Български ли са градовете, в които живеем
Източник: netinfo

Какво означава "българска архитектура"? Всичко онова, което е построено в България, или всичко онова, което са измислили български архитекти у нас и в чужбина?

Може би българска архитектура е онова самобитното, което ние сме дали на света и което ни отличава от останалите. А дали сме успели изобщо да стигнем дотам?

Понякога въпросите са по-важни, особено когато съдържат в себе си и част от отговора. Той винаги е нееднозначен, а често не е само един.

Абсолютно винаги добрата архитектура е създадена така, че да бъде адекватна за самото място - да съответства на културно-историческата рамка наоколо, да кореспондира с традициите, да бъде единственото възможно парче от пъзела за конкретния терен. Не бихме могли да си представим Айфелова кула в Копривщица, нали?

Архитектурата е двояк процес на постоянен културен обмен и моментни технически възможности. Механизмът на харесване, приобщаване и съпричастност към определена идея е елементарен - човек може да хареса нещо, което разбира и е близко до него.

В края на XIX век американски антрополог завел група от малкото останали първобитни индианци в центъра на Ню Йорк. Очаквал да види тяхната реакция. Те дори не погледнали небостъргачите, впечатлили се от малките скулптурни орнаменти, изобразяващи гноми и дракони, по парапетите на къщите на първите холандски заселници около Сентръл парк. Вероятно са били близки до тяхната митология, тотеми и разбиране за света.

Небостъргачите са били за тях едно обкръжение извън човешкия мащаб, може би не са ги забелязали, така както човек върви през гората и не се вглежда в отделното дърво. В началото на XX век нашите будни младежи започват масово да учат архитектура в Германия и Австро-Унгария.

Интересно е, че

нито един българин не е учил строително изкуство в Русия

по онова време. Докато руснаците преди Първата световна война са носители на  авангарда в изкуството въобще (конструктивизъм, формализъм и т.н.), ние черпим от Западна Европа последните издънки на историческите стилове.

Нашите млади архитекти (почти всички минават междувременно през фронта на Първата световна война) се връщат в родината си и запретват ръкави. Тогава времената са като сега - строи се масово и безпощадно. Те донасят със себе си австро-унгарския сецесион (югендщил) и белгийския ар нуво.

Със сигурност нашенецът няма как да припознае изведнъж авангарда, при положение че дори не е минал през "стила". И той като индианеца не може да види нещо, което е "отвъд" него. Затова центровете на София, Русе и някои други крайдунавски градчета се изпъстрят с помпозни постройки, чиито фасади са декорирани с голямо количество мазилков обемен детайл, старите дървени гредореди и тухлени "пруски сводове" са заменени от все още малко познатия стоманобетон.

Докато нашите момчета упражняват наученото в Германия и Чехия и рисуват капители, раковини и колонади, руският авангард прави проекти на хартия за градове на бъдещето и небостъргачи - нови стремежи, нова художествена изразност, тотално загърбване на традицията и историческите форми.

Новаторите конструктивисти провъзгласяват: "...обявяваме непримирима война на изкуството...

настанало е време за социално целесъобразното...

не бива да има нищо случайно и само заради слепия вкус и естетическия произвол. Всичко трябва да бъде осмислено технически и функционално".

Пред архитектите тогава стои задачата да "изобретят нов тип архитектура, която да оформи социалистическия бит". По същото време младият Корбюзие (истинско име Шарл-Едуар Жанере) обикаля Европа и събира материал за бъдещия си труд "Модулор" - вдъхновен трактат за пропорциите, който по-късно ще стане основа на доктрината на модерното строителство.

Около 1910 г. Франк Лойд Райт, който вече е добил популярност в родината си със серия еднофамилни къщи, става известен в Германия, Холандия и дори Япония със своите новаторски идеи за "органичната" архитектура - пълно единство между външната и вътрешната среда в сградата, където формата и функцията са единни и в която няма място за капители, колони и "стилове".

