КРИБ настоява да се отложи ТОЛ системата до 2020 г.
Източник: БГНЕС
6

К онфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) изготви предложение за проектирането, изграждането и въвеждането на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т. (ТОЛ такси). Ето каква е идеята на Конфедерацията:

Във връзка с публикувания проект за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние и интегрирането на системата, ръководството на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България - КРИБ счита, че преди всичко е необходимо да бъдат взети предвид становищата на всички засегнати страни. 

В КРИБ членуват най-големите български и международни превозвачи като например Съюзът на международните превозвачи - СМТ в качеството си на сдружение, представляващо повече от 480 транспортни дружества, които притежават над 10 000 ППС с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т.,Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт - БАСАТ (товарни и автобусни превозвачи), като засегнати ще бъдат над 12 000 автобусни фирми. В КРИБ членуват и най-големите представители на другата засегната пряко или косвено част от българската икономика, а именно възложителите на превози, търговците на превозваните стоки, крайните потребители и др. Не на последно място пряко ще бъдат засегнати и вътрешнофирмените доставки, които представляват огромен процент от вътрешните превози в страната.

Цялостното становище на КРИБ по отношение на въвеждането на ТОЛ системата е положително (КРИБ бе сред основните инициатори), но при условие, че бъдат спазени изискванията за равномерно въвеждане и пропорционалност на таксуването за всички участници в движението, така както е заложено в Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 27 септември 2011 година за изменение на Директива 1999/62/ЕО относно заплащане на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определена инфраструктура.

С цел оптимизиране на транспортната система в съответствие с общата транспортна политика на Европейския съюз следва да бъде преосмислен обхватът на таксуваните участъци от републиканската пътна мрежа. В така предложения обхват са включени 92% от първокласните пътища в страната, а с третокласните пътища делът се равнява на 82% от цялата пътна мрежа, за които ще трябва да се плащат такси за изминато разстояние. Това включва автомагистрали, пътища клас I, II и III. Така България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища. Същевременно България е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което означава, че в страната ни транзитният трафик има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа. По-тази причина по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от транс-европейската пътна мрежа. По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар.

Освен това към настоящия момент интегрирането на системата за събиране на таксите не е свързано с Национална агенция за приходите и Агенция „Митници“, което е предпоставка за основателни съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите. В тази връзка предвидената цел за събиране – 1,3 млрд. лева на година изглежда повече от съмнителна. Още повече ако се вземе предвид оценката на основния консултант, че АПИ има капацитет да усвоява годишно не повече от 800 млн. лева. А към планираните приходи от ТОЛ таксите трябва да се добавят и 300 млн. лв. от винетките. 

Също така преди въвеждане в експлоатация на системата следва да бъде направена оценка на въздействието, която със сигурност ще бъде основание както за преосмислянето на обхвата й, така и за плавното и поетапното въвеждане на системата.

Към настоящия момент обаче най-важното обстоятелство е, че системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 година. По тази причина събирането на ТОЛ такси в аванс или на „зелено“ граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление. 

Във връзка с гореизложеното КРИБ и неговите секторни сдружения настояват за отлагане на стартирането на ТОЛ системата до началото на следващата година или по-точно докато не бъдат изпълнени горните условия. В допълнение, за да се гарантира ефективността на системата, е задължително да бъде публикуван Доклад за ефективността на системата след извършените 6 месечни тестове, описани по техническото задание към публичната процедура за ТОЛ системата с цел да не бъдат допуснати технически затруднения при стартирането на последната, което да доведе до блокирането на транспорта в България. Все още са пресни впечатленията от провала на старта на системата на електронните винетки и свързаната с този провал лавина от оставки в правителството.

В заключение КРИБ и неговите секторни сдружения изразяват своята готовност да предоставят технически и експертен ресурс на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за изготвяне на аргументиран и задълбочен план за действие.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 6
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

6 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Google е блокирала над 2 млн. приложения за Android

Google е блокирала над 2 млн. приложения за Android

Технологии Преди 1 минута

Системите за сигурност засичат все повече рискове

В РС Македония искат край на комисията с България

В РС Македония искат край на комисията с България

Свят Преди 7 часа

"Левица": Категорично "не" за вписване на българите в конституцията

В Косово: Трябва да бъдем готови за война

В Косово: Трябва да бъдем готови за война

Свят Преди 9 часа

Бислими посочи т. нар. Руски хуманитарен център

Бивш германски войник призна, че е шпионирал за Русия

Бивш германски войник призна, че е шпионирал за Русия

Свят Преди 10 часа

Обвиняемият: Това беше погрешно

NOVA и „Нет Инфо” с позиции за ударната ревизия на Закона за хазарта

NOVA и „Нет Инфо” с позиции за ударната ревизия на Закона за хазарта

България Преди 10 часа

Очаква се утре текстовете да бъдат приети на второ четене

Експерти за промените в Закона за хазарта: Забраната на реклама удря по спорта, а може да е лост за контрол на медиите

Експерти за промените в Закона за хазарта: Забраната на реклама удря по спорта, а може да е лост за контрол на медиите

България Преди 10 часа

Парламентът се събира извънредно утре, за да гласува текстовете окончателно

Борисов: Бащата на „сглобката” беше покойният Алексей Петров

Борисов: Бащата на „сглобката” беше покойният Алексей Петров

България Преди 11 часа

Борисов: Повече ние в сглобки не участваме

Русия обяви, че настъпва в Украйна

Русия обяви, че настъпва в Украйна

Свят Преди 12 часа

Кремъл твърди, че ще постигне всички свои цели

д

Защо семейството полицаи влезе с над 200 кг багаж в “Един за друг”?

Любопитно Преди 12 часа

Полицейското семейство Маргарита и Кристиян са поредната двойка, която напуска “Един за друг”

Генералният секретар на НАТО отиде в Киев

Генералният секретар на НАТО отиде в Киев

Свят Преди 13 часа

Столтенберг каза, че на път за Украйна са още оръжия и боеприпаси

;

Любовната история на цар Борис ІІІ и Йоанна Савойска

Любопитно Преди 13 часа

Любовта им - чиста и истинска, непродиктувана от политически или лични интереси

Много повече общуване в чужбина: Отдай се на приключения!

Много повече общуване в чужбина: Отдай се на приключения!

Технологии Преди 13 часа

Наслади се на пътуване в чужбина с А1 Roaming Revolution

ЕК призова България да подобри своя национален план в областта на енергетиката и климата

ЕК призова България да подобри своя национален план в областта на енергетиката и климата

България Преди 13 часа

От държавите членки се изисква да представят своите окончателни актуализирани планове до 30 юни

Разследват документна измама, свързана с Кирил Петков и „Да запазим Корал“

Разследват документна измама, свързана с Кирил Петков и „Да запазим Корал“

България Преди 13 часа

Кирил Петков твърди, че това е „поредният ченгеджийски номер“

ГЕРБ, БСП, "Синя София", ИТН и независими срещу проекта за "Патриарх Евтимий"

ГЕРБ, БСП, "Синя София", ИТН и независими срещу проекта за "Патриарх Евтимий"

България Преди 14 часа

Проектът за бул. "Патриарх Евтимий" бе представен в петък от заместник-кмета по транспорт