17

П оредицата от катастрофи с най-новите пътнически самолети на „Боинг” – модела „737 Макс”, доведоха до свалянето на машините на земята, много скандали и задълбочени разследвания за причините за проблема.

Оказа се, че той се дължи на софтуерни грешки. Междувременно обаче стана известна и информация за хардуера на най-новите пътнически самолети.

Въпреки че компютрите им трябва да обработват данни от много повече сензори и на практика да могат сами да управляват машините във въздуха, те са с производителността на „Правец-16”.

Един „Боинг 737 Макс” се прави само за 9 дни. Това става с екип от 12 000 души, които сглобяват огромния самолет, струващ 120 млн. долара, пише „The Verge”.

Нови проблеми забавят връщането на Boeing 737 MAX

Става въпрос за наистина авангардни технологии – крила, базирани на проекти на НАСА, двигатели с витла от въглеродни нишки и т.н., както и две двойки 16-битови процесори, чиито първи аналози са произведени преди повече от 30 години.

За сравнение конкурентният „Еърбъс A320нео” има седем подобни компютъра, с обща процесорна мощ по-малка от тази на един смартфон.

А тези компютри са ключови, особено за самолета на „Боинг”. Те отнемат част от работното натоварване на пилотите, независимо дали това става чрез пълна автоматизация на полета – автопилот или чрез фини корекции на управлението. Двата компютъра контролират и дроселите, което означава, че всяка грешка може да се превърне в катастрофа.

Всеки от двата компютъра разполага с двойка едноядрени 16-битови процесори, които работят независимо един от друг. Така, дори единият процесор да се повреди, другият ще продължи да изпълнява необходимите задачи.

Регулатор откри още един проблем с Boeing 737 Max

Първият 737 използва същите компютри в продължение на десетилетия и остава в историята като един от най-сигурните пътнически самолети.

Но при новия „Макс”, технологиите поставят предизвикателства, които вероятно надхвърлят възможностите на остарелите процесори.

Тук трябва да се подчертае, че наследникът на 737 е проектиран за рекордно кратко време. През 2010 г, „Еърбъс” обявява, че разработва „A320нео”, които лети по-далеч и с по-малък разход на гориво от всеки друг самолет с тесен корпус.

Новите полети на Boeing 737 Max все още под въпрос

За „Боинг” това е изненада. Тогава там все още обсъждат дали да направят подобрения на класическия „737” или да създадат изцяло нов самолет. Новината от „Еърбъс” води до бързото взимане на първото решение.

Но за да влязат в темпото на основния си конкурент от американската компания трябва да разработят новия самолет само за 5 години. Този извънредно кратък срок се отразява на всички решения за машината.

Един от основните проблеми е, че новите двигатели са по-големи и прекъсват въздушния поток около крилата. Така всяко изкачване на машината под малък ъгъл създава риск от загуба на контрола от страна на пилота.

Boeing обяви, че е готова с новия софтуер на 737 Max

За разрешаването на проблема инженерите на „Боинг” предлагат разнообразни решения като адаптивни части, които да променят въздушния поток край корпуса на двигателите, изменения на профила на крилата или на контролната система на елероните. Всяко от тези решения обаче би изисквало допълнително време и регулаторно одобрение.

Така че от „Боинг” взимат решение да преодолеят проблема софтуерно. В допълнение към стандартния програмен пакет на двата 16-битови компютъра е добавена още една програма, наречена Система за усъвършенстване на маневрените характеристики. Тя трябва да се задейства, когато самолетът се издига под малък ъгъл, завъртайки хоризонталния стабилизатор, за да противодейства на променящите се аеродинамични сили.

На хартия това решение изглежда направо елегантно. Освен това Федералната авиационна администрация на САЩ не разглежда софтуера като хардуера, така че то лесно и бързо бива одобрено.

Боинг приземи всички самолети 737 МАХ

Чак след катастрофите се разбира, че при определени обстоятелства програмата се активира погрешно, насочвайки носа на самолета надолу, освен ако пилотите не успеят за по-малко от 4 секунди да диагностицират правилно грешката, да натиснат аварийния превключвател и да започнат маневра за възстановяване на полета.

През юни 2019 г. „Боинг” представи пред регулатора за одобрение коригирана версия на софтуера . Последвалите тестове обаче разкриха нови предизвикателства, като възможността за еднобитови грешки, които могат да блокират цели системи на самолета. В съвременните компютри този проблем е разрешен отдавна.

