0

К омбинативността често е нещо, което води до намаление на определени предимства в полза на други, но понякога се получава и то добре. В този текст ще говорим точно за такъв пример - автомобилен - германски - BMW M5.

Историята на модела стартира в средата на 80-те, когато от компанията решават да сложат двигател от суперспортното М1 - м88 в нормален средноразмерен седан. Крайният ефект е ежедневен автомобил, който може и да се конкурира със състезателните машини на пистата.

Оттам всичко потръгва напред и следва поколението Е34,

което отново показва, че тази комбинативност е възможна, като от модела се предлага и рядка комби версия и два редови двигателя - 3.6-литров и 3.8-литров със съответно 311 и 340 коня. Следва крачка напред или скок от шестцилиндров редови двигател към голям 4,9-литров V8 с 400 коня - поколението Е39.

Отново еволюция за следващото поколение Е60 - създаването на един от най-добре звучащите агрегати в автомобилостроенето - 5.0-литровия V10 с неговите 507 конски сили и отново в комби версия. Пак крачка напред - от V10 към V8 битурбо за поколението F10 и тонове въртящ момент.

Тези тонове въртящ момент обаче, трябва да бъдат под контрол, а BMW се славят с едно от най-добрите поведения и контрол съответно. Това означава, че следващото повишение на мощността би било комбинирано със задвижване на четирите колела и баварците изобщо не се замислиха да направят тази крачка в борбата за този контрол. Тук обаче, има леко разковниче, защото хем има 4х4, хем чисто задно предаване, за да бъдат отпратени пуристите и феновете на марката.

Източник: BMW България

Смяната на задвижването става само с няколко докосвания,

а сухите цифри са - 4.4 - литров V8 с точно 600 конски сили и 750 нютонметра и "сухо" тегло от 1855 килограма, завиване на задните колела, което подобрява маневреността и контрола и елиминира недозавиването, ново шаси - като при Седма серия и тук то е комбинация от алуминии, стомана и карбон и устойчивостта на усукване е повишена с около 15% и въпреки по-тежкото задвижване, теглото не само е запазено, а дори е намалено с 40 килограма - резултат заслужаващ респект.

Продължаваме с разликите от предишното поколение -

40 конски сили в плюс (или 50 при Competition версията с нейните 625 срещу 575 за старата), 50 нютонметра повече, нова осемстепенна класическа автоматична кутия, а не седемстепенната с двоен съединител. Ускорението тук вече е в зоната на суперспортните автомобили - 3.4 секунди от 0 до 100 и 11.1 от 0 до 200 за разлика от 4.4-те секунди при F10 до 100 и над 12 секунди от 0 до 200, което трудно се "вкарваше" в пътя. F90 е нараснал и на размери, но почти невидими за простото око, като основното е по-дългото междуосие с 18 мм и следа. Звучи като много малко, но от опит знаем, че такива малки разлики променят значително стабилността.

Преди малко повече от година, успяхме да изминем около 600 километра с версията 540i от новото поколение и не можахме да се захванем за нещо, което съществено да ни подразни. Ако за стандартните версии очакванията са големи, то за М5 чака целия автомобилен свят, защото от години тя определя посоките и стандартите, по които ще тръгне той.

В случая и нашият ден, в който да изпитаме автомобила, дойде и то не по нормалните пътища, където буквално да нямаме възможност дори и бегло да се доближим до лимита на кола с 600 конски сили, а на чудесната гръцка писта Серес, която се намира в непосредствена близост до границата ни с южната ни съседка. Колкото и странно да звучи, събитието М Drive Tour, което посетихме е едно от малкото, в което наистина можем да изпитаме възможностите на спортните машини и да ви дадем реална и адекватна информация за тях.

Източник: BMW България

За наше голямо удоволствие, освен М5 на пистата ни очакваха и още два актуални М модела - М2 и М4,

с които директно да направим разликата в поведението. За да бъдем най-обективни, първо избрахме малкото М2, което както предишните ни срещи, бе автомобилът, който ни респектира най-много поради късото си междуосие и моменталните си реакции. Лекотата, с която се движи автомобила и сцеплението, което има, ви карат буквално да изпадате от седалката - машина на времето, която ни връща в аналоговите времена и ни напомня за първото М3 - Е30.

Реално обаче, най-бързият автомобил от триото на писта е по-голямото купе М4, благодарение на двигателя с S означение, който има достатъчните за възможностите на колата 450 конски сили (Competition версия) и по-голямото си междуосие и следа. Ако при късите прехвърляния през шиканите М2 ни кара да се замислим, тук това упражнение става с лекота и съответно времената спокойно намаляват.

