Р азследващите трагедията с кораба "Титан" могат да сглобят части от кораба, които са били извадени от морското дъно, за да установят слабостите, които са довели до имплозията му.

В сряда следобед на брега бяха извадени няколко разпознаваеми части, включително носът на подводницата и голям панел, който изглежда е от опашната ѝ част.

Откритията изненадаха експертите, които подозираха, че "Титан" е бил унищожен, когато е претърпял "катастрофална имплозия" с петима души на борда по време на пътуването към останките на "Титаник".

Смята се, че титановите компоненти на кораба са издържали по-добре на бедствието, докато по-слабите части от въглеродни влакна - включително корпусът - е по-вероятно да са били раздробени на малки парчета.

Том Мадокс, главен изпълнителен директор на "Underwater Investigators", заяви пред DailyMail.com: "Много от нас подозираха, че в случай на тази катастрофална повреда, тази имплозия, много от частите ще се разпаднат, особено частите, които не са от титан, което, разбира се, ще направи разследването много по-трудно".

Смята се, че титаниевите части вероятно са претърпели по-малко щети при имплозията в сравнение с по-слабите елементи от въглеродни влакна

"Ще го върнат обратно, както могат", каза той. 'Не мисля, че има наръчник за това, знаете, няма ръководство, това е нещо ново. Според мен те ще трябва да напишат книгата в процеса на работа, но ще използват предишния си опит и знания, за да го направят.

Други фрагменти, извадени днес от океана, разкриват кабели и проводници и изглежда показват някои от другите вътрешни системи на Титан. 

Експертите, които предупредиха за безопасността на "Титан" преди катастрофата, заявиха, че корпусът му от въглеродни влакна, в който са се намирали петимата членове на екипажа, е бил неговата "ахилесова пета", тъй като материалът не се счита за подходящ за гмуркания на дълбочините, достигнати от кораба.

Режисьорът на "Титаник" Джеймс Камерън, известен изследовател на морските дълбини и експерт по подводните съдове, заяви по-рано, че корпусът вероятно е бил разбит на "много малки парчета" при инцидента.

"Ако трябва да заложа пари за това какво ще бъде заключението [на разследването], ахилесовата пета на подводницата е композитният цилиндър, който е бил основният корпус, в който са били хората", каза той.

"Имаше две титаниеви крайни капачки на всеки край. Те са сравнително непокътнати на морското дъно. Но този композитен цилиндър от въглеродни влакна сега е само на много малки парчета. Всичко е забито в една от полусферите. Съвсем ясно е, че именно това се е провалило.

Частите, извадени от океана, изглежда съвпадат с наблюденията на Камерън, включително и с това, че по-голямото парче е било титановата обвивка на кораба. Сега следователите ще работят, за да потвърдят какво представлява всяко парче.

Мадокс добави: "Това е ужасна катастрофа и ние съжаляваме за всички, които загубиха живота си. Но ако успеем да намерим нещо положително, като открием къде са били точките на повреда, разберем какво се е случило и избегнем това в бъдеще, това е ключът.

Той заяви, че разследването може да отнеме година или повече и вероятно ще бъде изключително трудна задача.

"Това не е като да счупиш ваза или чаша, да намериш всички парчета и да ги сглобиш, за да добиеш представа, може би ти липсват няколко малки парчета.  

"В този случай не само не сме сигурни, че всички части ще бъдат извадени. Но не сме сигурни и за конкретния вид щети, които са били причинени от това.

"Със сигурност, като се огледат кабелите, водопроводните инсталации и други подобни неща, те могат да видят дали е имало точки на напрежение".

През последните години бяха изразени редица опасения относно корпуса от въглеродни влакна на плавателния съд - цилиндърът, в който са се намирали петимата загинали членове на екипажа - и илюминатора му, за който се твърди, че не е бил сертифициран за дълбочините, на които се е осмелил "Титан".

Главният изпълнителен директор на компанията, Стоктън Ръш, дори заяви, че конструкцията от въглеродни влакна нарушава "правило", и беше обвинен, че е пренебрегнал опасенията на собствения си персонал. 

