"Дракон" се разкачи от МКС
Източник: ЕПА/БГНЕС

Т оварният кораб "Дракон" на американската компания "Спейс екс" се разкачи от МКС, за да се върне на Земята с 1,4 тона товари, сред които проби от медицински експерименти и изследвания в областта на биотехнологиите, предаде Франс прес.

Пътуването му обратно към Земята ще продължи близо 6 часа.

"Дракон" бе изстрелян, за да достави 2 тона провизии и материали за научни изследвания. Корабът се разкачи от МКС с помощта на роботизирана ръка, управлявана от астронавта Скот Кели, един от шестимата членове на екипажа.

Разкачването бе извършено в 11 часа и 4 минути по Гринуич, както бе планирано, заяви коментатор по телевизията на НАСА, която го излъчи директно.

След това корабът три пъти включи за кратко време двигателите си, за да се отдалечи от станцията. По-късно скоростта му ще бъде намалена, за да напусне орбитата си и да навлезе в земната атмосфера. Очаква се капсулата му да падне в Тихия океан недалеч от мексиканския бряг около 16 часа и 42 минути по Гринуич.

Това е шестата мисия, свързана със снабдяване на МКС и извършена от "Спейс екс" за НАСА, от 12-те, които са предвидени в рамките на сключения договор за 1,6 милиарда долара.

Междувременно ракета носител „Атлас-5” с американски военен космически кораб за многократно използване Х-37В бе изстреляна

вчера от космодрума на Кейп Канаверал във Флорида. Това е четвъртата тестова мисия на безпилотния „космически самолет” Х-37В на ВВС на САЩ за продължително пребиваване в орбита около Земята, предаде АП.

Както и преди, подробности около загадъчния безпилотен апарат не се разкриват. Мистериозният тестов самолет е проектиран да орбитира около Земята и да се приземява подобно на пенсионираните совалки на НАСА. Новият кораб функционира в напълно автономен режим и може да се използва няколко пъти, отбелязва АП. Той е дълъг 8,8 м - около една четвърт от размера на совалка.

Най-дългият полет на X-37B продължи около 675 дни и приключи през октомври миналата година в Калифорния, където завършиха и предишните тестови мисии. Няма официално съобщение за продължителността на четвъртия тестов полет.

Програмата Х-37 започна под егидата на НАСА през 1999 г. и първоначално апаратът бе предназначен за ремонт на спътници в орбита, но през 2004 г. програмата бе засекретена и предадена за изпълнение на ВВС на САЩ. Трите предишни тестови полета се състояха съответно през 2010, 2011 и 2012 г.

Представители на ВВС и на Космическото командване на въоръжените сили на САЩ само информираха за поредните полети и за връщането на корабите на Земята, като всеки път казваха, че апаратът е „провеждал експерименти в орбита” и че мисията е завършила успешно.

Въпреки че запазват мълчание относно сегашната мисия, от ВВС на САЩ признават, че в рамките й ще бъде извършен експеримент за модификация на дизайна на йонните двигатели, които вече се използват в някои усъвършенствани военни сателити. На борда на X-37B ще протекат също експерименти на НАСА и американското Планетарно дружество.

Като допълнителен полезен товар в главния отсек на ракетата носител „Атлас-5” е поставено „слънчево платно”, което се планира да бъде използвано за проверка на нови технологии. „Платното“ е малък сателит, който трябва да тества технология за соларно зареждане.

Междувременно от НАСА съобщиха, че планират да разширят сферата на използване на миниатюрните космически спътници CubeSat, като ги задействат в изследването на други планети.

Идеята ще бъде отработена с помощта на прототип, който ще бъде подготвен от инженера-технолог Джейми Еспър от Центъра за космически полети "Годард" на НАСА в Грийнбелт, Мериленд. Той е предложил да бъдат обединени два космически апарата CubeSat, за да бъде създаден нов, подходящ за подобни мисии.

След излизане в открития космос един от спътниците CubeSat ще изпълни ролята на сервизен модул, който ще достави апарата на нужната планета. Вторият CubeSat ще е сонда и ще бъде конструиран по такъв начин, че да издържи на бързото спускане в атмосферата на планетата. Еспър планира да извърши изпитание на прототипа това лято. Устройството ще бъде пуснато от стратосферата. Очаква се да полети към Земята със скоростта на светлината.

При успех Еспър планира втори експеримент през 2016 година. Този път обаче апаратът ще бъде пуснат от Международната космическа станция.

Масов гроб на украински военни е открит в Мариупол

Военнослужещите са загинали през февруари и март тази година, когато тази част на града е била под контрола на украинските войски

САЩ наложиха нови санкции на Северна Корея

Това се случи след поредните ракетни тестове отстрана на Северна Корея

Полицейска небрежност ли доведе до убийствата в училището в Тексас?

Стрелецът, който уби 19 деца и двама възрастни на 25 май в Тексас, е бил в сградата на училището повече от час, преди да бъде ликвидиран от полицията

Путин: Украйна саботира преговорния процес с Русия

Това е заявил днес той в телефонен разговор с австрийския канцлер Карл Нехамер

Католическата църква в Италия започва проучване на сексуалните посегателства над деца

Проучването ще позволи да се подобрят превантивните мерки и ще позволи на жертвите и оцелелите да бъдат третирани с по-голяма осведоменост

Осигуряват още 11 млн. лв. за украинските бежанци у нас

Финансовият ресурс ще се използва за действия в подкрепа на украински граждани, получили временна закрила в България

Борис Джонсън: Ще оцелея въпреки всичко

Той заяви, че ще оцелее въпреки опитите на критиците на консерваторите да го свалят от власт

„Български пощи“ вече е стратегически обект от значение за националната сигурност

Tова ще спомогне да бъдат предприети всички възможни мерки за бързо и ефективно предотвратяване и ограничаване на риска от нов срив

Вижте къде настаняват украинските бежанци у нас

Министерският съвет разпространи кадри

Песков: Украйна прави противоречиви изказвания

Според него изказванията на Украйна се оборват взаимно и не позволяват да се разбере напълно какво иска украинската страна

Борис Джонсън: Путин постига напредък

Поради това е "абсолютно жизненоважно" Западът да продължи да подкрепя Украйна с военни средства, каза още той

Русия: Маймунската шарка идва от Нигерия, където САЩ имат биолаборатории

Това заяви началникът на руските войски за радиационна, химическа и биологична защита Игор Кирилов

Радев: Това е предпоставката за преговорите за РСМ

България очаква българите в РСМ да се впишат на равноправна основа с другите части от народи в Конституцията на страната, заяви президентът на България

ВМРО на протест срещу плануваното увеличение на парното и тока

Протестът е предвиден за 28 май 2022 г.

Проф.Костов: COVID-19 протича по-тежко при бременните