Т ова е инструмент, който милиони студенти по света използват ежедневно. Но ако редовно се обръщате към ChatGPT, ново проучване може да ви разтревожи. Учени от MIT Media Lab предупреждават, че използването на изкуствен интелект може да повлияе на способността ви да учите, мислите и запомняте, пише Daily Mail.
В своето проучване екипът е измерил електрическата активност в мозъка, за да проследи 54 студенти по време на няколко сесии за писане на есета.
Една група е използвала ChatGPT, друга е използвала Google, а последната не е имала никаква външна помощ.
Резултатите разкриват, че студентите, които са използвали големи езикови модели (LLM) като ChatGPT за писане на есета, показват по-лоша памет, намалена мозъчна активност и по-слаба ангажираност от тези, които са използвали други методи.
„Тъй като образователното въздействие на използването на LLM едва започва да се установява сред общото население, в това проучване ние демонстрираме неотложния въпрос за вероятно намаляване на уменията за учене въз основа на резултатите от нашето проучване“, обясниха изследователите.
„Използването на LLM имаше измеримо въздействие върху участниците и макар ползите първоначално да бяха очевидни, както демонстрирахме в течение на 4 месеца,
участниците в LLM групата се представиха по-зле от своите колеги в групата само с мозъка на всички нива: невронно, лингвистично, оценяване“,
добавят учените.
В своето проучване екипът си постави за цел да разбере „когнитивната цена“ на LLM като ChatGPT. „С днешното широко приемане на LLM продукти като ChatGPT от OpenAI, хората и бизнесите ангажират и използват LLM ежедневно“, обясниха те в своето проучване, публикувано в arXiv.
„Както всеки друг инструмент, той носи свои собствени предимства и ограничения. Това проучване се фокусира върху установяването на когнитивната цена от използването на LLM в образователния контекст на писане на есе“, добавят те.
Участниците бяха разпределени в три групи – ChatGPT, Google и само с мозъка – и бяха помолени да напишат есе, докато носят електроенцефалографско (ЕЕГ) устройство за записване на мозъчната им активност. Резултатите разкриха, че използването на изкуствен интелект има „измеримо въздействие“, като тези участници показват „вероятен спад в уменията за учене“.
Въпреки че „ползите първоначално са били очевидни“, тази група „се е представила по-зле от своите колеги в групата, използваща само мозъка, на всички нива: невронно, езиково, оценяване“ за период от четири месеца.
Междувременно потребителите на Google демонстрираха „умерена ангажираност“, а групата, която не е имала външно участие, е показала повече мозъчна активност и оригинални идеи в съдържанието си. Ако тези студенти след това се опитат да използват ChatGPT, мозъчната им активност все пак ще се увеличи. Изследователите предполагат, че това е така, защото студентите ще се опитват да комбинират новия инструмент с това, което вече знаят.
Докато групата ChatGPT все още демонстрира по-малка активност, дори когато им е било възложено да напишат есето сами. Потребителите на LLM са успели да отговорят на въпроси с „намалено триене“ в сравнение с групата, използваща търсачката, признават потребителите.
Те обаче казаха:
„Това удобство дойде с когнитивна цена, намалявайки склонността на потребителите да оценяват критично резултатите или „мненията“ на LLM
(вероятностни отговори, базирани на обучителните набори от данни).
„Това подчертава обезпокоителна еволюция на ефекта на „ехо камерата“: вместо да изчезне, той се е адаптирал, за да оформя потребителското излагане чрез алгоритмично курирано съдържание. Това, което е класирано като „най-високо“, в крайна сметка се влияе от приоритетите на акционерите на LLM“.