Ръш, който загива при инцидента с "Титан", казва във видеоклип, публикуван в интернет през 2021 г.: "Въглеродните влакна и титанът, има правило, че това не се прави - ами аз го направих".

През 2020 г. той също така казва, че корпусът "показва признаци на циклична умора". 

Въглеродните влакна са предразположени към разслояване - процес, при който даден материал се разпада на слоеве, докато е подложен на натиск.

Преди това Камерън заяви: "Начинът, по който се поврежда, е да се разслоява. Трябва да имате корпус, корпус под налягане, изработен от съседен материал като стомана или титан, което е доказан стандарт.

"Тази подводница на OceanGate е имала сензори от вътрешната страна на корпуса, които са ги предупреждавали, когато той е започвал да се пропуква. И аз мисля, че ако това е вашата представа за безопасност, то вие го правите погрешно. И те вероятно са имали предупреждение, че корпусът им започва да се разслоява, и той е започнал да се пука...'

От OceanGate не са коментирали докладите за опасенията за безопасността на Titan след инцидента.

Компанията се е похвалила в рекламни материали с "мониторинга на състоянието на корпуса в реално време" на Titan, който постоянно проверявал целостта на плавателния съд по време на гмуркането.

Системата е използвала акустични сензори и тензометрични датчици, за да "анализира ефектите от промяната на налягането върху плавателния съд, докато подводницата се гмурка по-дълбоко, и точно да оцени целостта на конструкцията".

Но юридическите документи разкриват, че Лохридж, бившият директор на морските операции, "изрази загриженост, че това е проблематично, тъй като този вид акустичен анализ ще покаже само когато даден компонент е на път да се повреди - често милисекунди преди имплозията - и няма да открие съществуващи дефекти преди да се окаже натиск върху корпуса".

Бреговата охрана на САЩ започна разследване на причината за подводната имплозия, която разруши "Титан".

Експертите многократно изразяваха опасения за безопасността, като твърдяха, че плавателният съд не е бил подходящ за огромните дълбочини, на които е пътувал. Критиците заявиха, че корпусът му от въглеродни влакна не е бил подходящ за целта, а също така алармираха за визьора му, който не е бил сертифициран за такива дълбочини.

Бреговата охрана съобщи, че е създала Морски разследващ борд (MBI) - най-високото ниво на разследване.

Основната ми цел е да предотвратя подобни случаи, като направя необходимите препоръки за повишаване на безопасността на морската област в световен мащаб - заяви Джейсън Нойбауер, главен следовател на бреговата охрана и ръководител на разследването.

MBI вече е в началната си фаза на събиране на доказателства, включително операции по спасяване на отломки на мястото на инцидента - добави той.

Нойбауер заяви, че американското разследване може също така да направи препоръки за евентуално налагане на граждански или наказателни санкции, "ако е необходимо".

Титан беше обявен за изчезнал миналата неделя, а в четвъртък бреговата охрана съобщи, че всичките петима души на борда на подводницата са загинали, след като плавателният съд е претърпял катастрофална имплозия.

Полето от отломки беше открито на морското дъно, на 1600 фута (500 метра) от носа на "Титаник", който се намира на повече от две мили (близо четири километра) под повърхността на океана и на 400 мили от бреговете на Нюфаундленд, Канада.

Канада, която помогна в издирването на подводницата, заяви в събота, че провежда собствена сонда.

Плаващият под канадски флаг товарен кораб "Полар Принс" изтегли "Титан" в морето миналия уикенд, но изгуби контакт с него около час и 45 минути, след като подводницата се спусна в океанските дълбини.

Съобщението за имплозията сложи край на многонационалната издирвателно-спасителна операция, която прикова вниманието на света, откакто туристическият кораб изчезна.

На борда на подводницата загинаха британският авантюрист Хамиш Хардинг и баща и син Шахзада и Сюлеман Дауд, както и американският изпълнителен директор на компанията, отговаряща за плавателния съд, Стоктън Ръш, и френският гражданин Пол-Анри Наржоле.

