5

Н ови доказателства от мястото на самолетната катастрофа в Етиопия, накарах Боинг да разпореди спиране на полетите с техния модел пътнически самолет 737 МАХ, предаде агенция БГНЕС.

Забраната се издава за всички 371 самолета от този тип, произведени до този момент.

Катастрофата в Етиопия отне живота на 157 души и дойде 5 месеца след друг фатален инцидент със 737 МАХ на „Лайън Еър” в Индонезия, при който загинаха 189.

Федералната агенция на САЩ по безопасност на полетите обяви, че данните от самолета в Етиопия са много подобни от тези на самолета в Индонезия. Боинг казаха, че са се консултирали с федералната агенция и Националното бюро по безопасност на транспорта и са решили да спрат самолетите си.

САЩ бяха последната държава, която реши да спре полетите с пътническия самолет. Европейският съюз, Китай, Индия, Австралия и Канада вече бяха обявили мярката.

Пилоти в САЩ казват, че са имали проблеми със 737 МАХ.

Самолетът бил нестабилен при излитане, като скоростта му на издигане се колебаела. Двама пилоти съобщили за проблеми с автоматичната система за предотвратяване на загуба на скорост поради прекалено голям ъгъл на атака.

Системата е нова и се вгражда за пръв път в 737 МАХ. Предназначена е автоматично да намали ъгъла на атака, ако прецени, че има опасност от загуба на скорост и подемна сила. Според пилотите, които се оплакали, системата ненужно наклонила носа на самолета и се наложило те да коригират ъгъла на атака.

След катастрофата в Индонезия, Боинг разпространи допълнителни инструкции как да се действа, ако данните от сензорите на системата за ъгъла на атака са грешни.

Боинг 737 МАКС (Boeing 737 MAX) е последната версия на най-продавания в света пътнически самолет на американския конструктор. Към края на януари са доставени 350 броя от новия двуреакторен монофюзелажен самолет от общо 5011 регистрирани от Боинг поръчки (колкото могат да бъдат произведени за над седем години при сегашния темп). Американският самолетостроител иска да ускори темпа на производство на 737 от 52 на 57 самолета месечно през 2019 г.

След първата катастрофа със 737 МАКС на „Лайън Ер“ през 2018 г. възникнаха въпроси за липсата на информация сред авиокомпаниите и пилотите за новата система против рязък спад на подемната сила. Очаква се през 2023 г. да бъде пусната пета версия, 737 МАКС10, за 135 милиона долара. Катастрофиралият днес самолет на етиопските авиолинии и този на „Лайън Ер“ през 2018 г. бяха 737 МАКС 8.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин.

@