К онкуренцията в железопътния превоз на пътници ще доведе до по-високо качество на услугата. Това каза пред журналисти вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. 

„Държавата ще обяви недискриминационна конкурсна процедура, с която ще бъдат допуснати няколко превозвачи. Могат да бъдат европейски или български лицензирани превозвачи на пътници в железопътния транспорт, които ще могат да се състезават на българския железопътен пазар, както и да развиват нови линии, дестинации и маршрути на базата на чисто търговски принцип“, обясни министър Караджов. 

Желязков: Европейското законодателство ни задължава да либерализираме жп превоза на пътници

„Смятаме, че тази мярка ще доведе до много по-високо качество на услугата за българските граждани. Ще предизвика и допълнително обновление на подвижния състав, който в момента, всички знаят, че е в окаяно състояние“, каза още министърът на транспорта. 

Министър Гроздан Караджов е домакин на публична дискусия за процедурата за възлагане на пътнически услуги с железопътен транспорт. На нея се обсъжда бъдещото развитие на железопътните пътнически превози със синдикални организации, с народни представители, представители на научните среди, железопътни превозвачи, неправителствени организации, експерти и други. 

„От 2009 г. е регламентът, с който се регулира възможността за конкуренция. От 2019 г. и в България, със Закона за железопътния транспорт, е разрешено да има конкуренция. Ние сме дали до тук три лиценза на железопътни компании, които искат да возят пътници. Уви, нито един от тези оператори не се e осмелил до момента да влезе на този пазар. Нямаме никаква конкуренция. Ето защо в Плана за възстановяване и устойчивост е поет такъв ангажимент, ние да проведем такава конкурсна процедура. Включително чрез отделяне на няколко лота. В тези лотове да бъде стимулирана конкуренцията“, каза още министър Гроздан Караджов. 

Той допълни, че подходът в разделянето на лотове е регионален и е съгласуван с Европейската комисия. 

„Имаме яснота, че в тези региони първоначално ще има само един оператор, който ще работи чрез т. нар. субсидия. Той ще извършва това, което и сега държавният оператор извършва, но се надяваме по-добре. В следващия момент той трябва да може да доразвие и останалите услуги, да поеме и по-дълги маршрути и маршрути в други региони на свой собствен търговски риск. Това ще могат да го правят всички останали оператори. В първата стъпка нещата изглеждат сякаш се създават три по-малки монопола, но на следващия етап, в следващите години, това ще доведе до реално развитие на повече и по-качествени услуги за гражданите. Където се появи истинска конкуренция, обикновено печелят клиентите“, смята Караджов. 

„Процедурата за въвеждане на конкурентни оператори на железопътния пазар ще започне до края на юли. Тогава ще бъде обявен търгът. Ще има три месеца за подготовка на офертите. Очакваме не само български, но и чуждестранни оператори да проявят интерес. Между 30 октомври, когато ще бъде крайната дата за подаване на офертите, и 30 декември, трябва да се извърши класиране и да се подпише договор“, обясни още той.

По думите на министъра след това ще има 11-месечен срок за мобилизация на подвижен състав и на финансов и човешки ресурс, като 13 декември 2026 г. новите оператори могат да започнат работа паралелно с българския оператор. 

Гроздан Караджов увери, че за неизпълнение на договорите са предвидени тежки санкции, включително и отнемане на лиценза и назначаване на друг оператор от министъра. 

Цените няма да се променят, не се прехвърля никакъв железопътен състав в собственост на никого. Те остават актив на държавата, увери още Гроздан Караджов. 

Министърът посочи също, че проверките за качеството на услугите за превоз на пътници ще продължат. 

На 2 юни транспортното министерство публикува за обществено обсъждане Проект на условия и ред за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт. Преди публикуването на проекта вицепремиерът Гроздан Караджов пое ангажимент да обсъди с всички заинтересовани страни детайлите по предстоящата процедура, преди тя да започне.

В понеделник от Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) се обявиха против разделянето на три лота на услугата за железопътен превоз на пътници в България. Ние сме против разделянето на лотове и няма никаква причина, никакво изискване от никого това да се прави - нито от Европейската комисия, нито в Плана за възстановяване и устойчивост, каза на пресконференция президентът на КНСБ Пламен Димитров. Това, че нашият пазар е малък, прави възможно възлагането на услугата на един превозвач, посочи той. По думите му новите влакове, които ги чакаме толкова време, сега се предлага да ги дадем не на Българските държавни железници, а на някой друг. Не виждаме някаква обществена необходимост от това, коментира Димитров. Според него с разделянето на лотове услугата няма да стане по-добра поради малкия пазар и поради раздробяването на субсидията на три, което би довело до допълнителни проблеми.  

