Учени откриха ледени вулкани на планетата-джудже Церера
Церера
Източник: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

У чени от няколко американски университета и института обявиха, че са открили ледени вулкани на планетата-джудже Церера. Те са публикували своето проучване в журнала Nature Astronomy, в което казват, че ледените вулкани бълват т.нар. криомагма.

Нов сателит ще следи за незаконни дейности на Земята

НАСА ще измери цялата планета с лазерен сателит

Данните са базирани на изследване на топографията на Церера, както и на снимки и информация от апарата Dawn, който през 2015 г. влезе в орбита около планетата-джудже. Тогава Dawn показа снимки на множество кратери и на вулкан, който е 4000 м висок.

Телескоп на Южния полюс ще изучава ранната Вселена

Година по-късно първоначалните данни подсказваха, че този вулкан, който учените кръстиха Ahuna Mons, най-вероятно е криовулкан. Това означава, че вместо гореща магма, от него излизат лед и газове.

Сегашното проучване заключва, че Ahuna Mons не е изключение или аномалия. Според учените, на Церера има дузини подобни ледени вулкани. Те са идентифицирали 22 потенциални купола с различен диаметър. Учените заключват, че криовулканите са важен елемент от процесите на Церера, макар и изригванията им да не се отличават с голям магнитуд или честота.

"Доун" засне за пръв път северния полюс на Церера

Dawn продължава да е в орбита около Церера и да анализира планетата-джудже. Тя не е единствената с ледени вулкани, отбелязва онлайн изданието CNET. Индикации за такива има и на Плутон, Енцелад и Титан, но досега единственото им по-близко и детайлно изучаване е благодарение на Dawn и Церера.

За още актуални новини и любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram