КРИБ настоява да се отложи ТОЛ системата до 2020 г.
Източник: БГНЕС
6

К онфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) изготви предложение за проектирането, изграждането и въвеждането на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т. (ТОЛ такси). Ето каква е идеята на Конфедерацията:

Във връзка с публикувания проект за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние и интегрирането на системата, ръководството на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България - КРИБ счита, че преди всичко е необходимо да бъдат взети предвид становищата на всички засегнати страни. 

В КРИБ членуват най-големите български и международни превозвачи като например Съюзът на международните превозвачи - СМТ в качеството си на сдружение, представляващо повече от 480 транспортни дружества, които притежават над 10 000 ППС с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т.,Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт - БАСАТ (товарни и автобусни превозвачи), като засегнати ще бъдат над 12 000 автобусни фирми. В КРИБ членуват и най-големите представители на другата засегната пряко или косвено част от българската икономика, а именно възложителите на превози, търговците на превозваните стоки, крайните потребители и др. Не на последно място пряко ще бъдат засегнати и вътрешнофирмените доставки, които представляват огромен процент от вътрешните превози в страната.

Цялостното становище на КРИБ по отношение на въвеждането на ТОЛ системата е положително (КРИБ бе сред основните инициатори), но при условие, че бъдат спазени изискванията за равномерно въвеждане и пропорционалност на таксуването за всички участници в движението, така както е заложено в Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 27 септември 2011 година за изменение на Директива 1999/62/ЕО относно заплащане на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определена инфраструктура.

С цел оптимизиране на транспортната система в съответствие с общата транспортна политика на Европейския съюз следва да бъде преосмислен обхватът на таксуваните участъци от републиканската пътна мрежа. В така предложения обхват са включени 92% от първокласните пътища в страната, а с третокласните пътища делът се равнява на 82% от цялата пътна мрежа, за които ще трябва да се плащат такси за изминато разстояние. Това включва автомагистрали, пътища клас I, II и III. Така България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища. Същевременно България е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което означава, че в страната ни транзитният трафик има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа. По-тази причина по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от транс-европейската пътна мрежа. По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар.

Освен това към настоящия момент интегрирането на системата за събиране на таксите не е свързано с Национална агенция за приходите и Агенция „Митници“, което е предпоставка за основателни съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите. В тази връзка предвидената цел за събиране – 1,3 млрд. лева на година изглежда повече от съмнителна. Още повече ако се вземе предвид оценката на основния консултант, че АПИ има капацитет да усвоява годишно не повече от 800 млн. лева. А към планираните приходи от ТОЛ таксите трябва да се добавят и 300 млн. лв. от винетките. 

Също така преди въвеждане в експлоатация на системата следва да бъде направена оценка на въздействието, която със сигурност ще бъде основание както за преосмислянето на обхвата й, така и за плавното и поетапното въвеждане на системата.

Към настоящия момент обаче най-важното обстоятелство е, че системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 година. По тази причина събирането на ТОЛ такси в аванс или на „зелено“ граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление. 

Във връзка с гореизложеното КРИБ и неговите секторни сдружения настояват за отлагане на стартирането на ТОЛ системата до началото на следващата година или по-точно докато не бъдат изпълнени горните условия. В допълнение, за да се гарантира ефективността на системата, е задължително да бъде публикуван Доклад за ефективността на системата след извършените 6 месечни тестове, описани по техническото задание към публичната процедура за ТОЛ системата с цел да не бъдат допуснати технически затруднения при стартирането на последната, което да доведе до блокирането на транспорта в България. Все още са пресни впечатленията от провала на старта на системата на електронните винетки и свързаната с този провал лавина от оставки в правителството.

В заключение КРИБ и неговите секторни сдружения изразяват своята готовност да предоставят технически и експертен ресурс на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за изготвяне на аргументиран и задълбочен план за действие.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 6
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

6 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Напуска ли Меси "Барселона"

Напуска ли Меси "Барселона"

Любопитно Преди 11 минути

Според източници, 33-годишният аржентинец е недоволен от действията на ръководството

Русия започна производството на ваксината срещу COVID-19

Русия започна производството на ваксината срещу COVID-19

Свят Преди 1 час

Руската федерация вече е получила заявления от 20 държави за доставката на 1 милиард дози ваксина

Звездите, които помагат на бездомните

Звездите, които помагат на бездомните

Любопитно Преди 3 часа

Виж тези 7 звезди, които се заеха с тежката борба с бедността:

Трети пореден "фестивал" под резиденцията на Доган

Трети пореден "фестивал" под резиденцията на Доган

България Преди 3 часа

Плажуващите отново ще изградят грамада от камъни и ще забият българския флаг

Четирима българи пострадаха при верижна катастрофа в Белград

Четирима българи пострадаха при верижна катастрофа в Белград

Свят Преди 5 часа

Верижната катастрофа с няколко автомобила е станала малко след полунощ

Съботно изкушение: Сладка баница с млечен крем

Съботно изкушение: Сладка баница с млечен крем

Любопитно Преди 6 часа

Един различен вариант на любимото за всеки българин ястие

<p>Патриарх Неофит:&nbsp;Младите по площадите да бъдат разумни&nbsp;&nbsp;</p>

Успение Богородично: Как го отбелязваме

България Преди 7 часа

На празника в София: "Младите по площадите да бъдат разумни", заяви патриарх Неофит в "Св. Александър Невски"

проф. Костадин Ангелов

Новият директор на "Александровска": Ако трябва, цялата здравна система ще се преформира

Теми в развитие Преди 7 часа

"Постепенно разпространението на коронавируса в България намалява, но това не трябва да ни успокоява", коментира доц. д-р Димитър Буланов

Архив

Как да предпазим смартфона си от прегряване

Технологии Преди 7 часа

Мобилните телефони не обичат горещините, които може да ги увредят

Палатковите лагери в София остават

Палатковите лагери в София остават

България Преди 7 часа

Нови блокади и шествия имаше в 37-ия ден на протести срещу правителството

В Китай строят град за живот по време на епидемия

В Китай строят град за живот по време на епидемия

Свят Преди 9 часа

Той ще съчетава традиционно европейско оформление, модерни китайски високи сгради и селскостопански пейзаж

Лудогорец прегази Славия и чака Будучност със самочувствие

Лудогорец прегази Славия и чака Будучност със самочувствие

България Преди 18 часа

Лудогорец записа първа победа през новата кампания в Първа лига

Не се изисква PCR тест за водачите на тирове на "Кулата - Промахон"

Не се изисква PCR тест за водачите на тирове на "Кулата - Промахон"

Теми в развитие Преди 18 часа

Информацията бе потвърдена пред Министерството на външните работи от гръцките гранични власти

Николова: Расте делът на поклонническия туризъм

Николова: Расте делът на поклонническия туризъм

България Преди 20 часа

Тя посочи, че именно в Созопол се намират емблематични църкви, в които се съхраняват уникални за България и света находки

Радев: Борисов няма право да иска свикване на ВНС

Радев: Борисов няма право да иска свикване на ВНС

България Преди 22 часа

Това заяви държавния глава в обръщение към нацията

<p>&quot;Превърнаха ме в развалина&quot;: Какво преживях в лагер за превъзпитание</p>

"Превърнаха ме в развалина": Какво преживях в китайски лагер за превъзпитание

Свят Преди 22 часа

Унижения, тормоз, изнасилвания, зловещи медицински експерименти - в китайските лагери за превъзпитание, в които попадат и казахи като Сарайгул, това е ежедневие. Разказите ѝ за ставащото там са разтърсващи.