6

Е два ли има жител на руската столица Москва, който да не е чувал поне веднъж твърденията, че дълбоко под града съществува секретна железопътна система. Предполага се, че тя се намира под линиите на метрото и е известна с името „Метро-2“. Изграждането ѝ започнало преди десетилетия и била използвана от ръководителите на СССР. Освен дълги тунели, мрежата разполагала и с убежища, които могат да издържат на ядрена атака. Някои дори вярват, че „Метро-2“ функционира и днес. Истина или измислица са тези твърдения?

Фактите сочат, че въпросната секретна система далеч не е просто градска легенда, а напълно реален проект. Съществуват безспорни доказателства, че неговото осъществяване започнало по време на управлението на Йосиф Сталин. Кодовото име, дадено на мрежата от КГБ, било „Д-6“. Повечето подробности, обаче, са обвити в мистерия. Някои смятат, че „Метро-2“ разполага с четири линии, намиращи се на дълбочина между 50 и 200 м. Историците, обаче, са скептични и на свой ред отбелязват, че най-вероятно била завършена само една линия, което се случило през 60-те години на миналия век. Тя свързва Кремъл с район, намиращ се на юг от Московския държавен университет.

Изграждането на „Метро-2“

Историята на метрото в Москва започва през 1935 г., когато била официално открита т. нар. Соколническа линия. Три години по-късно започнали да функционират още две линии. Създаването им не било никак лесна задача, тъй като работниците в повечето случаи не разполагали с подходящи инструменти и машини. Предполага се, че голяма част от тях били затворници и политически опоненти на Сталин, принудени да работят при изключително тежки условия. Що се отнася до изграждането на „Метро-2“, то най-вероятно започнало след края на Втората световна война. Основната цел на мрежата била да предостави специална защита на най-висшестоящите представители на режима и военните в случай на бомбардировка. Тунелите трябвало да свързват убежищата на властта и подземните командни центрове. Никак не е изненадващо, че само на някои работници било разрешено да се включат в изграждането на секретните линии.

Бункерите на Сталин

Едни от най-интересните туристически забележителности в Москва са двата „бункера на Сталин“. Всеки посетител на града може да ги разгледа, като си резервира обиколка с екскурзовод. Единият от тях се намира близо до хотел „Измайловская“. Предполага се, че е построен през 30-те години на миналия век. Експертите отбелязват, че в действителност мястото представлява бивш склад, превърнат в туристическа атракция след разпадането на СССР. Вторият бункер е до метростанция „Таганская“ и е напълно истински. Историците подчертават, че той няма нищо общо със Сталин, тъй като е построен след смъртта на диктатора. Намира се на 200 м. под земната повърхност и се простира на площ от около 22 500 кв. м. През 60-те години, в разгара на Студената война, бункерът бил оборудван с животоподдържащи системи. Той така и не бил използван и състоянието му постепенно се влошило. В резултат, през 1995 г. бил разсекретен, а днес е собственост на частна компания, която го е превърнала в туристическа атракция.

Достъп до „Метро-2“

Подземната мрежа под Москва от дълги години е обект на всевъзможни спекулации, но едно нещо изглежда безспорно – достъп до нея имали само малка от част представителите на съветските власти. Ситуацията е сходна и в наши дни. Голям брой хора са поискали разрешение да изследват предполагаемите тунели, но молбите им били отхвърлени. Този факт е достатъчно красноречив, смятат някои експерти. Те задават въпроса какво крият властите и защо не предоставят достъп до подземната мрежа. Има сведения, че през 2008 г. профсъюза на метрото в Москва започнал да набира служители, които да извършват транспортни услуги по „секретни маршрути“. Напълно възможно е да става въпрос за официални правителствени проекти, но подробности липсват.

Раменки-45

Един от най-любопитните слухове, свързани с тайните московски подземия, е съществуването на цял град под гаражна кооперация, намираща се близо до Московския държавен университет. Доказателства в подкрепа на това твърдение няма, но според мнозина т. нар. Раменки-45 е напълно реален обект. Офицер от КГБ, пожелал да запази анонимност, разказал пред списание „Тайм“, че секретният град бил създаден през 70-те години на миналия век. Комплексът се намирал на около 300 м. дълбочина и имал собствена електроцентрала, хранителни складове, водоснабдяване, радиостанция, системи за пречистване на въздуха и дори завод за преработка на отпадъци. В случай на ядрена война, Раменки-45 можел да подслони поне 15 000 души. Чрез тунелите на „Метро-2“, той бил свързан с административни сгради, институти и други важни обекти в руската столица – сред които, разбира се, е Кремъл.

Изненадващи разкрития

След разпадането на СССР, някои високопоставени представители на властите започнали да говорят открито по темата за „Метро-2“. Един от тях е бившият информационен министър Александър Музикантский. Според него, огромната подземна мрежа била „предназначена да осигури нормалното функциониране на политическото и военното ръководство на страната по време на война, включително и ядрен конфликт“. Олег Гордиевски – старши офицер в КГБ, който в разгара на Студената война станал шпионин и в продължение на години предавал ценни тайни на британското Ми-6, на свой ред споделил следното: „Вие не знаете нищо за голямата тайна на КГБ. Става въпрос за огромен подземен град, цяла комуникационна мрежа, в която са включени различни съоръжения. Руските власти, разбира се, никога няма да разкрият тази тайна“.