През 1925 г. Корбюзие представя павилиона L'Esprit nouveau ("Нов дух" - виж видео) за световното изложение в Париж. Идеята му е да покаже един съвсем нов тип жилище след войната - такова, което да отговаря на нарасналите социални нужди и променящите се, макар и бавно, естетически критерии.

Корбюзие го прави по забележителен начин, разчупвайки шаблона и създавайки модел, който служи след това на поколения архитекти. Това е модел, който не показва смайващо и самоцелно формообразуване, нито невиждани до този момент съчетания на материали и конструкции. Виждаме жилище, което се е отърсило от концепцията за "бързо, евтино и на малка площ".

Това е новото буржоазно жилище, с повече обем, повече чистота на линиите, без да има излишно разточителство на площи и детайл, нещо характерно за цялото творчество на Корбюзие. Основното, за което всъщност става въпрос, е, че тук за пръв път виждаме пространството на дневната с височина през две нива, обширни лентовидни прозорци, свободни планове. Холът е получил въздух и обем с голяма витрина, останалите стаи са с нормална етажна височина, подчинени и отворени към основния доминиращ елемент.

Помещенията са подредени така, че се отварят отпред към фасадата с дълбока лоджия, покрита отгоре на нивото на дневната с голям кръгъл отвор, който позволява да премине през него короната на съществуващо дърво. Колко модерно, съвременно и екологично!

Вдъхновен от този пример, малко известният български архитект Нено Ямантиев проектира през 30-те години редица къщи в София, Габрово и Плевен, в които явно се чувства модерният дух на времето - правоъгълни обеми, плоски покриви, семпъл детайл, строга и функционална планировка.

Разбира се, дневна през две нива не е успял да направи. Важното тук е, че той

възприема елементи от модерната доктрина,

без да има подкрепа и съмишленици у нас. Да си представим колко му е било трудно да проправя пътя на новия дух.

В същото време между 1936 и 1939 г. са построени Българската народна банка - архитекти са Иван Васильов и Димитър Цолов, която и до днес си остава пример за съвършени пропорции, интелигентен класически детайл, еманципирана взаимовръзка на нова и заварена архитектура (погледнете банката откъм джамията и ще разберете защо); хотел и зала "България" - на Станчо Белковски и Иван Данчов; Министерството на вътрешните работи - на Георги Овчаров. Все още големите обществени сгради е трябвало да изглеждат според представите на масовия вкус.

Архитектурният образ трябва да е лесно разпознаваем и да внушава респект, строгост и ненатрапчива, но видима връзка със Стила!

В жилищното строителство се наблюдават по-разкрепостени решения, в които ясно личи духът на времето.

Такива са две жилищни сгради в центъра на София, на бул. "Витоша" - на Радослав Радославов и Константин Джангозов, от 1930 г. Плоски покриви, мощно хоризонтално членение, постигнато с непрекъснатите ивици на подпрозоречната плът, и лентовидни прозорци.

Там, където го е изисквало разпределението, вертикалните стени са отдръпнати малко по-навътре от фасадната плоскост, за да не прекъснат прозореца, балконите, които подчертават ъгъла на сградата, са "декорирани" единствено с по два тесни хоризонтални изреза в двата края - визуалната доктрина на Корбюзие е овладяна истински, семпло, просто и въздействащо.

След Втората световна война (от 50-те до 70-те години) светът строи по почина "жилище за всеки", с намерението да става бързо и евтино. Изтокът изгражда своите сталинистки дворци, уж "национални по дух и социалистически по съдържание".

Западът експериментира. Небостъргачите в големите американски градове никнат като гъби, появяват се нови стоманени високотехнологични конструкции. Панелното строителство става масово, дори американецът Пол Рудолф тогава смята, че "...сглобяемият елемент с висока заводска завършеност е тухлата на ХХ век".

Социално неангажираната панелна архитектура

решава бързо следвоенната жилищна криза, но не и проблемите на развиващите се градове - те не са само "машина за живеене". А нещо много повече.

