20

Е дин атом азот, три атома водород - амонякът за мнозина е потенциално гориво на бъдещето, което може не само да допринесе за разрешаване на енергийните проблеми на човечеството, но и за опазването на климата. Амонякът като гориво има много предимства, но и някои недостатъци, които засега възпрепятстват широко му използване, предава БТА.  

С енергийна плътност от 12,7 мегаджаула на литър (MJ/L)

той може да произведе много повече енергия от чистия водород, чиято енергийна плътност е 8,5 мегаджаула на литър. Съхранението му в течна форма е много по-лесно - за тази цел е необходимо да се поддържат "едва" минус 33 градуса по Целзий, докато за втечнения водород необходимата криогенна температура е минус 253 градуса по Целзий. Удобен е за транспортиране, може да се произвежда от екологично чисти източници (макар че засега наличните технологии все още водят до отделяне на значителни количества въглероден диоксид), а при горенето му се отделят само азот и вода, без каквото и да било емисии на въглеродни или други газове, свързани с изменението на климата.

Производството на амоняк е сравнително евтино и във всички промишлено развити страни

за него има изградена широка инфраструктура - от близо век това съединение се използва в земеделието, за почистващи препарати, в хладилната техника и много други сфери, като в света годишно се произвеждат близо 180 млн. метрични тона, а 120 пристанища за съоръжени с терминали за товарене и разтоварване.

Може да се каже, че амонякът вече веднъж е спасил света.

Преди век рязкото увеличаване на населението принуждава фермерите да отглеждат насажденията си по-бързо, отколкото почвите могат да ги изхранват. В Южна Америка депата от гуано и естествени нитрати, използвани като торове, се изчерпват. В случай, който все още може би е най-големият глобален проблем, разрешен от химията, Фриц Хабер и Карл Бош разработват процес, който използва водород и азот от въздуха за получаване на амоняк, който фермерите започват да употребяват вместо естествените торове. Процесът Хабер-Бош все още се използва за получаване на почти всичкия амоняк в света, както и за негови производни като уреа и амониев нитрат.

Съединението обаче е токсично и е със силно корозивни свойства, а характерната остра неприятна миризма издава отдалеч присъствието му. 

Той е значително по-трудно запалим, което е както негово предимство, така и недостатък при опитите да бъде използван за задвижване на двигатели с вътрешно горене.

В множество страни се разработват проекти в опит да се използва амонякът като безвъглеродно гориво

- за генериране на енергия, при автономни съоръжения, несвързани с електрическите мрежи, при двигатели с вътрешно горене и други технологии. Освен това се очаква и до амоняка да се прибягва все по-често със засиленото използване на водородни технологии, тъй като с трите си водородни атома той е добър "носител" на водород и улеснява съхранението и транспортирането на този "зелен" газ.

За използването на амоняк при двигатели с вътрешно горене пречки са по-високата температура,

необходима за възпламеняването му, бавната скорост на горене и ниската кинетика на химичната реакция. За преодоляване на тези препятствия в момента се търсят решения, които да сведат до минимум влиянието им и да подобрят представянето на съединението като гориво за традиционния тип двигатели, като според експерти необходимите за това модификации за сравнително малки.

Друг път, по който се върви, е използването на амоняка като източник на енергия за горивни клетки

- японският технологичен гигант "Фуджицу" (Fujitsu) например се надява, че по този начин ще може да захранва центрове за данни. През април компанията сключи партньорство с исландския стартъп "Атмония" (Atmonia) в опит да подпомогне усилията за разработване на по-чист процес за получаване на амоняк.

В началото на август НАСА обяви подкрепата си за петгодишен проект,

при който Университетът на Централна Флорида ще анализира, тества и работи по използването на амоняк като устойчиво гориво за самолети.

Япония е сред първите, който се обръщат към амоняка като перспективно гориво на бъдещето,

започвайки с използването му като корабно гориво. Очаква се емисиите на парникови газове да бъдат значително намалени чрез използване на амоняк като гориво за кораби, заяви мореходната и логистична компания Ен Уай Кей (NYK). Миналата година Ен Уай Кей и производителят на тежки машини "Ай Ейч Ай пауър систъмс" (IHI Power Systems - IPS) започнаха инициатива за инсталиране на произведен в страната двигател, работещ с амоняк, на плавателни съдове. Предстои влекачът "Сакигаке", който по принцип се задвижва от втечнен природен газ, да бъде преоборудван, за да използва амоняк като гориво от 2024 г.

