17

П оредицата от катастрофи с най-новите пътнически самолети на „Боинг” – модела „737 Макс”, доведоха до свалянето на машините на земята, много скандали и задълбочени разследвания за причините за проблема.

Оказа се, че той се дължи на софтуерни грешки. Междувременно обаче стана известна и информация за хардуера на най-новите пътнически самолети.

Въпреки че компютрите им трябва да обработват данни от много повече сензори и на практика да могат сами да управляват машините във въздуха, те са с производителността на „Правец-16”.

Един „Боинг 737 Макс” се прави само за 9 дни. Това става с екип от 12 000 души, които сглобяват огромния самолет, струващ 120 млн. долара, пише „The Verge”.

Нови проблеми забавят връщането на Boeing 737 MAX

Става въпрос за наистина авангардни технологии – крила, базирани на проекти на НАСА, двигатели с витла от въглеродни нишки и т.н., както и две двойки 16-битови процесори, чиито първи аналози са произведени преди повече от 30 години.

За сравнение конкурентният „Еърбъс A320нео” има седем подобни компютъра, с обща процесорна мощ по-малка от тази на един смартфон.

А тези компютри са ключови, особено за самолета на „Боинг”. Те отнемат част от работното натоварване на пилотите, независимо дали това става чрез пълна автоматизация на полета – автопилот или чрез фини корекции на управлението. Двата компютъра контролират и дроселите, което означава, че всяка грешка може да се превърне в катастрофа.

Всеки от двата компютъра разполага с двойка едноядрени 16-битови процесори, които работят независимо един от друг. Така, дори единият процесор да се повреди, другият ще продължи да изпълнява необходимите задачи.

Регулатор откри още един проблем с Boeing 737 Max

Първият 737 използва същите компютри в продължение на десетилетия и остава в историята като един от най-сигурните пътнически самолети.

Но при новия „Макс”, технологиите поставят предизвикателства, които вероятно надхвърлят възможностите на остарелите процесори.

Тук трябва да се подчертае, че наследникът на 737 е проектиран за рекордно кратко време. През 2010 г, „Еърбъс” обявява, че разработва „A320нео”, които лети по-далеч и с по-малък разход на гориво от всеки друг самолет с тесен корпус.

Новите полети на Boeing 737 Max все още под въпрос

За „Боинг” това е изненада. Тогава там все още обсъждат дали да направят подобрения на класическия „737” или да създадат изцяло нов самолет. Новината от „Еърбъс” води до бързото взимане на първото решение.

Но за да влязат в темпото на основния си конкурент от американската компания трябва да разработят новия самолет само за 5 години. Този извънредно кратък срок се отразява на всички решения за машината.

Един от основните проблеми е, че новите двигатели са по-големи и прекъсват въздушния поток около крилата. Така всяко изкачване на машината под малък ъгъл създава риск от загуба на контрола от страна на пилота.

Boeing обяви, че е готова с новия софтуер на 737 Max

За разрешаването на проблема инженерите на „Боинг” предлагат разнообразни решения като адаптивни части, които да променят въздушния поток край корпуса на двигателите, изменения на профила на крилата или на контролната система на елероните. Всяко от тези решения обаче би изисквало допълнително време и регулаторно одобрение.

Така че от „Боинг” взимат решение да преодолеят проблема софтуерно. В допълнение към стандартния програмен пакет на двата 16-битови компютъра е добавена още една програма, наречена Система за усъвършенстване на маневрените характеристики. Тя трябва да се задейства, когато самолетът се издига под малък ъгъл, завъртайки хоризонталния стабилизатор, за да противодейства на променящите се аеродинамични сили.

На хартия това решение изглежда направо елегантно. Освен това Федералната авиационна администрация на САЩ не разглежда софтуера като хардуера, така че то лесно и бързо бива одобрено.

Боинг приземи всички самолети 737 МАХ

Чак след катастрофите се разбира, че при определени обстоятелства програмата се активира погрешно, насочвайки носа на самолета надолу, освен ако пилотите не успеят за по-малко от 4 секунди да диагностицират правилно грешката, да натиснат аварийния превключвател и да започнат маневра за възстановяване на полета.

