0

С оциалната мрежа за видео споделяне TikTok оказва огромно влияние върху потребителското поведение на хората, които отделят ежедневно време, да гледат видеа обвързани с промотиране на продукти. Защо обаче този вид маркетингова стратегия влияе толкова много на потребителите? 

TikTok може би не е първото място, което ви идва на ум, за да потърсите за най-добрите почистващи препарати. И все пак #cleantok, #dogtok и #beautytok ни заливат ежедневно със съдържание, изпълнено с интересни продукти. 

Потребителите все по-често се обръщат към социалните медии, за да открият полезни продукти, които са им препоръчани от инфлуенсъри.

В #booktok, например, създателите споделят своите ревюта и препоръки за книги. Данните показват, че потребителите, които популяризират определени книги с хаштага "#booktok" са стимулирали продажбите на заглавията.

Инстинктът за покупка не се основава само на препоръката от конкретен влиятелен човек. Деликатната психологическа връзка с лицето на екрана, както и основните механизми на TikTok, играят важна роля в подтикването на потребителите да купят нещо, което виждат в социалната мрежа, смятат експерти.

"Достоверност на източника"

"Платформите за видеоклипове като TikTok и Instagram промениха значително начина, по който, потребителите вземаме решения за покупка", казва Валерия Пентинен, доцент по маркетинг в Northen Illinois University.

Съществуват няколко елемента, които карат потребителите да се възползват от препоръките на инфлуенсърите. Според експерти един от тези елементи е "достоверността на източника".

Анджелин Шейнбаум, доцент по маркетинг в Бизнес колежа Wilbur O and Ann Powers към университета "Клемсън" в Южна Каролина, обяснява, че консуматорите на съдържание, са склонни да купят даден продукт, ако се припознаят в образа, който виждат на екрана телефона. Доверието в източника се повишава, когато препоръката на инфлуенсъра е органична - не му се заплаща от определена компания да рекламира дадена стока, смята Шейнбаум.

"Органичните инфлуенсъри са много по-автентични. Те споделят искреното си мнение за стоки или услуги, които са улеснили ежедневието им", посочва още маркетинговият експерт. Шейнбаум обяснява, че тази автентичност може да бъде особено стимулираща, що се отнася до продукти в нишови категории.

"С тези микроинфлуенсъри потребителят е в състояние да се чувства по-уверен, че купува от някой, който действително използва рекламирания продукт", казва още тя. 

Видео публикациите повишават доверието на зрителите повече, отколкото снимките или текстът. Според експерти видеото създава специфична среда на "лично разкриване", която привлича потребителите.

"Дори малки елементи като възможността да се види лицето, ръцете или да се чуе начинът, по който говори инфлуенсърът, могат да накарат потребителя да го възприеме като по-надежден. Действително, проучванията показват, че влиятелните лица в YouTube добавят лична информация в своите ревюта, за да изглеждат по-скоро като близки приятели или членове на семейството - и колкото повече зрителят чувства, че "познава" създателя, толкова повече му се доверява", обяснява експерт.

Публикациите, които съдържат действия и вербални сигнали - особено демонстрациите и трансформациите във видеоклиповете на TikTok, които служат като 60-секундни микрорекламни клипове, могат да служат, като ефективна убеждаваща комуникация, посочват специалисти. 

Парасоциална връзка

Един от основните елементи, който подтиква потребителите към  покупка, е емоционалната връзка с инфлуенсъра. Този феномен, наречен парасоциална връзка, кара членовете на аудиторията да вярват, че имат близка връзка или дори приятелство с дадена личност, докато всъщност връзката е едностранна. Често създателите на съдържание може да не знаят, че зрителят съществува. Тези невзаимни отношения се проявяват често в социалните медии, особено при инфлуенсърите и известните личности.

Парасоциалната връзка играе роля и в поведението на потребителите. "Парасоциалните взаимоотношения са толкова силни, че хората са подтикнати да купуват", казва експерт, както по отношение на инфлуенсърите, които предлагат "спонсорирани продукти" така и по отношение на създателите на съдържание за органични продукт, допълва експертът.

