0

Т ази година Bugatti чества 110 години от създаването си, като компанията вече отбеляза събитието с уникален автомобил. Bugatti показа La Voiture Noire по време на автосалона в Женева тази седмица. Моделът, чието име буквално преведно означава "Черната кола", ще има само една бройка, която вече е продадена.

Това е най-скъпият нов автомобил в света. Цената е 16,5 млн. евро

Цената ѝ от 16,5 млн. евро изглежда доста солена, но тя не е нищо на фона на цената на колата, в чиято чест е създадена. La Voiture Noire е замислена като модерна интерпретация на Type 57SC Atlantic - един от най-известните модели на Bugatti, а и най-скъпата кола изобщо.

Кой всъщност е първият електрически автомобил

Историята на Atlantic е пъстра и определено подпомага за ореола около и без това красивия автомобил, чиято цена днес е над 40 млн. долара. Atlantic е дело на Жан Бугати - син на Еторе Бугати, който основава компанията, в която синът му е главен дизайнер.

Bugatti Type 57SC Atlantic
Bugatti Type 57SC Atlantic Източник: Bugatti

Около 1930 г. Жан Бугати иска да поразчупи гамата на марката и тя да предлага по-голямо разнообразие от модели. Бугати разработва платформата Type 57, като идеята е това да бъде цяла фамилия от автомобили. Сред тях са 4-вратият седан Galiber, кабриолетът Stelvio, двувратият седан Ventoux и купето Atalante. Освен това има и версия на Type 57 за състезания.

Това обаче не е достатъчно за Жан Бугати

През 1935 г. той представя прототипа Aerolithe на автосалона в Париж. Автомобилът изглежда доста дръзко за тогавашните вкусове. Колата изобилства от нови технологии в двигателя и използваните материали.

Автомобилът на Бенц, от който започна всичко

Купето е изработено от материала, който Бугати нарича Elektron. Той е сплав от 90% магнезий и 10% алуминий. Той е лек и здрав, но не може да се заварява и затова цялото купе е захванато с видими нитове - похват, който инженерите на компанията взимат от авиацията. Бугати се опитва да превърне нитовете в част от дизайна, като ги подрежда внимателно по елегантните форми на колата.

Година по-късно компанията Bugatti представя и финалната версия - Type 57SC Atlantic. Тя има известни промени в дизайна и материалите. Купето вече е от алуминий, но запазва нитовете като отличителна характеристика.

Atlantic е представен като комфортен автомобил за бързи пътувания на големи разстояния

Оригиналното име на модела е Aero Coupe, но през декември 1935 г. летецът Жан Мермоз и неговият екипаж загиват в самолетна катастрофа в Атлантическия океан. Мермоз е първият, който прекосява южния Атлантически океан по въздух. Освен това той е близък приятел на Жан Бугати. Когато Бугати научава трагичната новина, решава да почете своя приятел. Затова прекръства колата на Atlantic Coupe.

Причината колите да са с педали и волан е този Cadillac

Макар пропорциите и визията на колата да я правят да изглежда доста голяма, всъщност тя е малка - дълга е едва 3700 мм, широка е 1349 мм и тежи 950 к.г. Произведени са едва четири броя, като всеки от тях е с различни детайли като разположение на фаровете и др.

Основните характеристики обаче са еднакви. Те имат 3,3-литров, редови 8-цилиндров двигател, който в последствие получава и компресор и достига 200 к.с.. Максималната скорост на колата е "над 200 км/ч", като нейният замисъл е да бъде символ на философията на Жан Бугати.

Третият Bugatti Atlantic
Третият Bugatti Atlantic Източник: Flickr (CC) / Alexandre Prévot

Първата кола е за банкера Виктор Ротшилд, като е произведена през 1936 г. Третата кола е направена през същата година и е продадена на живеещия във Франция Жак Холцшух. Години по-късно той я препродава, като вторият собственик загива с нея на железопътен прелез. Десетилетия по-късно колата е реставрирана, но без двигателя, който е твърде тежко повреден. През 1938 г. е направена и последната кола, която е продадена на Брайтън Р.Б. Поуп. Днес собственик на тази бройка е модният дизайнер Ралф Лорен.

Bugatti Atlantic, който днес е собственост на Ралф Лорен
Bugatti Atlantic, който днес е собственост на Ралф Лорен Източник: Flickr (CC) / Joe Cheng

Историята на втория екземпляр на Atlantic обаче не е толкова добра. А това е и най-важната бройка от четирите. Вторият Atlantic е направен именно за Жан Бугати и това е неговият личен автомобил. Това е и колата, която Bugatti използва за рекламни брошури, за експонат по автосалони и др. Тя се отличава от другите три броя с по-ниски врати и броня.

Интериорът на Bugatti Atlantic
Интериорът на Bugatti Atlantic Източник: Flickr (CC) / Bruce Denis

Това е и оригиналният "La Voiture Noire", както Bugatti нарича този екземпляр на Atlantic. Неговата история обаче спира през 1938 г. Не е ясно дали Жан Бугати е продал колата на приятел или тя е изчезнала при транспортирането на компоненти и автомобили от фабриката на Bugatti към Германия, когато през 1940 г. нацистите поемат контрол над нея.

2 електромотора за 500 км и цена 120 000 лв.

Най-после: Tesla лансира базовия Model 3 за $35 000

Оригиналният "La Voiture Noire" така и не е открит и до днес. Експерти, до които Bugatti се е допитала наскоро, смятат, че ако този автомобил някой ден бъде открит, цената му ще бъде над 100 млн. евро. А това прави модерната му интерпретация, която компанията показа тази седмица в Женева, доста по-достъпна оферта.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@