Интересно е и изказването на Владимир Шевченко – бивш съветник на Михаил Горбачов, Борис Елцин и Владимир Путин, което той направи преди близо две десетилетия: „Твърденията за размера на подземната мрежа са силно преувеличени. По времето на Сталин, който се страхувал да не бъде убит, била създадена еднорелсова подземна железопътна линия, свързваща Кремъл с неговата т. нар. „Близка дача“ (дачата представлява вила, вид стопански имот, намиращ се в покрайнините на големите руски градове). Днес линията не се използва. Освен това, има изградени подземни транспортни връзки между Генералния щаб и няколко правителствени съоръжения“. През 2008 г. Шевченко отново засегна темата за „Метро-2“, отбелязвайки, че „за да продължи да работи, системата се нуждае от цялостен ремонт. Съществуват много подземни съоръжения, които се разпадат и едва ли някога ще заработят отново“.

Още от автора:

Индустриалната революция: Краят на една епоха и началото на друга

Между фактите и легендите – как викингите изчезнаха от Гренландия

Изумително: Гигантите, които наследиха динозаврите

САЩ срещу Китай – новата космическа надпревара

Кафето – напитката, която промени света

Масови екзекуции, смъртоносен студ и апокалиптични разрушения: Непознатата история на Корейската война

Сектата „Райски порти“: Масовото самоубийство на поклонниците на „Стар Трек“

Най-странните медицински практики в Древен Рим

Новият крал на Великобритания и церемонията, която светът очаква с нетърпение

Жената, която се опълчи на нацистите и спаси стотици хора от сигурна смърт

Наистина ли използваме едва 10 процента от мозъка си

Между фактите и легендите – истинската история на крал Артур

Изборите в Турция наближават – ще успее ли Ердоган да остане на власт

Истината зад легендата – какво знаем за предателството на Юда

"Сакро Боско": Градината, която ще ви ужаси

Какво знаем за астероида-убиец, причинил изчезването на динозаврите

Коментари 6
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

6 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

САЩ и Украйна подписаха 10-годишно споразумение за сигурност

САЩ и Украйна подписаха 10-годишно споразумение за сигурност

Свят Преди 25 минути

Сделката е подобна на тази, която САЩ имат с Израел

Армения напуска ръководената от Русия организация за сигурност

Армения напуска ръководената от Русия организация за сигурност

Свят Преди 1 час

Армения по-рано замрази участието си в организацията

ЦИК обяви имената на българските евродепутати

ЦИК обяви имената на българските евродепутати

България Преди 4 часа

17 български евродепутати бяха избрани на изборите за Европейски парламент на 9 юни

Автобус с деца и такси се сблъскаха в София

Автобус с деца и такси се сблъскаха в София

България Преди 4 часа

Няма пострадали деца в катастрофата

Турция и САЩ подписаха договора за изтребители F-16

Турция и САЩ подписаха договора за изтребители F-16

Свят Преди 5 часа

Турция подаде искане за придобиване на 40 нови самолета F-16

Жесток побой над непълнолетно дете потресе Пловдив (ВИДЕО)

Жесток побой над непълнолетно дете потресе Пловдив (ВИДЕО)

България Преди 5 часа

Прокуратурата се самосезира заради бруталния случай над насилие

Д-р Валентин Димитров печели конкурса за директор на "Пирогов"

Д-р Валентин Димитров печели конкурса за директор на "Пирогов"

България Преди 5 часа

Новият мандат на д-р Валентин Димитров е за три години

По кое време на годината са най-честите градушки в България?

По кое време на годината са най-честите градушки в България?

България Преди 5 часа

Голямата градушка в София беше през 2014 година

<p>&quot;Озовах се в болница. На системи&quot;: 47-годишна актриса разкри, че има артрит</p>

Актрисата Хейли Тамадън сподели, че има артрит

Свят Преди 5 часа

47-годишната актриса Хейли Тамадън е известна с ролята си на Андреа Бекет в Coronation Street

Хванаха шофьор с кокаин за 1,5 милиона лева до Симитли

Хванаха шофьор с кокаин за 1,5 милиона лева до Симитли

България Преди 5 часа

При условия на неотложност е било извършено претърсване на автомобила

Нинова към БСП: Моля, приемете оставката ми

Нинова към БСП: Моля, приемете оставката ми

България Преди 6 часа

Тя призовава съпартийците си да продължат да посочват председател чрез пряк избор

Два самолета опитали да разбият облаците преди градушката вчера

Два самолета опитали да разбият облаците преди градушката вчера

България Преди 6 часа

В Русе се намира единствената у нас площадка за такива специализирани машини

Осъдиха българин за измама с криптовалута за милиони

Осъдиха българин за измама с криптовалута за милиони

България Преди 6 часа

Двама от участниците в престъпното сдружение са се признали за виновни

Киев: Русия разполага новата С-500 "Прометей“ в Крим

Киев: Русия разполага новата С-500 "Прометей“ в Крим

Свят Преди 7 часа

Началникът на украинското военно разузнаване добави, че руснаците продължават да използват Кримския мост

<p>Какви споразумения сключва Украйна със съюзниците си?</p>

Разузнавателни данни, киберсигурност и обучения: Какви споразумения сключва Украйна със съюзниците си

Свят Преди 7 часа

Украйна твърди, че споразуменията трябва да включват важни и конкретни ангажименти в сферата на сигурността