17

П оредицата от катастрофи с най-новите пътнически самолети на „Боинг” – модела „737 Макс”, доведоха до свалянето на машините на земята, много скандали и задълбочени разследвания за причините за проблема.

Оказа се, че той се дължи на софтуерни грешки. Междувременно обаче стана известна и информация за хардуера на най-новите пътнически самолети.

Въпреки че компютрите им трябва да обработват данни от много повече сензори и на практика да могат сами да управляват машините във въздуха, те са с производителността на „Правец-16”.

Един „Боинг 737 Макс” се прави само за 9 дни. Това става с екип от 12 000 души, които сглобяват огромния самолет, струващ 120 млн. долара, пише „The Verge”.

Нови проблеми забавят връщането на Boeing 737 MAX

Става въпрос за наистина авангардни технологии – крила, базирани на проекти на НАСА, двигатели с витла от въглеродни нишки и т.н., както и две двойки 16-битови процесори, чиито първи аналози са произведени преди повече от 30 години.

За сравнение конкурентният „Еърбъс A320нео” има седем подобни компютъра, с обща процесорна мощ по-малка от тази на един смартфон.

А тези компютри са ключови, особено за самолета на „Боинг”. Те отнемат част от работното натоварване на пилотите, независимо дали това става чрез пълна автоматизация на полета – автопилот или чрез фини корекции на управлението. Двата компютъра контролират и дроселите, което означава, че всяка грешка може да се превърне в катастрофа.

Всеки от двата компютъра разполага с двойка едноядрени 16-битови процесори, които работят независимо един от друг. Така, дори единият процесор да се повреди, другият ще продължи да изпълнява необходимите задачи.

Регулатор откри още един проблем с Boeing 737 Max

Първият 737 използва същите компютри в продължение на десетилетия и остава в историята като един от най-сигурните пътнически самолети.

Но при новия „Макс”, технологиите поставят предизвикателства, които вероятно надхвърлят възможностите на остарелите процесори.

Тук трябва да се подчертае, че наследникът на 737 е проектиран за рекордно кратко време. През 2010 г, „Еърбъс” обявява, че разработва „A320нео”, които лети по-далеч и с по-малък разход на гориво от всеки друг самолет с тесен корпус.

Новите полети на Boeing 737 Max все още под въпрос

За „Боинг” това е изненада. Тогава там все още обсъждат дали да направят подобрения на класическия „737” или да създадат изцяло нов самолет. Новината от „Еърбъс” води до бързото взимане на първото решение.

Но за да влязат в темпото на основния си конкурент от американската компания трябва да разработят новия самолет само за 5 години. Този извънредно кратък срок се отразява на всички решения за машината.

Един от основните проблеми е, че новите двигатели са по-големи и прекъсват въздушния поток около крилата. Така всяко изкачване на машината под малък ъгъл създава риск от загуба на контрола от страна на пилота.

Boeing обяви, че е готова с новия софтуер на 737 Max

За разрешаването на проблема инженерите на „Боинг” предлагат разнообразни решения като адаптивни части, които да променят въздушния поток край корпуса на двигателите, изменения на профила на крилата или на контролната система на елероните. Всяко от тези решения обаче би изисквало допълнително време и регулаторно одобрение.

Така че от „Боинг” взимат решение да преодолеят проблема софтуерно. В допълнение към стандартния програмен пакет на двата 16-битови компютъра е добавена още една програма, наречена Система за усъвършенстване на маневрените характеристики. Тя трябва да се задейства, когато самолетът се издига под малък ъгъл, завъртайки хоризонталния стабилизатор, за да противодейства на променящите се аеродинамични сили.

На хартия това решение изглежда направо елегантно. Освен това Федералната авиационна администрация на САЩ не разглежда софтуера като хардуера, така че то лесно и бързо бива одобрено.

Боинг приземи всички самолети 737 МАХ

Чак след катастрофите се разбира, че при определени обстоятелства програмата се активира погрешно, насочвайки носа на самолета надолу, освен ако пилотите не успеят за по-малко от 4 секунди да диагностицират правилно грешката, да натиснат аварийния превключвател и да започнат маневра за възстановяване на полета.

През юни 2019 г. „Боинг” представи пред регулатора за одобрение коригирана версия на софтуера . Последвалите тестове обаче разкриха нови предизвикателства, като възможността за еднобитови грешки, които могат да блокират цели системи на самолета. В съвременните компютри този проблем е разрешен отдавна.

Въпреки това от „Боинг” твърдят, че отделят „всички ресурси, необходими, за да се гарантира, че подобренията на „737 Макс” са всеобхватни и щателно тествани”, но добавят, че не планират „промени в хардуера”.

