В началото на 1970-те години, под жаркото южноафриканско слънце, 14-годишният Стивън Таунли Басет с любопитство последва своя чичо до сянката на една от многобройните пещери, разположени в планините Седерберг, Западен Кейп, предаде CNN. Вътре младият Басет останал удивен - пред него се разкривал поразителен колаж от полуживотински и получовешки форми, нанесени по скалите в различни отенъци на червено и жълто. Въпросите, които го завладели, били безброй: Кога, защо и как е създадено това изкуство?
CNN: На лов за откраднатите артефакти на Украйна
От този момент нататък, роденият в Кейптаун художник не е спрял в стремежа си да разбере същността на древното скално изкуство. През последните десетилетия Басет посещава множество от хилядите обекти в Южна Африка, където пресъздава ранните изрази на човешкото творчество чрез изключително детайлни милиметрови копия.
🎨Тайните под шедьоврите: Скритите картини, които преобръщат историята на изкуството
Неговите творби не са обикновени копия. В работата му липсват комерсиални бои и четки, тъй като той използва същите материали и инструменти, които са били достъпни за местните ловци-събирачи Сан, създали своите произведения преди 10 000 години.
"Аз съм писар, документирам чуждо изкуство," споделя Басет пред CNN. "От самото начало исках моите копия да са толкова автентични, че да служат като ресурс за изследователи и академици."
This artist is painstakingly recreating mysterious ancient rock art – before it’s losthttps://t.co/00XtXnyHxo
— Jenet Harris (@dcmj122) May 20, 2025
Сан са коренно население в Субсахарска Африка, които до днес съхраняват своите традиции. Остатъците от рисунките и гравюрите им красят хиляди места из континента. Само в планините Седерберг се откриват около 7000 такива, разказва Лонди Ндзима, местен куратор на скално изкуство.
Произведенията на Сан първоначално се възприемали като сцени от ежедневието, но съвременната наука все повече ги свързва с духовната и културна идентичност на народа. Изображенията отразяват виденията на шаманите в състояния на транс, обяснява Ндзима пред CNN.
Стивън Басет пристъпва към реализацията на своята мечта през 1998 г., когато напуска корпоративната си работа, за да преследва страстта си. Чрез внимателно фотографиране, скициране и измерване, той документира древните рисунки и гравюри от Ботсвана до Зимбабве. За да пресъздаде тези изображения, Басет използва същите пигменти и инструменти, откривани в естествената среда, като използва съвременна технология само на етапа на подготовка.
Изкуството на Сан е доминирано от четири основни цвята: червено и жълто от глинесто-земен пигмент, черно с въглен и бяло от мека глина или каолин. Опитът води Басет до откритията, че животински мазнини, мозъчни тъкани и други подобни природни материали служат като свързващи агенти за боите. Той създава четки от тръстика и катерича козина, което му позволява да пресъздаде с прецизност оригиналните рисунки.
При разглеждането на влиянието на различните фактори върху запазването на скалното изкуство, Басет наблюдава, че някои цветове като червеното и жълтото са по-трайни. За да изучи влиянието на времето, той провежда ускорени метеорологични тестове и използва софтуер за подобрение на изображенията, за да види скритите детайли в тях.
Документите на Басет, под формата на книги и изследвания, целят да послужат като ценен ресурс за историци и антрополози. "Тези рисунки разказват за един свят, в който духовен и материален живот се преплитат," отбелязва той.
На 51 200 години е най-старата история, разказана от човек
Опазването на скалните рисунки е от съществено значение, особено предвид заплахи като графитите и ефектите на времето.
Властите и обществото трябва да работят заедно, за да съхранят тези древни съкровища, които, по думите на Нелсън Мандела, представляват "общо наследство на цялото човечество".