"Неща, от които не сте знаели, че имате нужда"

Специалист обяснява, че определени жанрове в TikTok могат да действат много ефективно и да стимулират потребителите да купуват. Пример за такъв жанр е: "неща, от които не сте знаели, че имате нужда".

Специалисти посочват, че краткият и интимен характер на видеоклиповете в TikTok прави препоръките по-естествени и дава възможност на потребителите да се доверят на създателите на съдържание. За разлика от "лъскавите" инфлуенсъри в Instagram, колкото естествено е съдържанието, толкова повече потребителите се чувстват така сякаш сами вземат решения за покупка.

В някои случаи парасоциалният ефект и последващата интимност, които социалните медии предизвикват, могат да бъдат толкова силни, че потребителите да не спират да се "ровят" дали препоръката е платено съдържание или не е.

По-младите и по-неопитни потребители може да не разберат разликата между реклама и органична препоръка. Характерът на бързите и експресни клипове в TikTok може да направи скритите рекламите по-трудни за откриване, смятат специалисти. 

Топ съвети за правилно пазаруване
Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Снимката е илюстративна

Белият дом обяви нова военна помощ за Украйна

Свят Преди 11 минути

Говорителят на Белия дом Джон Кърби заяви, че САЩ ще продължат да предоставят допълнителни пакети за Украйна

,

Български работник е загинал на строеж край Брюксел

България Преди 1 час

Той е загубил живота си след падане от стълба рано тази сутрин

Сирия

Американец, който твърди, че влязъл в Сирия пеша, бе освободен след 7 месеца задържане

Свят Преди 3 часа

Травис Тимерман изглежда е един от хилядите затворници, освободени печално известните затвори в страната

Марк Рюте

Рюте: НАТО трябва да подсили отбраната си, за да предотврати война на своя територия

Свят Преди 3 часа

Рюте посочи, че европейските държави трябва да направят повече, за да „предотвратят следващата голяма война“

а

Папа Франциск призова за нови глобални споразумения за дълга и военните разходи

Свят Преди 4 часа

Призивът на папата днес беше част от посланието му и за Световния ден на мира

Антъни Блинкен

Блинкен предупреди да не се започват допълнителни конфликти в Сирия

Свят Преди 4 часа

Коментарът му дойде дни след като водените от ислямистите бунтовници свалиха от власт Башар Асад

/

Кой ще напусне “Игри на волята” ден преди големия финал?

Любопитно Преди 4 часа

Финалистите ще получат емоционални послания от близките си

Скопие отмени присъдата на собственика на автобуса, изгорял на АМ "Струма"

Скопие отмени присъдата на собственика на автобуса, изгорял на АМ "Струма"

България Преди 4 часа

При инцидента преди 4 години загинаха 45 пътници от Северна Македония

Пламен Димитров КНСБ

КНСБ: Проектобюджет 2025 е труден, но не трябва да виним финансовия министър

България Преди 5 часа

Това заяви президентът на синдиката Пламен Димитров

15-годишно българче нападна сириец в Австрия

15-годишно българче нападна сириец в Австрия

България Преди 5 часа

Младежът е бил арестуван

Главчев

Главчев: Членството в Шенген носи икономически ползи за гражданите, бизнеса и инвеститорите

България Преди 5 часа

Финансовият ефект за страната ни възлиза на над 1,6 милиарда лева, посочват от МС

Снимката е илюстративна

Новото правителство на Литва положи клетва и обеща помощ за Украйна

Свят Преди 5 часа

Програмата обещава подкрепа за Украйна „преди и след победата“

Прекратяват конкурса "Мис Нидерландия", бил морално остарял

Прекратяват конкурса "Мис Нидерландия", бил морално остарял

Свят Преди 5 часа

Конкурсът дава път на нова онлайн платформа, която ще се фокусира върху овластяването и подкрепата за младите жени

.

Путин без покана, Зукърбърг дарява $ 1 млн. за клетвата на Тръмп

Свят Преди 5 часа

Междувременно Тръмп е поканил китайския президент Си Дзинпин

Макрон

Макрон: Трябва да намерим път, който да отчита интересите на Украйна и на Европа

Свят Преди 5 часа

Макрон заяви, че единственият възможен мир в Украйна ще е „устойчивият мир“