17

П оредицата от катастрофи с най-новите пътнически самолети на „Боинг” – модела „737 Макс”, доведоха до свалянето на машините на земята, много скандали и задълбочени разследвания за причините за проблема.

Оказа се, че той се дължи на софтуерни грешки. Междувременно обаче стана известна и информация за хардуера на най-новите пътнически самолети.

Въпреки че компютрите им трябва да обработват данни от много повече сензори и на практика да могат сами да управляват машините във въздуха, те са с производителността на „Правец-16”.

Един „Боинг 737 Макс” се прави само за 9 дни. Това става с екип от 12 000 души, които сглобяват огромния самолет, струващ 120 млн. долара, пише „The Verge”.

Нови проблеми забавят връщането на Boeing 737 MAX

Става въпрос за наистина авангардни технологии – крила, базирани на проекти на НАСА, двигатели с витла от въглеродни нишки и т.н., както и две двойки 16-битови процесори, чиито първи аналози са произведени преди повече от 30 години.

За сравнение конкурентният „Еърбъс A320нео” има седем подобни компютъра, с обща процесорна мощ по-малка от тази на един смартфон.

А тези компютри са ключови, особено за самолета на „Боинг”. Те отнемат част от работното натоварване на пилотите, независимо дали това става чрез пълна автоматизация на полета – автопилот или чрез фини корекции на управлението. Двата компютъра контролират и дроселите, което означава, че всяка грешка може да се превърне в катастрофа.

Всеки от двата компютъра разполага с двойка едноядрени 16-битови процесори, които работят независимо един от друг. Така, дори единият процесор да се повреди, другият ще продължи да изпълнява необходимите задачи.

Регулатор откри още един проблем с Boeing 737 Max

Първият 737 използва същите компютри в продължение на десетилетия и остава в историята като един от най-сигурните пътнически самолети.

Но при новия „Макс”, технологиите поставят предизвикателства, които вероятно надхвърлят възможностите на остарелите процесори.

Тук трябва да се подчертае, че наследникът на 737 е проектиран за рекордно кратко време. През 2010 г, „Еърбъс” обявява, че разработва „A320нео”, които лети по-далеч и с по-малък разход на гориво от всеки друг самолет с тесен корпус.

Новите полети на Boeing 737 Max все още под въпрос

За „Боинг” това е изненада. Тогава там все още обсъждат дали да направят подобрения на класическия „737” или да създадат изцяло нов самолет. Новината от „Еърбъс” води до бързото взимане на първото решение.

Но за да влязат в темпото на основния си конкурент от американската компания трябва да разработят новия самолет само за 5 години. Този извънредно кратък срок се отразява на всички решения за машината.

Един от основните проблеми е, че новите двигатели са по-големи и прекъсват въздушния поток около крилата. Така всяко изкачване на машината под малък ъгъл създава риск от загуба на контрола от страна на пилота.

Boeing обяви, че е готова с новия софтуер на 737 Max

За разрешаването на проблема инженерите на „Боинг” предлагат разнообразни решения като адаптивни части, които да променят въздушния поток край корпуса на двигателите, изменения на профила на крилата или на контролната система на елероните. Всяко от тези решения обаче би изисквало допълнително време и регулаторно одобрение.

Така че от „Боинг” взимат решение да преодолеят проблема софтуерно. В допълнение към стандартния програмен пакет на двата 16-битови компютъра е добавена още една програма, наречена Система за усъвършенстване на маневрените характеристики. Тя трябва да се задейства, когато самолетът се издига под малък ъгъл, завъртайки хоризонталния стабилизатор, за да противодейства на променящите се аеродинамични сили.

На хартия това решение изглежда направо елегантно. Освен това Федералната авиационна администрация на САЩ не разглежда софтуера като хардуера, така че то лесно и бързо бива одобрено.

Боинг приземи всички самолети 737 МАХ

Чак след катастрофите се разбира, че при определени обстоятелства програмата се активира погрешно, насочвайки носа на самолета надолу, освен ако пилотите не успеят за по-малко от 4 секунди да диагностицират правилно грешката, да натиснат аварийния превключвател и да започнат маневра за възстановяване на полета.

През юни 2019 г. „Боинг” представи пред регулатора за одобрение коригирана версия на софтуера . Последвалите тестове обаче разкриха нови предизвикателства, като възможността за еднобитови грешки, които могат да блокират цели системи на самолета. В съвременните компютри този проблем е разрешен отдавна.