Засега Федералната авиационна администрация на САЩ изглежда е съгласна.

Но репутацията на регулатора вече е съсипана. Десетилетия наред неговите решения са приемани с доверие от еквивалентните органи в другите държави. Сега обаче ЕС, Китай и Индия искат да сертифицират самолета независимо.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 17
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

17 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

ЕС наложи санкции на "Хамас" и "Ислямски джихад" за сексуално насилие

ЕС наложи санкции на "Хамас" и "Ислямски джихад" за сексуално насилие

Свят Преди 8 минути

Блокът заяви, че бойците от групировките "систематично са извършвали широко разпространено сексуално насилие"

Кейт и Пипа Мидълтън (отляво надясно)

Не Кейт, а Пипа Мидълтън харчи милиарди

Любопитно Преди 21 минути

ще се изненадате ли, ако ви кажем, че всъщност по-богатата от двете дъщери на семейство Мидълтън

БАБХ констатира огнище на птичи грип, издаде инструкции заради заразата

БАБХ констатира огнище на птичи грип, издаде инструкции заради заразата

България Преди 43 минути

БАБХ напомня, че птичето месо и продукти, добити в обект, в който е установено огнище на Инфлуенца по птиците, не представляват опасност за човешкото здраве

<p>Полските депутати либерализират абортите (СНИМКИ)</p>

Полските депутати либерализират абортите

Свят Преди 54 минути

Полските депутати гласуваха да продължат работата по премахването на почти пълната забрана за аборти в страната

Пълна промяна за мъжете в “Един за друг”

Пълна промяна за мъжете в “Един за друг”

Любопитно Преди 57 минути

Кавалерите ще отговарят на въпроси от света на жените

Борисов: Семейните предприятия са гръбнакът на германската икономика

Борисов: Семейните предприятия са гръбнакът на германската икономика

България Преди 1 час

Борисов се срещна с председателя на Фондацията на семейните предприятия на Германия

Злоупотреба с възрастни хора: Задържаха чужд гражданин за измама в България

Злоупотреба с възрастни хора: Задържаха чужд гражданин за измама в България

България Преди 1 час

Действия по разследването стартирали януари месец, когато семейство възрастни столичани подали сигнал в полицията

Полша: Страните от НАТО трябва да увеличат производството на боеприпаси

Полша: Страните от НАТО трябва да увеличат производството на боеприпаси

Свят Преди 1 час

По думите на Дуда подкрепата за Украйна ще помогне на Запада да се защити от руския империализъм

<p>Русия привиква френския посланик, ето защо&nbsp;</p>

Русия привиква френския посланик

Свят Преди 1 час

Руската страна твърди, че Сежурне е заявил, че Париж няма интерес от воденето на диалог с Москва

Коцето Калки: Все още не съм бъркал захар със сол, но ми предстои

Коцето Калки: Все още не съм бъркал захар със сол, но ми предстои

Любопитно Преди 1 час

Твърде е възможно да сбъркаш захарта със сол, особено, ако е от онази едрата хималайска сол, казва Калки

Израел елиминира командир от "Хамас"

Израел елиминира командир от "Хамас"

Свят Преди 2 часа

Смъртта на мъжа беше потвърдена от контролираните от "Хамас" здравни власти в ивицата Газа.

<p>Христо Иванов с коментар срещу Делян Пеевски&nbsp;</p>

Христо Иванов: Отстраняват всички, които не се ползват с доверието на Пеевски

България Преди 2 часа

Така той коментира някои кадрови промени като освобождаването на заместник-председателя на ДАНС Петър Петров

Откриха мигрантска лодка с четири жертви край бреговете на Испания

Откриха мигрантска лодка с четири жертви край бреговете на Испания

Свят Преди 2 часа

Испания е един от основните входни пунктове за нелегални мигранти в Европа

Джо Томпсън

Бивш футболист получи диагноза рак за трети път

Свят Преди 2 часа

Джо Томпсън беше диагностициран за първи път с лимфом на Ходжкин през 2013 г.

<p>Граната се взриви в Прищина</p>

Граната се взриви в Прищина, има материални щети

Свят Преди 2 часа

От полицията съобщиха, че става въпрос за ръчна граната, от чиято експлозия са били повредени шест коли

<p>Автобуси ще пътуват между Централна гара и летището в София</p>

В София: Автобуси ще стигат от Централна гара до летището за 26 минути

България Преди 2 часа

Една от линиите, които е предвидено да се обслужва с двуетажни автобуси, е Х84