Въпреки това от „Боинг” твърдят, че отделят „всички ресурси, необходими, за да се гарантира, че подобренията на „737 Макс” са всеобхватни и щателно тествани”, но добавят, че не планират „промени в хардуера”.

Засега Федералната авиационна администрация на САЩ изглежда е съгласна.

Но репутацията на регулатора вече е съсипана. Десетилетия наред неговите решения са приемани с доверие от еквивалентните органи в другите държави. Сега обаче ЕС, Китай и Индия искат да сертифицират самолета независимо.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 17
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

17 коментара
 
Прокурорът: - Престъплението е извършено със замах, прецизност, дързост... - Колкото и комплименти да ми правите, няма да си призная!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Радев:&nbsp;Подобни нападения са неприемливи и тревожни</p>

Радев: България осъжда нападението срещу посолството на Азербайджан в Техеран

България Преди 1 час

"Подобни нападения са неприемливи и тревожни", пише Радев в Туитър

<p>Twitter: Потребителите ще могат да обжалват блокирането на достъпа до своите профили</p>

Twitter съобщи, че потребителите ще могат да обжалват блокирането на достъпа до своите профили

Свят Преди 2 часа

Те ще бъдат оценявани в рамките на новите критерии на социалната медия за възстановяване на достъпа до профили, считано от 1 февруари

Два изтребителя се разбиха в Индия, пилот загина

Два изтребителя се разбиха в Индия, пилот загина

Свят Преди 4 часа

И двата самолета са излетели от военновъздушната база в Гуалиор

Кралят на трилърa: Холивуд стана "напълно нефункционален"

Кралят на трилърa: Холивуд стана "напълно нефункционален"

Любопитно Преди 4 часа

Помиряването на изкуството и търговията е сложно нещо, смята М. Найт Шаямала

Как да изберем идеалната дестинация за меден месец

Как да изберем идеалната дестинация за меден месец

Любопитно Преди 4 часа

Отделете време, за да проучите всички опции

Готви ли ни изненада времето в неделя

Готви ли ни изненада времето в неделя

България Преди 4 часа

През нощта и утре ще се задържи предимно облачно

Кирил Петков: Трябва да спрем да обръщаме внимание на "борисовките"

Кирил Петков: Трябва да спрем да обръщаме внимание на "борисовките"

България Преди 4 часа

Те отвличат вниманието от важните неща, каза той

Външната комисия в НС иска разследване и залавяне на нападателите на Пендиков

Външната комисия в НС иска разследване и залавяне на нападателите на Пендиков

България Преди 5 часа

Тя осъди проявите на насилие срещу българските сънародници в РСМ

Трима загинали при руска атака срещу Константиновка в Източна Украйна

Трима загинали при руска атака срещу Константиновка в Източна Украйна

Свят Преди 5 часа

Нанесени са щети на четири жилищни сгради и хотел

Приятелят на Путин от Германия: "Какво искаш - цяла Украйна?"

Приятелят на Путин от Германия: "Какво искаш - цяла Украйна?"

Свят Преди 5 часа

Матиас Варниг разкрива пред "Ди Цайт" подробности за разговорите си с руския президент след началото на войната в Украйна

Ново нападение в Йерусалим, двама са ранени (СНИМКИ)

Ново нападение в Йерусалим, двама са ранени (СНИМКИ)

Свят Преди 6 часа

В петък палестинец уби седем души пред синагога

Неустоим десерт: Шоколадово брауни с печени ягоди

Неустоим десерт: Шоколадово брауни с печени ягоди

Любопитно Преди 6 часа

Вижте как да си го приготвите

Борисов към Петков и Василев: Браво, че сте пратили оръжието за Украйна. Лошото е, че сте лъгали

Борисов към Петков и Василев: Браво, че сте пратили оръжието за Украйна. Лошото е, че сте лъгали

България Преди 6 часа

Най-доброто за България е Северна Македония и Албания да са в Европейския съюз и НАТО, отбеляза лидерът на ГЕРБ

Издирват безследно изчезнал 20-годишен студент от Пловдив

Издирват безследно изчезнал 20-годишен студент от Пловдив

България Преди 7 часа

Момчето учи "Ветеринарна медицина" в Стара Загора, в неизвестност e от сряда вечерта

Атанасова: Някой усвоява грантови схеми, за да прави съдебна реформа

Атанасова: Някой усвоява грантови схеми, за да прави съдебна реформа

България Преди 7 часа

Твърде много съвпадения има за добрия синхрон между прокуратурата, „Продължаваме промяната“ и „Демократична България“, заяви тя