-малко от 200 000 автомобила. Хенри Форд иска да промени това. Model T не цели да бъде най-красивият или най-бързият автомобил. Model T иска да е най-практичният и да е „работнически“.

Колата има 2,9-литров 4-цилиндров двигател, който генерира 20 к.с. Максималната скорост е 70 км/ч. Теглото на Model T е около 544 кг., а разходът на гориво – между 11-15 литра на 100 км. Двигателят може да работи както с бензин, така и с етанол и дори керосин.

Автомобилите стават все по-скъпи. Причината – еколозите!

Цената – 850 долара в началото, което е около 17 000 долара днешни пари. С увеличаването на популярността, подобряването и оптимизирането на производството обаче, с времето цената пада до 260 долара, което прави Model T достъпен не само за средната класа.

Нови стандарти

Управлението на Model T е доста по-сложно и различно спрямо днешните представи. Изисква концентрация. Макар да има три педала, нито от тях не е „газ“. Вместо това дроселът е малка ръчка зад волана. Единият педал е спирачка, а чрез другите два се управляват и избират предавките. Те са три – две за движение напред, съответно за ниска и висока скорост и една за движение назад. Любопитна подробност е, че тъй като няма горивна помпа, горивото стига до двигателя само чрез гравитацията, а задната предавка позволява на двигателя да развива повече мощност, е честа гледка Model T да бъде каран назад докато изкачва стръмни хълмове.

Колата има прякор "консервената Лизи", който се ражда по време на състезание през 1922 г. Състезателят Ноел Бълок нарича колата си "старата Лиз", но тъй като тя не е боядисана, феновете я сравняват с консерва и я прекръстват на "консвервената Лизи".
Колата има прякор "консервената Лизи", който се ражда по време на състезание през 1922 г. Състезателят Ноел Бълок нарича колата си "старата Лиз", но тъй като тя не е боядисана, феновете я сравняват с консерва и я прекръстват на "консвервената Лизи". Източник: Ford

И докато всичко това не се налага като стандарт, Model T въвежда други похвати, които се използват и до днес. Един от тях е популяризирането шофьорът да седи на лявата седалка, а не в средата.

Това е и първата кола, която се произвежда със стандартни, сменяеми части и така когато нещо се повреди, всеки да може да го отремонтира. Model T стандартизира и използването на двигатели с един блок и отделна глава за цилиндрите, която може да се маха и улеснява ремонтите.

Audi отговаря на Maybach: възражда името Horch

Автомобилът популяризира и идеята една кола да се предлага в различни модификации. Model T има общо 9 различни варианта, които Ford предлага. През годините те биват обновявани и подобрявани, но основните характеристики се запазват същите.

Предизвикателствата

И макар Model T да се оказва доста здрав и надежден, не всичко е идеално. Управлението му е сравнително трудно, возията на висока скорост е далеч от комфортна, а дрънкането и тракането на купето и шасито са пословични.

Клиентите искат и малко повече разнообразие в цветовете. В началото Model T се предлага в 4 цвята. В последствие Форд обаче е категоричен и казва: „Хората могат да имат всеки цвят, който искат, стига той да е черен!“ Така от 1914 г. Model T става само черен.

Оригиналната версия на Model T от 1908 г.
Оригиналната версия на Model T от 1908 г. Източник: Ford

Реакцията му обаче не е плод на инат. За Форд най-важното е максимално бързо да произвежда кола след кола. Прецизирал е производствения процес толкова добре, че  може да сглоби цял Model T за 93 минути, докато на конкурентите отнема дни. По това време единствено черната боя изсъхва достатъчно бързо, за да отговаря на темпото на производство, което Форд иска да се поддържа. Освен това е по-устойчива на драскотини. Затова Model T се предлага официално и оригианлно само в черно дълго време.

Oфроуд пикапите на 2019 г.

Проблем е и процедурата по стартиране на колата. Тя включва завъртане с манивела, но преди това трябва да се дръпне ръчка, която предотвратява двигателя да „ритне“, т.е. манивелата рязко да се завърти в обратна посока при запалване. Тъй като доста собственици на Model T забравят да направят това, не малка част от тях посещават лекарите си със счупени ръце.

Може би откриха спасение за двигателя с вътрешно горене

Това обаче създава и още една новост – поръчковите опции. През 1919 г. Ford започва да предлага електрически стартер, който елиминира нуждата от манивела. Цената му обаче е доста солена – 75 тогавашни долара, което не прави тази екстра популярна и повечето купувачи решават да разчитат на паметта си. Допълнителна екстра е и скоростомерът.

Проверката на нивото на горивото в резервоара също разчита на прецизността на собственика. Тя се прави чрез потапянето на дървена пръчка в резервоара. А дали двигателят не прегрява може да се разбере само по избиването на вода от радиатора.

Последните години

С времето конкуренцията започва да се събужда и да настига Ford. А Ford вече е голяма компания, като през 1924 г. чества 10-милионния Model T. Ръководството на компанията обаче тактично препоръчва на Хенри Форд, че е време за нов модел. Първоначално той не приема тези намеци и просто предлага още подобрения в Model T – надуваеми гуми, повече цветове, по-добра спирачка.

Конкуренцията обаче вече предлага по-комфортни, бързи и сигурни коли, които макар и малко по-скъпи, започват да привличат все повече клиенти. Продажбите на Model T започват да падат, а основният победител от това е Chevrolet, който се радва на все повече клиенти. Така на 26-май 1927 г. производството на Model T е прекратено, а Ford се подготвя за неговия наследник Model A.

Избраха автомобила на годината в България

Model T остава в историята и реализира желанието на Хенри Форд. Превръща автомобила в необходимост и се радва на около 40% пазарен дял в най-добрите си години. Колата устоява и на Първата световна война, като остава търсена и купувана въпреки трудната ситуация. И ако Бенц и Даймлер създадоха автомобила, то Форд го популяризира и отвори вратите пред него за целия свят. Именно Model T е първият автомобил, който се произвежда в няколко държави и показва огромния потенциал на автомобилостроенето като ключова индустрия за икономиката на света.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин.

@