Токио не пести усилия и на международната дипломатическа цена.

През юли министрите на енергетиката страните от т. нар. Четворка (Япония, САЩ, Австралия и Индия) се споразумяха да насърчат използването на амоняк и други чисти горива.

В момент, когато инвазията на Русия в Украйна създаде нестабилност

на международните енергийни пазари, те се договориха да работят заедно за разработването на технологии за чиста енергия от следващо поколение, включително използването на амоняк.

Японският министър на индустрията Хагиуда Коичи заяви,

че Япония възнамерява да играе водеща роля в създаването на вериги за доставка на амоняк и изрази надежда да насърчи сътрудничеството между четирите страни за създаване на вериги за доставки.

През май министри от Групата на седемте индустриални икономики

(Г-7) определиха в съвместно изявление, публикувано след срещата им в Германия, амоняка като гориво, което ще отговори на необходимостта от декарбонизация и енергийна сигурност.

Либийският петрол може сериозно да промени световните цени

Коментари 20
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

20 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

„Белият лист” в „Темата на NOVA“

„Белият лист” в „Темата на NOVA“

България Преди 33 минути

Не пропускайте тази събота след централната емисия новини

Цоков: Интересът на младите към педагогическите специалности е голям

Цоков: Интересът на младите към педагогическите специалности е голям

България Преди 1 час

Една от търсените специалности в университетите е „Предучилищна и начална училищна педагогика”, отбеляза просветният министър

<p>24 май: Честваме Деня на светите братя Кирил и Методий</p>

Честваме Деня на светите братя Кирил и Методий, и паметта на свети Симеон Дивногорец

България Преди 3 часа

Макар Българската църква да е приела новия календарен стил още през декември 1968 г., държавният празник на славянските просветители е останал на 24 май

Apple планира лаптоп с голям сгъваем дисплей

Apple планира лаптоп с голям сгъваем дисплей

Технологии Преди 3 часа

Той ще е с размерите на 13-инчов стандартен MacBook

Айсберг с размерите на Лас Вегас се откъсна от Антарктида, опасен ли е

Айсберг с размерите на Лас Вегас се откъсна от Антарктида, опасен ли е

Любопитно Преди 3 часа

"Потъването на тези големи айсберги обикновено не е индикатор за климатични промени"

а

Слънце и дъжд за баловете, какво време ни очаква през уикенда

България Преди 3 часа

Атмосферното налягане ще е малко по-високо от средното за месеца и ще остане без съществена промяна

Рожденият ден на Буда: Ето как Виетнам отбелязва празника

Рожденият ден на Буда: Ето как Виетнам отбелязва празника

Любопитно Преди 3 часа

Празнуващите изпълват улиците пред храмовете

След отнесени коли и мостове: Частично бедствено положение в Божурище

След отнесени коли и мостове: Частично бедствено положение в Божурище

България Преди 11 часа

Наводнени бяха и автобуси от градския транспорт

Радев: Не проблем, а потенциален риск с ипотечното кредитиране

Радев: Не проблем, а потенциален риск с ипотечното кредитиране

България Преди 12 часа

Банковият сектор приема предложените от Българската народна банка мерки

Протест срещу "беззаконието по пътищата" блокира центъра на София

Протест срещу "беззаконието по пътищата" блокира центъра на София

България Преди 14 часа

В шествието се включват сдружения на родители, чиито деца са загинали в катастрофи

Протест срещу организацията на движение в центъра на София

Протест срещу организацията на движение в центъра на София

България Преди 14 часа

По искане на ГЕРБ днес бе свикано извънредно заседание на Столичния общински съвет по казуса

Нападателят на Фицо заяви, че не искал да убие премиера на Словакия

Нападателят на Фицо заяви, че не искал да убие премиера на Словакия

Свят Преди 15 часа

Искал да се извини на премиера на Словакия, по когото стреля

<p>Обявиха шокиращ план за трансплантация на глава</p>

Обявиха шокиращ план за първата трансплантация на глава

Свят Преди 16 часа

Зад амбициозния проект стои базирания в САЩ стартъп BrainBridge

Пет отличия спечели телекомунникационна компания на PR Приз 2024

Пет отличия спечели телекомунникационна компания на PR Приз 2024

Технологии Преди 17 часа

Комуникационните кампании на А1 са отличени с 5 награди