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Зимна буря удари Швеция: Мъж загина, 40 000 домакинства са без ток

Зимна буря удари Швеция: Мъж загина, 40 000 домакинства са без ток

Свят Преди 5 часа

Студеното време също така е причинило широко разпространени транспортни проблеми

Зеленски пристигна в Канада

Зеленски пристигна в Канада

Свят Преди 5 часа

Украинският президент ще се срещне с министър-председателя на страната Марк Карни

„Той няма да говори за Доли“ – тайната любов на звездата, която остана далеч от прожекторите

„Той няма да говори за Доли“ – тайната любов на звездата, която остана далеч от прожекторите

Любопитно Преди 8 часа

Доли Партън, израснала в бедност и самота, намира любов в лицето на Карл Дийн – мъж, далеч от блясъка на шоубизнеса, с когото изгражда необичаен, но устойчив брак, докато тя превръща таланта си в световна слава и наследство

Земетресение от 7 по Рихтер разтърси Тайван

Земетресение от 7 по Рихтер разтърси Тайван

Свят Преди 8 часа

Към момента няма информация за пострадали или разрушения и не е обявена заплаха от цунами

„Хотелът на обречеността“ в Пхенян планира да отвори врати след 4 десетилетия

„Хотелът на обречеността“ в Пхенян планира да отвори врати след 4 десетилетия

Любопитно Преди 9 часа

Хотел „Рюгьонг“ в Пхенян е най-високата сграда в Северна Корея – 150 етажа и 330 метра височина, а пирамидалната му форма е позната на целия свят като символ на незавършените амбиции на страната

Столична община удължи договорите за чистота в девет района

Столична община удължи договорите за чистота в девет района

България Преди 9 часа

"Поредният заявен „апокалипсис“ се отлага", написа кметът на София във Facebook

Изненадващи факти за Коледа, които ще променят представата ви за празника

Изненадващи факти за Коледа, които ще променят представата ви за празника

Любопитно Преди 10 часа

Коледа крие много изненади: от езическите корени на елхата и имела, през забраната ѝ в Англия и месните пайове с кайма, до факта, че Дядо Коледа не е червен заради Coca-Cola, а Jingle Bells не е коледна песен и звучи от космоса

Тайната на Бари: Къде е погребан истинският Дядо Коледа

Тайната на Бари: Къде е погребан истинският Дядо Коледа

Любопитно Преди 10 часа

Град Бари претендира, че останките на брадатия старец са били погребани под църквата, която носи неговото име

Исторически рекорди за златото – какво следва през 2026 г.?

Исторически рекорди за златото – какво следва през 2026 г.?

Свят Преди 10 часа

Цената на благородния метал се повиши с повече от две трети и общо 52 пъти обнови историческия си максимум, като стойността за първи път надхвърли границата от 4500 долара

Швейцария не може да се отбранява сама, предупреди ген. Зюсли

Швейцария не може да се отбранява сама, предупреди ген. Зюсли

Свят Преди 10 часа

Началникът на националните въоръжени сили на Швейцария заяви, че страната е готова за нападения срещу критичната си инфраструктура и за кибератаки

Русия удължи забраната за износ на бензин и дизел до 2026 г.

Русия удължи забраната за износ на бензин и дизел до 2026 г.

Свят Преди 10 часа

Временната забрана за износ на автомобилен бензин извън страната се удължава до 28 февруари 2026 г. включително

Почина Деян Кюранов – емблема на гражданското общество

Почина Деян Кюранов – емблема на гражданското общество

България Преди 11 часа

Деян Кюранов беше съосновател на Екогласност“ и СДС

<p>Ройтерс разкри къде Русия крие най-мощното си оръжие</p>

Ройтерс разкри къде Русия крие най-мощното си оръжие

Свят Преди 12 часа

Разполагането на „Орешник“ идва седмици преди изтичането на договора New START от 2010 г. - последното споразумение между САЩ и Русия, ограничаващо стратегическите ядрени оръжия на двете най-големи ядрени сили

Доналд Тръмп и крал Чалрз

„Чарова офанзива“: Крал Чарлз и принц Уилям готвят визити в САЩ заради Тръмп

Любопитно Преди 13 часа

Крал Чарлз III и принц Уилям вероятно ще посетят САЩ догодина на отделни визити, планирани около 250-годишнината от независимостта. Лондон се надява чрез кралска дипломация да ускори търговска сделка със САЩ на фона на напрегнати преговори