1

М нението на хората за автомобилите обикновено може да се постави в една от три категории: символ на статут, просто метална кутия за транспорт или одушевен обект, който е източник на много емоции. И докато разбиранията за смисъла на автомобилите се различават, то е неоспоримо, че те имат своята значима роля в много исторически събития и технологични иновации.

Mercedes иска да спре смъртните случаи с уникални технологии

VW, BMW и Daimler преговарят за сътрудничество в сферата на автономните автомобили

За да стане възможно всичко това някой трябваше да постави началото. Това прави Карл Бенц в началото на 1886 г., когато подава документи за патентоването на „превозно средство, задвижвано от бензин“. Точната дата е 29-ти януари 1886 г., като тя се смята рожден ден на автомобила.

През същата година Готлиб Даймлер създава и своята идея за моторизирано превозно средство. Така в рамките на няколко месеца светът получава първите два автомобила, които поставят началото на нова ера в технологичния прогрес.

Реплика на първото "патентовано моторно превозно средство" на Карл Бенц
Реплика на първото "патентовано моторно превозно средство" на Карл Бенц Източник: Dailmer AG

Карл Бенц работи по своята кола през 1885 г. Първоначално използва едноцилиндров 4-тактов двигател. Той е 954 „кубика“, работи на 400 оборота в минута и има мощност от 0.75 к.с.  Двигателят е монтиран на триколка, която Бенц разработва специално за тази цел. Максималната скорост е 16 км/ч.

Това е двигателят, който Бенц разработва и за пръв път запалва навръх Нова година през 1879 г. През следващите няколко години творението му се радва на голям успех на пазара, което му дава възможност да започне да работи по истинската и мечта – моторизирано превозно средство.

Скромно начало

Първоначално Бенц не търси да привлича внимание. Той показва колата си едва на 3-ти юли 1886 г. в Манхайм. След първоначалния интерес от пресата,следва типичният период на въпроси и съмнения около новата разработка и нейното бъдеще.

Автомобилите стават все по-скъпи. Причината – еколозите!

Tesla Model 3 има зелена светлина за Европа

Докато обществото дискутира, Бенц продължава да работи. Той постоянно тества своя автомобил и го подобрява.

Междувременно, Готлиб Даймлер представя своята идея – моторизирано 4-коленсно превозно средство. Той използва модифициран и малко по-мощен двигател. Даймлер освен това вече мисли и за използването на двигатели с вътрешно горене и в лодки, локомотиви и самолети.

Audi отговаря на Maybach: възражда името Horch

Двамата основават компании и започват да продават предложенията си. Даймлер се справя доста по-добре с бизнес делата и бързо си урежда международни партньори, включително и в САЩ и Канада. Карл Бенц междувременно успява да навлезе само във Франция.

Проблем - решение

Бенц е твърде съсредоточен в техническата част. Той не спира да подобрява колата си в опит да докаже, че тя може да се използва всеки ден.

Така през август 1888 г. съпругата му Берта, заедно със синовете им Юджийн и Рихард правят първото пътуване на дълго разстояние с Model III версията на колата. Те изминават 180 км. От Манхайм до нейния роден град Пфорцхайм и обратно. Уловката – самият Карл Бенц не подозира, че това се случва и разбира едва след края на пътуването.

Именно това обаче е доказателството, от което Бенц се нуждае. Доверието в изобретението му расте все повече и продажбите се увеличават. А това само го мотивира да работи още и още.

Mercedes се провъзгласи за световен лидер

Ето ги огромните "бъбреци" на обновената Серия 7

С времето все по-видим става един основен проблем на колата – взимането на завои. Липсва достатъчно добро решение, което да позволи на 4-колесни превозни средства да завиват с двете предни колела едновременно и стабилно. Това е проблем, който започва да пречи на развитието на колите.

Но през 1893 г. Бенц най-накрая намира решение. Той патентова кормилна система с двойно завъртане и тя прави дебют в новия модел Victoria същата година. Колата има двигател с 3 к.с. и се радва на сравнително голям интерес за онова време.

Benz Velo от 1894 г. - първият автомобил с масово серийно производство
Benz Velo от 1894 г. - първият автомобил с масово серийно производство Източник: Dailmer AG

Така Бенц е готов да покори следващия проблем. Цената и масовото производство. За да реализира мечтата си колата да се използва ежедневно, тя трябва да е достъпна за хората. А това означава, че трябва да има серийно производство.

Нужна му е само година, за да се справи и с това. През 1894 г. Бенц показва Benz Velo – лека, сравнително евтина компактна кола, която се произвежда серийно, като има около 1200 бройки от нея. Тя също е успех и позволява на Бенц да се насочи и към по-големите транспортни средства, като бързо след това пуска автобус и камион.

Може би откриха спасение за двигателя с вътрешно горене

Ерата на автомобилите вече официално е започнала. С нея идват и още множество интересни нови разработки и решения. А има и още време преди да се появи автомобилът, който създава сегашната конфигурация на управление, която всички добре познаваме и използваме и до днес. Преди него обаче има още важна история...

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@