Въпреки това от „Боинг” твърдят, че отделят „всички ресурси, необходими, за да се гарантира, че подобренията на „737 Макс” са всеобхватни и щателно тествани”, но добавят, че не планират „промени в хардуера”.

Засега Федералната авиационна администрация на САЩ изглежда е съгласна.

Но репутацията на регулатора вече е съсипана. Десетилетия наред неговите решения са приемани с доверие от еквивалентните органи в другите държави. Сега обаче ЕС, Китай и Индия искат да сертифицират самолета независимо.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 17
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

17 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Корнелия Нинова

COVID-19 в БСП: какво е състоянието на лидера

Теми в развитие Преди 13 минути

От партията коментираха, че спазват всички предписания на РЗИ

<p>Ден 115 на протести &ndash; тикви пред МС</p>

Ден 115 на протести – тикви пред МС

България Преди 46 минути

Исканията на протестиращите остават същите - оставка на кабинета и на главния прокурор Иван Гешев

<p>Внимание, шофьори! Започва акция &bdquo;Зима&rdquo;</p>

Внимание, шофьори! Започва акция „Зима”

България Преди 3 часа

Предстоят масови проверки на Пътна полиция в цялата страна.Вижте за какво ще следят от КАТ

<p>The Times: Коронавирусът убива вярата в западната демокрация</p>

The Times: Коронавирусът убива вярата в западната демокрация

Теми в развитие Преди 3 часа

Първата вълна нанесе мощен удар на Запада и сега той ще получи също толкова силен втори нокаут. Междувременно животът в Азия постепенно се нормализира.

<p>Сблъсъци между полиция и противници на ковид-мерките във Флоренция</p>

Сблъсъци между полиция и противници на ковид-мерките във Флоренция

Теми в развитие Преди 4 часа

Протестиращи мятали коктейли „Молотов”, бутилки и камъни, преобръщали кофи за боклук и чупили камери за видеонаблюдение

<p>Нови ограничения в Гърция заради пандемията</p>

Нови ограничения в Гърция заради пандемията

Теми в развитие Преди 5 часа

Вижте какви са новите мерки в южната ни съседка

Заловиха издирван от френските служби тунизиец на наша територия

Заловиха издирван от френските служби тунизиец на наша територия

България Преди 6 часа

Проверява се дали лицето няма връзки с терористични организации

Три клавиша на клавиатурата, които вече никой не използва

Три клавиша на клавиатурата, които вече никой не използва

Технологии Преди 7 часа

Въпреки това все още могат да се видят дори на някои нови устройства

Джордж Клуни не е познавал Меган Маркъл и Хари преди сватбата

Джордж Клуни не е познавал Меган Маркъл и Хари преди сватбата

Любопитно Преди 7 часа

Какво още разказва в интервю друг важен гост на звездната сватба - Каролин Бартоломю, бившата съседка на принцеса Даяна и кръстница на Хари

Изтеглят от пазара козе сирене с листерия и сусамов тахан с пестициди

Изтеглят от пазара козе сирене с листерия и сусамов тахан с пестициди

България Преди 7 часа

И двата продукта не трябва да се консумират, защото са опасни и могат да бъдат върнати в магазините, от които са купени

БРАИТ иска да е в Тристранката за постигане на лични цели

БРАИТ иска да е в Тристранката за постигане на лични цели

България Преди 8 часа

Според председателя на БСК членовете на тази асоциация и сега са представени в НСТС, тъй като са членове на другите работодателски организации

Подкрепете финалистите в специалното издание на ПРОМЯНАТА

Подкрепете финалистите в специалното издание на ПРОМЯНАТА

България Преди 8 часа

От днес всеки може да дари средства за проектите на http://www.nova.bg/promyanata

Алибегов: Вирусът "не излиза" след 23.00 ч., разбрахме защо са ограниченията

Алибегов: Вирусът "не излиза" след 23.00 ч., разбрахме защо са ограниченията

Теми в развитие Преди 8 часа

Няма бизнес нито в България, нито в Европа, който да издържи на 6-месечно затваряне, подчерта председателят на Българската асоциация на заведенията

Първите доброволци вече са на терен във ВМА

Първите доброволци вече са на терен във ВМА

Теми в развитие Преди 10 часа

Преди няколко дни лечебното заведение отправи апел за помощ

Захариева пред "Ройтерс": Ако РС Македония признае българските корени, вето няма да има

Захариева пред "Ройтерс": Ако РС Македония признае българските корени, вето няма да има

България Преди 10 часа

"Нашите притеснения са свързани с непрестанните претенции на Северна Македония за македонско малцинство у нас", посочва вицепремиерът на страната ни