П оредицата от катастрофи с най-новите пътнически самолети на „Боинг” – модела „737 Макс”, доведоха до свалянето на машините на земята, много скандали и задълбочени разследвания за причините за проблема.

Оказа се, че той се дължи на софтуерни грешки. Междувременно обаче стана известна и информация за хардуера на най-новите пътнически самолети.

Въпреки че компютрите им трябва да обработват данни от много повече сензори и на практика да могат сами да управляват машините във въздуха, те са с производителността на „Правец-16”.

Един „Боинг 737 Макс” се прави само за 9 дни. Това става с екип от 12 000 души, които сглобяват огромния самолет, струващ 120 млн. долара, пише „The Verge”.

Нови проблеми забавят връщането на Boeing 737 MAX

Става въпрос за наистина авангардни технологии – крила, базирани на проекти на НАСА, двигатели с витла от въглеродни нишки и т.н., както и две двойки 16-битови процесори, чиито първи аналози са произведени преди повече от 30 години.

За сравнение конкурентният „Еърбъс A320нео” има седем подобни компютъра, с обща процесорна мощ по-малка от тази на един смартфон.

А тези компютри са ключови, особено за самолета на „Боинг”. Те отнемат част от работното натоварване на пилотите, независимо дали това става чрез пълна автоматизация на полета – автопилот или чрез фини корекции на управлението. Двата компютъра контролират и дроселите, което означава, че всяка грешка може да се превърне в катастрофа.

Всеки от двата компютъра разполага с двойка едноядрени 16-битови процесори, които работят независимо един от друг. Така, дори единият процесор да се повреди, другият ще продължи да изпълнява необходимите задачи.

Регулатор откри още един проблем с Boeing 737 Max

Първият 737 използва същите компютри в продължение на десетилетия и остава в историята като един от най-сигурните пътнически самолети.

Но при новия „Макс”, технологиите поставят предизвикателства, които вероятно надхвърлят възможностите на остарелите процесори.

Тук трябва да се подчертае, че наследникът на 737 е проектиран за рекордно кратко време. През 2010 г, „Еърбъс” обявява, че разработва „A320нео”, които лети по-далеч и с по-малък разход на гориво от всеки друг самолет с тесен корпус.

Новите полети на Boeing 737 Max все още под въпрос

За „Боинг” това е изненада. Тогава там все още обсъждат дали да направят подобрения на класическия „737” или да създадат изцяло нов самолет. Новината от „Еърбъс” води до бързото взимане на първото решение.

Но за да влязат в темпото на основния си конкурент от американската компания трябва да разработят новия самолет само за 5 години. Този извънредно кратък срок се отразява на всички решения за машината.

Един от основните проблеми е, че новите двигатели са по-големи и прекъсват въздушния поток около крилата. Така всяко изкачване на машината под малък ъгъл създава риск от загуба на контрола от страна на пилота.

Boeing обяви, че е готова с новия софтуер на 737 Max

За разрешаването на проблема инженерите на „Боинг” предлагат разнообразни решения като адаптивни части, които да променят въздушния поток край корпуса на двигателите, изменения на профила на крилата или на контролната система на елероните. Всяко от тези решения обаче би изисквало допълнително време и регулаторно одобрение.

Така че от „Боинг” взимат решение да преодолеят проблема софтуерно. В допълнение към стандартния програмен пакет на двата 16-битови компютъра е добавена още една програма, наречена Система за усъвършенстване на маневрените характеристики. Тя трябва да се задейства, когато самолетът се издига под малък ъгъл, завъртайки хоризонталния стабилизатор, за да противодейства на променящите се аеродинамични сили.

На хартия това решение изглежда направо елегантно. Освен това Федералната авиационна администрация на САЩ не разглежда софтуера като хардуера, така че то лесно и бързо бива одобрено.

Боинг приземи всички самолети 737 МАХ

Чак след катастрофите се разбира, че при определени обстоятелства програмата се активира погрешно, насочвайки носа на самолета надолу, освен ако пилотите не успеят за по-малко от 4 секунди да диагностицират правилно грешката, да натиснат аварийния превключвател и да започнат маневра за възстановяване на полета.

През юни 2019 г. „Боинг” представи пред регулатора за одобрение коригирана версия на софтуера . Последвалите тестове обаче разкриха нови предизвикателства, като възможността за еднобитови грешки, които могат да блокират цели системи на самолета. В съвременните компютри този проблем е разрешен отдавна.