Източник: BMW България

Бяхме кратки за купетата, защото главната ни задача има кодово название М5. Комбинативността е нещо, което е зададено много надълбоко в модела и тя обхваща и присъствието - външността винаги е била по-скоро консервативна и далеч от предизвикателна, като в това поколение има лека промяна към второто, но не прекалена. Този автомобил трябва да бъде хубава лимузина, с която можем да посетим някое бизнес събитие на високо равнище, но същевременно да отделим два дни за най-близката писта. Ако се появим на такава среща с претрупания с крила и спойлери Civic Type R e много възможно да не бъдем взети насериозно и това е тънката линия, която баварците не искат да прекрачват. Малкото външни разлики в сравнение с нормалната версия оборудвана със спортен пакет се свеждат до малко по-широките калници, четирите накрайника на изпускателната система, специфичните джанти покриващи карбон-керамичните спирачки и карбоновия таван.

Източник: BMW България

Ще има ли поведение на кола със задвижване на четирите колела или германците са успели да запазят баланса на кола със задно предаване? Още с влизането в колата, забелязваме малки, но явни разлики, като най-приятните и ярки са двата червени бутона на волана, на които пише М1 и М2, а около новия скоростен лост има различни бутони за твърдостта на окачването, волана и откриването на педала на газта. Суперседанът има три режима на работа - 4WD, 4WD Sport и 2WD, като най-добрите резултати дава на стандартния 4WD режим и поради липсата на няколко контейнера с гуми от производителя, изпитахме автомобила също на този стандартен режим, защото другите два частично изключват ESP-то на автомобила.

Източник: BMW България

Тук има лека уловка, защото тази суперлимузина притъпява леко усещанията и трябва да бъдем внимателни с ускорението, защото стрелката се движи много бързо в километража и спирането отнема малко повече време, въпреки вече стандартните карбон-керамични дискове на спирачките. Ускорението е значително по-добро от на М4 и лесно подминаваме скоростта ? на правите участъци, но в завоите не можем да бъдем толкова спокойни. М5 има по-меко окачване и трябва да се подхожда по-леко към волана въпреки зададената от нас максимална твърдост. Въпреки това, разликата в скоростта в завой е много малка.

През есента успяхме да направим няколко обиколки с най-стръвния конкурент на М5 - Mercedes-AMG E63S, който бе хулен дълги години, че е прекалено "мек" и "диванчест", но сега е значително по-твърд от баварския си колега. Не знаем обаче, доколко това би било приложимо в ежедневни условия, като пак споменем, че тези автомобили смесват понятието "лукс" и понятието "спорт" на едно място. Защо не споменаваме Audi RS6? Системата му за задвижване физически не може да се пребори с разположението на двигателя и предницата на автомобила все още е ужасно тежка и ако в ежедневието той е отличен, то пистата не е място за него.

Източник: BMW България

Най-тежкият въпрос, идващ от новото задвижване - недозавиването?

Автомобилът е създаден изцяло върху идеята за машина със задно предаване, като това се отнася и за разположението на двигателя в отсека му и цялостния баланс и както знаем от BMW се славят с него и той е една от основните им цели. Както и в предходния модел, и тук той е 50:50 между двете оси, което само по себе си означава, че недозавиването е почти елиминирано в зародиш. Появява ли се то? Новото MxDrive задвижване го прави толкова трудно за усещане, че автомобилът ни обърква и ни кара да мислим, че мощност към предните колела изобщо не се пренася.

Единственото, което се усеща, е значително по-голямата увереност на излизане от завой - там, където предишното поколение оставяше облаци от дим от задните гуми. Вътре в завоя има съвсем лека тежест и само при по-силно натискане на педала на газта може да чуем леко прискърцване от гумите. М5 се държи по същия начин и при спирането преди и във завоя - там където има най-голямо натоварване в предните гуми, които са увеличили съвсем леко своята ширина в сравнение с предходното поколение на модела.

Справя ли се със задачите си новата осемстепенна класическа автоматична скоростна кутия с хидротрасформатор?