Условната безадресна повтаряща се кутийка в панелния блок вече не е достатъчна. Панелното строителство навсякъде е еднакво, проблемите са сходни - градовете се обезличават от повтарящите се до втръсване еднакви модули.

"Високата заводска завършеност" никак не е висока, имайки предвид, че кадрите в строителството са произведени за по-кратко време от самия панел. През 70-те и 80-те години в САЩ се появява постмодернизмът.

За 7-8 години той идва и в Западна Европа. Неговият основоположник и теоретик Робърт Вентури прокламира смъртта на модерната архитектура. В книгата си "Да се учим от Лас Вегас" той изтъква предимствата на една архитектура, която е близка по изказ до обикновената публика.

Той призовава да се обърнем към историята, да черпим от нея форми и принципи, без да копираме пряко. Силен пример и манифест в това отношение е проектираната от него през 1963 г. "Гилд Хаус" - дом за стари хора във Филаделфия.

Тук за първи път се появява сегментният прозорец, който ще стане любим елемент на постмодернизма. Сградата е с класическо триделно членение на фасадата по вертикала - светла цокълна зона, над нея поле от изявена тухлена зидария и най-горе увенчаващ елемент, споменатият вече прозорец.

Входът на сградата е решен в ос и е фуниеобразно вдлъбнат във фасадата, като в средата му е положена вертикална колона, подчертаваща вертикалната ос - елемент, вероятно вдъхновен от някоя френска готическа катедрала.

Да си спомним у нас "черните кафенета" на Михаил Бенчев, които бяха залели София - за времето си бяха много модерни (съжалявам, че използвам тази дума), и единственото, което се е запечатало в съзнанието ми, като се сетя за тях, освен цвета, е сегментният прозорец. А казват, че в архитектурата нямало мода.

Сградата на бул. "Цар Борис Трети" в София е една интелигентна препратка към Вентури - пълна осова симетрия, централна колона, в случая изпълнена от неръждаема стомана, и завършек със сводест сегментен прозорец!

Бихме казали: какво от това, да използваш идеите на големите преди теб, като ги интерпретираш с ирония, не е лошо. И пирамидата на Йо Минг Пей пред Лувъра е пирамида - да, ама е фина съвременна интерпретация за осемдесетте, разбира се. Не бихме приели обаче директното копиране на нещо конкретно, което го вземаш в чист вид и го ползваш, без да си го преосмислил.

Нашата съвременна архитектура е всеядна - в XXI век се опитваме да строим като каталунския архитект Антониo Гауди (живял в края на XIX и началото на XX век) едно към едно. Същевременно поставяме козирки-тенти, които навяват на западноевропейски техницизъм от 80-те и каквито там вече никой не прави.

Интелигентните и силни решения са малко - сещам се за

сградата "Жаклин"

на Пламен Братков. Далечна реминисценция на жилищната структура "Хабитат 67" в Монреал, съвременен отглас на холандските авангардни опити в строителството на социални жилища.

Сравнявайки "Жаклин" с жилищната структура WOZOKO, построена през 1997 г., на холандското архитектурно студио MVRDV, можем да забележим само бегла прилика в основната концепция - да се разчлени обемът на сградата с различни съчетания от конзолно излизащи обеми, като по този начин се решат определени архитектурни проблеми.

Сградата на холандците е вътрешноквартална, те използват един основен стъклен обем, от чиято северна фасада изваждат в дълбока конзола едри дървени обеми, които са цели апартаменти. Имаме контраст на материалите на основното тяло и допълващите елементи, освен това тяхната пропорция е такава, че създава насоченост навън от основния организъм.

Това е особено въздействащо, но е малко притеснително за предубедения наблюдател. Основният функционален момент тук е, че по този начин, разчупвайки северната фасада, архитектите са постигнали по-високо качество на голяма част от апартаментите, които са получили източно и западно изложение.

При "Жаклин" решението е друго, понеже се намира на основен градски булевард - трябва да му отговорим, като се справим с гледки, шум и мръсотия. Структурата се състои от множество по-големи и по-малки обемни кутийки, ориентирани успоредно на улицата и отворени към планината.

