Т аен подземен нацистки комплекс, никога напълно завършен, остава обвит в мистерия – дори и днес няма сигурност защо зловещият режим на Адолф Хитлер го е построил.
В края на Втората световна война Третият райх започва изграждането на колосален подземен бункер, използвайки еврейски робски труд в тогавашна Германия. Проектът е известен като „Проект Рийзе“. По трагичен начин около 5000 души намират смъртта си, след като са доведени от близкия концентрационен лагер Грос-Розен, за да започнат работа по съоръжението през 1943 г.
2️⃣ Project Riese and the Secret Tunnels of the Owl Mountains 🏗️⛰️
— MindVoyager (@Karol1669024) May 5, 2025
The Nazis invested heavily in underground construction during WWII. Project Riese (German: "Giant") involved over 9 km of tunnels, secret bunkers, and reinforced chambers.
Built using slave labor from… pic.twitter.com/oe4Ht4L1bY
„Рийзе“ означава „гигант“ на немски – кодово име, отразяващо амбициите на нацистите, вложени в този мащабен проект.
Днес пещерните тунели, разположени в югозападна Полша, изглеждат безобидни и са се превърнали в популярна туристическа атракция.
В Совите планини се намират седем подземни комплекса, които съставляват проекта „Рийзе“, като най-известният от тях е този в градчето Осовка. Зджислав Лазановски – екскурзовод в района – споделя пред The Sun, че според някои теории обектът е бил предвиден за бъдещ таен щаб на фюрера.
„Най-добрата ни хипотеза е, че това е трябвало да бъде командният център на армията... както и щабът на главния човек в Третия райх – Адолф Хитлер“, казва той.
С напредването на съюзническите сили към Германия предназначението на комплекса се променя, и тунелите започват да се използват за производство на оръжия.
Нито един от комплексите не е завършен напълно, а според Лазановски част от тях все още не са изцяло проучени. „Изследвали сме около осем километра и половина, но знаем за поне две места, където тунелите са разрушени“, разказва той. „Скалите са много ронливи и е необходимо да се прокопаят около два метра, за да се достигне до вътрешността на тунелите.“
Според нацистки документи, открити в Прага след войната, за завършване на проекта е била необходима още една година тежък труд.
Лазановски обяснява: „Когато приемаме гости от цял свят, им показваме строителна площадка – каквато е била, когато германците са напуснали.“
Vestiges Third Reich - Project "RIESE" - Muzeum Mölke (Ludwikowice Kłodzkie - Poland)
— FortMan Fortress (@FortmanFortress) April 29, 2025
video https://t.co/c0KoP9FODG pic.twitter.com/R4YWtqLDks
Осовка е един от най-напредналите в строителството обекти – с изградени железопътни линии, столови и генераторни помещения, разположени в подземна мрежа с дължина 1,8 км.
На мястото се намират и основите на масивна бетонна зала с височина 10 метра, както и асансьорна шахта, предвидена за обслужване на цели 16 етажа. Друга необичайна конструкция представлява бетонен монолит с десетки тръби, канали и водостоци, вградени в скалата на дълбочина поне 4,5 метра.
Наблизо има и шахта с язовирна стена и хидравлично оборудване, чиято функция остава неизвестна.
Ако комплексът беше завършен, част от него щеше да помещава подземни оръжейни фабрики.
Съществува и тестова зона, в която нацистите вероятно са работили по разработването на ракетите V1 и V2.
Според Лазановски проектът е изграден в планината именно за да бъде защитен от въздушни удари – аналогично на американския комплекс „Шайен Маунтин“.
Има и легенди, че тунелите крият прословутия нацистки „златен влак“. Историята идва от поляк, работил в мината след края на войната. Местни германци му разказали, че влак, натоварен с ценности от близките села, е влязъл в тунелите, за да се укрие от настъпващата Червена армия.
Обзет от идеята, полякът прекарвал влакове през тунелите в опит да открие съкровището.
Лазановски потвърждава, че до днес златният влак не е открит: „Има документи, според които през януари 1945 г. германците са преместили средствата си от банката във Вроцлав... но не знаем дали са били натоварени на влак.“
Миналия месец до полските власти е изпратено анонимно писмо, в което се твърди, че местоположението на влака най-сетне е разкрито. Подателят твърди, че е открил железопътни вагони, скрити в тунел в Совите планини.
Съществуват и предположения, че в тунелите може да е скрита и прочутата Кехлибарена стая.
Тя е била смятана за едно от най-ценните съкровища на Русия, докато не е открадната от нацистите от двореца ѝ край Санкт Петербург и изгубена безследно.
Първоначално инсталирана в Берлинския градски дворец, Кехлибарената стая е била подарена от пруския крал Фридрих Вилхелм I на Руската империя през 1716 г.
Final width and height of underground tunnels in secret nazi Riese Complex in Polish Owl Mountains my lens.#Poland #goldtrain #ww2 #explore #history #news #travelphotography #photography #travel #photooftheday #treasure #discovery #Polska pic.twitter.com/OC5sKZedqK
— Tomasz Borysiuk🇵🇱 (@TomaszBorysiuk) November 25, 2019
Не е известно Хитлер лично да е посещавал тунелите, но прочутият му архитект и министър на въоръжението Алберт Шпеер със сигурност е бил на място.
Лазановски подчертава, че тунелите са важен исторически обект, тъй като представляват тъжен мемориал за хората, които са ги строили.
Работниците по Проект „Рийзе“ са били затворници от концентрационния лагер Грос-Розен – евреи, поляци и военнопленници.
„Целта ни е да покажем на посетителите цялостната картина – какво е било планирано, какво е изградено и какво е останало“, казва той. „Но също така разказваме историята на хората, които са строили това място – не само тези, които са го проектирали, но и онези, които са копали скалата и са извършвали тази жестока, нечовешка работа.“
На 8 май 1945 г. Червената армия щурмува Совите планини – ден след като нацистите изоставят проекта.
Руснаците обаче не използват комплекса – те го разграбват, като отнасят всичко, което може да се транспортира, включително бормашини и генератори.