Със сигурност, седемстепенната превключваше малко грубо, което в М2 и М4 изглежда на място, но не и в луксозен седан и това най-вероятно бе и причината за това нововъведение. Тук, възможността за ръчна скоростна кутия за съжаление е минало, като тази опция остава за по-малките М модели. Това вече е напълно разбираемо и ние трудно бихме си представили автомобил от този ценови диапазон от над 200 хиляди лева с ръчна скоростна кутия. Тунинг специалистите обаче, с удоволствие биха създали такава машина срещу съответното заплащане.

Източник: BMW България

Задачата да се пренесе адекватно това ново повишение на мощността към пътя е свършена достатъчно добре и това само може да постави конкурентите в нови размисли. Ще очакваме и да имаме възможността да ви разкажем за този еталон и поведението му в нормалната пътна мрежа, където благодарение на новото си задвижване, той ще бъде много по-всеобхватен.

Цената за автомобила не се е повишила много в сравнение с предходното поколение, което съвсем малко преминаваще 200-те хиляди лева и в момента Competition версията в нейното базово оборудване се продава за сумата от 237 хиляди лева, като в случая става въпрос за автомобил с 625 конски сили, който седи малко над стандартното М5 и има по-сурови настройки.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

ж

Миньори и енергетици излизат на протест

България Преди 37 минути

Исканията им са експлоатацията на въглищните централи да продължи и след либерализацията на пазара на електроенергия

Учените най-накрая потвърдиха какво има в сърцето на Луната

Учените най-накрая потвърдиха какво има в сърцето на Луната

Любопитно Преди 43 минути

Какво се крие вътре в Луната четете в следващите редове

НС гласува на второ четене промените в Закона за енергетиката

НС гласува на второ четене промените в Закона за енергетиката

България Преди 58 минути

Текстовете предвиждат отлагане на либерализацията на пазара на електроенергия за битовите потребители с една година

<p>Електрическата&nbsp;G-класа&nbsp;е с&nbsp;4 мотора и много нютон метри</p>

Електрическата Mercedes G-Class е с 4 мотора и колосален въртящ момент

Технологии Преди 1 час

И да, може да завива на място като танк

Започва делото за смъртта на 14-годишното момче на пешеходна пътека в София

Започва делото за смъртта на 14-годишното момче на пешеходна пътека в София

България Преди 1 час

На подсъдимата скамейка ще застане Петър Тодоров

TikTok ще бъде забранен, ако не бъде продаден

TikTok ще бъде забранен, ако не бъде продаден

Технологии Преди 1 час

Решението може да промени сегмента на социалните мрежи

Всеки нов спомен уврежда мозъка

Всеки нов спомен уврежда мозъка

Любопитно Преди 1 час

"Формирането на паметта не е по-различно от приготвянето на омлет чрез счупване на няколко яйца"

Силяновска води убедително пред Пендаровски

Силяновска води убедително пред Пендаровски

Свят Преди 7 часа

Избирателната активност в РС Македония е била около 48%

Щастлива вест: Ивет Лалова роди момченце

Щастлива вест: Ивет Лалова роди момченце

Любопитно Преди 9 часа

Това съобщи самата тя в профила си във Фейсбук

Шеф Виктор Ангелов напусна Hell's Kitchen

Шеф Виктор Ангелов напусна Hell's Kitchen

Любопитно Преди 9 часа

Той сам свали куртката си след грандиозен провал на Сините и Червените

Най-после САЩ дадоха на Украйна ракети ATACMS с голям обсег

Най-после САЩ дадоха на Украйна ракети ATACMS с голям обсег

Свят Преди 9 часа

Оръжията са пристигнали този месец

Пробив на Русия в Украйна, какво се случва

Пробив на Русия в Украйна, какво се случва

Свят Преди 10 часа

Все още не е ясно как украинската армия възнамерява да спре настъплението на руснаците

<p>Василев: Внесохме искането за оставката на председателя на Народното събрание</p>

Асен Василев: Внесохме искането за оставката на председателя на Народното събрание

България Преди 11 часа

Петков обясни, че подписите са събрани от ПП и БСП

Главчев: До 15 май плащаме на земеделците парите по украинската помощ

Главчев: До 15 май плащаме на земеделците парите по украинската помощ

България Преди 11 часа

Той определи среща като безпрецедентна

Радев: Напълно подкрепям Главчев, за който и да е министър

Радев: Напълно подкрепям Главчев, за който и да е министър

България Преди 12 часа

Радев: Договорът с „Боташ” може да бъде много изгоден

Регистрацията за изборите приключи

Регистрацията за изборите приключи

България Преди 12 часа

Общо 23 партии и 11 коалиции са подали в ЦИК заявление за регистрация