Всеки от начленените обеми е придобил собствен характер в цялото, звученето е като на скупчени къщи, а не на огромен блок. Тук силната идея на "тетриса" е доразвита с ново усещане за пространството, функцията, материалите, детайла. Всички ние заслужаваме да гледаме повече такива сгради, докато седим в задръстванията.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Контузия спря Григор Димитров

Контузия спря Григор Димитров

Любопитно Преди 1 час

Димитров напуска по подобен начин заради травма четвърти пореден турнир от Големия шлем

Съд прекрати дело срещу лекари, обвинени за източване на НЗОК

Съд прекрати дело срещу лекари, обвинени за източване на НЗОК

България Преди 1 час

Над 200 хиляди лева са възстановените средства от обвиняемите медици

Синтия Никсън разкри какво е мразила в "Сексът и градът"

Синтия Никсън разкри какво е мразила в "Сексът и градът"

Любопитно Преди 4 часа

Актрисата изигра Миранда Хобс в „Сексът и градът“

Втори танцов уикенд на One Dance Festival 2025

Втори танцов уикенд на One Dance Festival 2025

Любопитно Преди 4 часа

Четири спектакъла от България, Гърция, Белгия и Нидерландия гледаме между 30 май и 1 юни в Пловдив

<p>&ldquo;Аз съм Сези - първо съм майка, второ съм жена&rdquo;&nbsp;</p>

“Аз съм Сези - първо съм майка, второ съм жена” - интернет в подкрепа на нападнатата с чук и пистолет съпруга

България Преди 4 часа

За ужасяващия случай на насилие от 23 май Сезян разказа преди два дни

Земеделският министър обеща компенсации за градушките

Земеделският министър обеща компенсации за градушките

България Преди 4 часа

Той призова производителите да подадат в кратък срок заявления

Ветеранът срещу заека - Звезди и Лашкова в блиц въпроси

Ветеранът срещу заека - Звезди и Лашкова в блиц въпроси

Любопитно Преди 5 часа

Рок легендата и талантливата актриса се впускат в най-новото забавно предизвикателство

Сарафов  разпореди безкомпромисни действия

Сарафов разпореди безкомпромисни действия

България Преди 5 часа

Младежи, които извършват подобни деяния, ще бъдат обвинени, а в по-тежките случаи - задържани

Поговорки на викингите: Мъдрост от отминали епохи

Поговорки на викингите: Мъдрост от отминали епохи

Свят Преди 5 часа

"Мъдростта е добре дошла, откъдето и да идва"

Изключителен старт на най-новия кулинарен формат на NOVA

Изключителен старт на най-новия кулинарен формат на NOVA

Любопитно Преди 5 часа

С огромна преднина, първият епизод на „Муха в супата“ е безспорен лидер в телевизионния ефир

<p>Желязков: Времето за дебат за еврото беше през 1997 г.</p>

Росен Желязков: Времето за дебат за еврото беше през 1997 година

България Преди 5 часа

Росен Желязков: България има едно огромно предимство – това е фиксираният курс

Съд върна на поста кмета на Минерални бани Мюмюн Искендер

Съд върна на поста кмета на Минерални бани Мюмюн Искендер

България Преди 5 часа

​Определението на Апелативния съд е окончателно

Българин загина и седем са ранени в Австрия

Българин загина и седем са ранени в Австрия

България Преди 5 часа

Пострадалите са откарани в болници

<p>&quot;Вероятно бихте искали да сте мъртви&quot;: Изследват как мирише Космосът</p>

От котешка урина до барут: Как мирише Космосът?

Свят Преди 6 часа

Според учени, Космосът е изненадващо миризливо място

Всички говорят за нея: Били Айлиш обра овациите и наградите на AMAs 2025

Всички говорят за нея: Били Айлиш обра овациите и наградите на AMAs 2025

Любопитно Преди 6 часа

Айлиш спечели във всички седем категории, в които беше номинирана, включително и албум на годината