17

„От 18 филийки в хляба - три ще отиват за ТОЛ такса, а четири отиват за ДДС, останалото за разходи и печалба на производителя”. Това обясни Миролюб Столарски от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт пред „Здравей, България” по NOVA.

От бранша искат държавата да отложи въвеждането на ТОЛ системата. Тя трябва да започне да функционира от средата на годината за камиони от над 3,5 тона. Още вчера обаче от КРИБ излязоха с призива ТОЛ системата да се въведе от 2020 г.

„Очакваме хаос, защото системата все още не е изградена. По договор трябва да има 6-месечен тестов период, който да покаже, че системата работи и отчита коректно”, обясни Илиян Филипов, председател на Българската асоциация на сдруженията в транспорта. Според него без тестов период ще има хаос.

Миролюб Столарски обясни, че австрийска фирма изгражда системата и трябва да я предаде на АПИ. От АПИ обаче молели същата фирма да помага за обслужването на тази винетна система.

„По договор това е собственост на държавата, тоест на АПИ. Трябваше да бъдат създадени около 100 чисто нови пунктове. Не е направена връзката между митниците и АПИ, не е направена и между НАП и АПИ. Ще стане така, че транзитният трафик ще минава безплатно. На митницата няма как да ги контролират. Системата изобщо не е изградена. В момента с една винетка минават 3 турски камиона.”, заяви Столарски. Според него ТОЛ системата е „изкривена”.

„Всички сме „за” системата. Но нито една държава не таксува 2-ри, трети клас”, заяви Столарски. Той е категоричен, че няма как един превозвач да избере път, по който да не плати, например по третокласен път.

„Всички тези пари ще бъдат платени от българския потребител, а те никак не са малко. Това е разход, който ще вземем от  нашия клиент, а той ще я вземе от вас, от стоката, която си купувате”, заяви Филипов.

Той каза, че са разговаряли с АПИ и са предупредили, че с тези такси няма да се съгласят и ако трябва, ще преминат към протестни действия.

Това е един от случаите, в които интересите на потребителите съвпадат с интересите на работодателските организации и транспортните фирми. Според изследвания с 50% ще се увеличат транспортните разходи при доставките на суровини и на готови стоки. Ако властите не са наясно с крайните ефекти от въвеждането на тол системата и толтаксите, най-нормално би било  да отложат нейното влизане в сила, коментира омбудсманът Мая Манолова. 

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@