О т родените преди 7 години 73 000 деца, едва малко над 63 000 са постъпили в първи клас през есента на 2013 г. За останалите няма данни къде са и защо не са записани в училище.
Това е един от изводите в "Бележник 2014: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?” - третият поред годишен доклад на Национална мрежа за децата (НМД).
Докладът оценява изпълнението на избрани държавни ангажименти в сферата на политиките за деца и семейства в България в рамките на календарната 2013 г. За пръв път през 2014 г. Бележникът е издаден в две версии – експертна и популярна. Популярната версия разказва на по-достъпен, неекспертен език за ежедневните проблеми и предизвикателства по отношение добрата грижа и спазване правата на децата. Тя включва също и малките стъпки към голямата промяна, или какво всеки от нас може да направи, за да подобри живота и благосъстоянието на децата в България.
"Бележник 2014" отчита, че след краткото подобрение на нетния коефициент на записване на децата в училище през 2011 г. спрямо предходните години, се наблюдава отстъпление от този резултат.
Все още няма системно и съобразено с възрастта на учениците здравно и гражданско образование в училище, е друг от изводите в частта Образование на доклада.
Децата със специални образователни потребности се сблъскват с недостъпна архитектурна среда, често учат отделени от връстниците си и нагласите към тях остават предимно дискриминационни.
Препоръките на Национална мрежа за децата са:
- Създаване на образователна карта на България и ясно разпределяне на отговорността между институциите по обхвата на децата в училище;
- Публикуване на данни от картата и анализ на причините за необхващане или напускане на училище;
- Да се продължат усилията за модернизация на българското образование в частта адекватност на потребностите на децата и максимално използване на съвременни методи и средства, които пряко влияят върху мотивацията за успешно учене и успешно завършване на образованието;
- Да се определи форма и механизъм за въвеждане на системно, съвременно и отговарящо на потребностите на децата и младите хора здравно и сексуално образование;
- Да се положат специални усилия за широко информиране на обществото от ползите от здравно и гражданско образование и да се осигурят възможности за отворен консултативен процес с всички заинтересовани страни;
- Да се заменят санкциониращите и дисциплиниращи подходи от Правилниците за вътрешния ред на училищата с позитивни такива;
- Да се изготви актуална статистика за нивото на достъпност в държавните, общински и частни учебни заведения.
Вижте още във видеото:
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!