Спасителните операции продължават, а следователите са картографирали мястото на произшествието, заяви в неделя капитан Нойбауер. Не е ясно колко време ще отнеме това. Бреговата охрана на САЩ заяви, че не събира такси за операции по издирване и спасяване. 

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Връща се мъж от командировка и пита 5 годишния си син: - Докато ме нямаше, дойде ли някой чичко на гости? - Нееее! - А,…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Районното управление в Кюстендил има нов началник

Районното управление в Кюстендил има нов началник

България Преди 1 час

Главен инспектор Иван Георгиев работи в системата на МВР от 2003 година

Внимание, шофьори! Полицията с мерки срещу нарушителите на пътя по празниците

Внимание, шофьори! Полицията с мерки срещу нарушителите на пътя по празниците

България Преди 1 час

Големи задръствания са се образували в района на Кресна в посока Гърция

Шест месеца от трагедията на жп гарата в Нови Сад

Шест месеца от трагедията на жп гарата в Нови Сад

Свят Преди 2 часа

Студенти и синдикати продължават с протестните действия

Петима души загинаха при трагичен инцидент в семейна ферма в Сърбия

Петима души загинаха при трагичен инцидент в семейна ферма в Сърбия

Свят Преди 2 часа

Властите го определят като един от най-тежките подобни случаи в региона в последните години

Шофьор без книжка загина при катастрофа на АМ „Хемус“

Шофьор без книжка загина при катастрофа на АМ „Хемус“

България Преди 2 часа

Инцидентът е станал на 384-ия километър на магистралата, в района на Провадия

Хан Док Су подаде оставка и обяви кандидатурата си за президентските избори

Хан Док Су подаде оставка и обяви кандидатурата си за президентските избори

Свят Преди 2 часа

Постът временно ще заеме министърът на финансите Чой Сан Мок, както изисква законът

Министерството на туризма поема управлението на плаж „Болата“

Министерството на туризма поема управлението на плаж „Болата“

България Преди 3 часа

Ще се работи за осигуряване на свободен достъп до плажа

<p>Илюминатите &ndash; мистерия, конспирации, но каква е истината</p>

Илюминатите – мистерия, конспирации, но каква е истината

Любопитно Преди 3 часа

Историята на едно от най-известните тайни общества

Тийнейджър с тротинетка блъсна жена и дете в Бургас (ВИДЕО)

Тийнейджър с тротинетка блъсна жена и дете в Бургас (ВИДЕО)

България Преди 4 часа

Инцидентът е записан от охранителна камера

Гърция поема председателството на Съвета за сигурност на ООН

Гърция поема председателството на Съвета за сигурност на ООН

Свят Преди 4 часа

Това е органът, който има главната отговорност за поддържането на международния мир и сигурност

На 116 години: Почина най-възрастната жена в света

На 116 години: Почина най-възрастната жена в света

Свят Преди 4 часа

Това е бразилската монахиня Ина Канабаро Лукас

Снимката е архивна!

Руска атака с дрон срещу Одеса, има загинали

Свят Преди 4 часа

Нанесени са и редица материални щети

<p>Сенатът на САЩ не успя да блокира митата на Тръмп</p>

Сенатът на САЩ не събра мнозинство, за да блокира митата на Тръмп

Свят Преди 6 часа

Предложението целеше отмяна на националното извънредно положение, обявено от американския президент

Какви природни ресурси притежава Украйна и за какво се използват

Какви природни ресурси притежава Украйна и за какво се използват

Свят Преди 6 часа

След месеци на политически обрати, Вашингтон и Киев най-накрая постигнаха съгласие по стратегическото споразумение

Без синя и зелена зона в празничните 1 и 6 май в София

Без синя и зелена зона в празничните 1 и 6 май в София

България Преди 6 часа

През останалите - 2 май, 3 май и 5 май са работни дни за зоните за почасово платено паркиране