През юни 2019 г. „Боинг” представи пред регулатора за одобрение коригирана версия на софтуера . Последвалите тестове обаче разкриха нови предизвикателства, като възможността за еднобитови грешки, които могат да блокират цели системи на самолета. В съвременните компютри този проблем е разрешен отдавна.

Въпреки това от „Боинг” твърдят, че отделят „всички ресурси, необходими, за да се гарантира, че подобренията на „737 Макс” са всеобхватни и щателно тествани”, но добавят, че не планират „промени в хардуера”.

Засега Федералната авиационна администрация на САЩ изглежда е съгласна.

Но репутацията на регулатора вече е съсипана. Десетилетия наред неговите решения са приемани с доверие от еквивалентните органи в другите държави. Сега обаче ЕС, Китай и Индия искат да сертифицират самолета независимо.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 17
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

17 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Откриха телата на изчезналите баща и син в язовир

Откриха телата на изчезналите баща и син в язовир

България Преди 1 час

Потъналата кола е забелязана от почиващи край водоема

Ето къде в София спират топлата вода от утре

Ето къде в София спират топлата вода от утре

България Преди 2 часа

Заради ремонти се спира работата и на ТЕЦ - "София"

КЕВР вдигна цената на природния газ до рекорд за последните 7 години

КЕВР вдигна цената на природния газ до рекорд за последните 7 години

България Преди 5 часа

Прогнозите са поскъпването да продължи

Приянка Чопра

Любопитни факти за Приянка Чопра, които ще ви изненадат

Любопитно Преди 6 часа

Вижте 8 интересни факта за индийската звезда

Тези филмови рокли определено искаме да носим

Тези филмови рокли определено искаме да носим

Любопитно Преди 7 часа

Колкото по-красива е една рокля, толкова по-дълго време остава в съзнанието ни

Меган Маркъл

Дория, Томас, Саманта: Кое е семейството на Меган Маркъл

Любопитно Преди 8 часа

Ето какво се знае за семейството на Меган Маркъл:

<p>Какъв беше светът преди глобалната мрежа</p>

Какъв беше светът преди глобалната мрежа

Любопитно Преди 10 часа

Как хората търсеха информация и как плащаха сметките си

Витанов

Проф. Витанов каза кога да очакваме нов пик на коронавируса

Теми в развитие Преди 10 часа

"Проблемите ще настъпят след средата на август", заяви проф. Витанов

Антон Петров - Хамстера е загинал при инцидент в Рила

Антон Петров - Хамстера е загинал при инцидент в Рила

България Преди 11 часа

Тримата му спътници са ранени

Внимание! Оранжев код за опасно време в почти цялата страна

Внимание! Оранжев код за опасно време в почти цялата страна

България Преди 12 часа

НИМХ обяви предупредителен оранжев код за високи температури в 25 области от страната, а в останалите 3 области - жълт код

коронавирус

COVID-19: Лек спад в процента на нови случаи

Теми в развитие Преди 13 часа

Какви са актуалните данни

Android 12 ще адаптира интерфейса си към фона

Android 12 ще адаптира интерфейса си към фона

Технологии Преди 13 часа

Функцията ще се прилага автоматично според избраното изображение

Volkswagen Taigo

Taigo е първият SUV-купе на Volkswagen

Технологии Преди 13 часа

По желание моделът предлага IQ.DRIVE Travel Assist, който позволява частично автономно придвижване при скорост на движение до 210 км/ч.

Пожарите достигнаха Катания, хора бягат от къщите си

Пожарите достигнаха Катания, хора бягат от къщите си

Свят Преди 22 часа

При близо 40 градуса по Целзий горещите ветрове разпалиха пламъци в цяла Сицилия

<p>Македонска медия: България загуби битката за Македония</p>

Македонска медия: България загуби битката със Сърбия за Македония

Свят Преди 1 ден

„Слободен печат“: Българите никога не могат да извлекат поука от грешните си ходове

„Делта” щамът вече доминира в България, 4-та ковид вълна

„Делта” щамът вече доминира в България, 4-та ковид вълна

Теми в развитие Преди 1 ден

40 процента ръст на новозаразените на дневна база