Въпреки това от „Боинг” твърдят, че отделят „всички ресурси, необходими, за да се гарантира, че подобренията на „737 Макс” са всеобхватни и щателно тествани”, но добавят, че не планират „промени в хардуера”.

Засега Федералната авиационна администрация на САЩ изглежда е съгласна.

Но репутацията на регулатора вече е съсипана. Десетилетия наред неговите решения са приемани с доверие от еквивалентните органи в другите държави. Сега обаче ЕС, Китай и Индия искат да сертифицират самолета независимо.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Мъж към жена си: – Колко време ти трябва да се приготвиш? – Само пет минути! – Това е добре. – ...След като сиизм ия…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Край на статичния гейминг

Край на статичния гейминг

Технологии Преди 18 минути

Rexona и П.Е.Ш.О. превъртат играта

Франция е на прага на политическа криза

Франция е на прага на политическа криза

Свят Преди 52 минути

Байру разтърси вчера политическия елит в страната с неочаквания си ход да поиска вот на доверие

Обявиха извънредно положение заради рекордна детска смъртност в Мисисипи

Обявиха извънредно положение заради рекордна детска смъртност в Мисисипи

Свят Преди 1 час

От 2014 г. досега в щата са починали 3527 бебета, преди да навършат една година

Водна война се задава между най-големите ядрени сили в Азия

Водна война се задава между най-големите ядрени сили в Азия

Свят Преди 1 час

Проектът рискува да намали водоснабдяването през сухия сезон с до 85%

Проучване: Смесването на кафе и антибиотици може да е лоша идея

Проучване: Смесването на кафе и антибиотици може да е лоша идея

Любопитно Преди 1 час

Една дневна чаша кафе може да намали ефектите на някои антибиотични лечения

Кой е Хамнет Шекспир? Загубеният син на Уилям Шекспир, който вдъхнови „Хамлет“

Кой е Хамнет Шекспир? Загубеният син на Уилям Шекспир, който вдъхнови „Хамлет“

Любопитно Преди 1 час

През 1596 г. Шекспир губи единствения си син. Хамнет Шекспир е бил само на 11 години, когато умира

e

Живот с дълъг COVID, сравним с Паркинсон и инсулт

Любопитно Преди 1 час

Когато повечето хора мислят за COVID сега, те си представят краткотрайно заболяване като настинка

Богатство на Карлос Алкарас е разкрито – и защо звездата все още живее с родителите си

Богатство на Карлос Алкарас е разкрито – и защо звездата все още живее с родителите си

Любопитно Преди 2 часа

22-годишният тенисист разполага с колосално богатство от 48 милиона долара

Две деца избягаха от детска градина в Сапарева баня

Две деца избягаха от детска градина в Сапарева баня

България Преди 2 часа

Открити са в магазин невредими и в добро състояние

Изпращат в Плевен екипи на ВиК от цялата страна

Изпращат в Плевен екипи на ВиК от цялата страна

България Преди 2 часа

Те ще трябва да установят всички течове и кражби на вода, съобщи регионалният министър Иван Иванов

<p>Скръб и бюрокрация: Семейство не може да погребе близка, убита в Украйна</p>

Агония за семейството на хуманитарен работник, убит при руски удар с дрон

Свят Преди 2 часа

Има "достатъчно доказателства", за да се потвърди смъртта на Льюис Марфи

Мъжете с тези професии са по-склонни да изневерят

Мъжете с тези професии са по-склонни да изневерят

Любопитно Преди 2 часа

Професионалният статус и заетостта могат да бъдат фактори, които определят склонността на мъжете към изневяра, показва проучване на Института за семейни изследвания

Снимката е илюстративна

Мистерия в света на красотата: Канадка от Дубай стана „Мис Палестина“ и ще се състезава на „Мис Вселена“

Любопитно Преди 3 часа

За първи път в историята Палестина ще има своя представителка на „Мис Вселена“ през ноември

Мащабни протести в Израел с искане за незабавно прекратяване на войната в Газа

Мащабни протести в Израел с искане за незабавно прекратяване на войната в Газа

Свят Преди 3 часа

В цялата страна имаше демонстрации и блокади на пътища

Национална гвардия на САЩ - кога и защо Тръмп я мобилизира?

Национална гвардия на САЩ - кога и защо Тръмп я мобилизира?

Свят Преди 3 часа

Националната гвардия на САЩ е резервна военна сила, която се активира както за федерални мисии, така и при извънредни ситуации