Галактически сблъсък може да изтласка Земята в Космоса
Източник: Thinkstock/Guliver

Е дин от сюжетите за края на Земята е неизбежното загиване на Слънцето след няколко милиарда години. Според учени от Университета "Дърам" във Великобритания обаче, планетата може да има доста по-различна съдба, съобщават самите те в свое проучване, публикувано в месечния журнал на Кралското астрономическо общество.

Първите ясни снимки на Ultima Thule разкриха двоен обект

Китайски космически апарат кацна на далечната страна на Луната

Те прогнозират, че Земята може да бъде изтласкана от Слънчевата система и пратена в междузвездното пространство. Причина за това ще бъде предстоящият сблъсък на Млечния път с Големия магеланов облак.

"Нови хоризонти" успешно изследва най-далечния обект

"Вояджър 2" навлезе в междузвездното пространство

Учените очакват това да се случи след около 2 млрд. години, така че това далеч не е пробле, който е на дневен ред за човечеството. Въпреки името си, Големият магеланов облак всъщност е доста по-малък от Млечния път. Той е с неправилна форма и дължина около 30 000 светлинни години в най-дългия си диаметър. За сравнение, Млечният път е с диаметър 100 000 светлинни години.

Сблъсъкът с Големия магеланов облак ще е само "подготовка" за сблъска на Млечния път с Андромеда. Това се очаква да се случи след около 8 млрд. години, като ще слее двете галактики, които са със сходни размери, в една.

Всичко това звучи много далеч в бъдещето от човешка гледна точка, но в космически мащаби е доста кратко време, коментира Мариус Коутън, един от авторите на проучването. Новите данни показват, че Големият магеланов облак всъщност може да разполага с двойно повече тъмна материя отколкото се предполагаше досега. Това го прави значително по-тежък и няма да може да избяга гравитационното привличане на Млечния път.

Учени откриха начин да "наблюдават" тъмната материя

Учени откриха най-далечния обект в Слънчевата система

Големият магеланов облак е т.нар. сателитна галактика на Млечния път. Те са няколко такива и обикалят в орбита около него. Астрономите прогнозират още, че този сблъсък може да активира "заспалата" черна дупка в центъра на Млечния път, която отново да започне да поглъща газове и материя и да продължи да расте.

Според съавтора на проучването Карлос Френк, това събитие ще произведе "космически фойерверки", които ще са зрелищно явление за тогавашната цивлизация, стига Земята да се размине с инциденти по време на сблъсъка на двете галактики. Самото активиране на черната дупка няма да повлияе на Земята, тъй като тя е твърде далеч и за нея единствената заплаха от сблъсъка остава да не бъде изтласкана в междузвездното пространство или да се сблъска с друг обект.

Учени направиха подробна карта на Млечния път