11

Пако Ъндърхил е създателят и президентът на агенцията за поведенчески изследвания и пазарни консултации Envirosell.

Книгата му "Защо купуваме: Науката за пазаруването", която е преведена на 27 езика, изучава развитието на потребителската култура от гледна точка на психологията и антропологията.

В интервю за Vesti.bg той разказва за развитието и преспективите в потребителската култура на България.

Смятате ли, че България следва световните тенденции в потребителските навици?

Пазарът се развива там, където парите са млади. Американският пазар например не е такъв. Източна Европа е много предизвикателна за търговските центрове и търговците на дребно.

Българският пазар и млад и парите в страната ви нямат натрупана история. Наблюденията ми за вашата страна са свързани с бързото и мащабно развитие.

Мол София е скоро открит, а ето че вече имаме и Мол Пловдив, Мол Русе. Всички те обаче предлагат обслужване, което е адекватно на световните тенденции, предлагат обслужване в 21 век. В България имате много възможности.

През последните 20 години българското общество проправя пътя си към модерна Европа - в известен смисъл ние все още работим по културата си на потребление. Как според вас ще се отрази икономическата криза на новопридобитите ни навици?

Потребителските навици се развиват според пазара. При положение, че имате инвеститори като RESB, които изграждат търговски центрове от ново поколение и се развиват със всеки следващ проект, няма как поведението на потребителите да е старомодно.

Инвеститорите, търговците и потребителите се развиват своевременно. Това е най-естественият път на мол-културата.

Има ли демографска разлика (напр. в пол, социален статус, възраст и т.н.) между посетителите на търговски центрове в САЩ и Източна Европа?

Съществена разлика има в хората като индивидуалности. Потребителските навици обаче са сходни навсякъде по света, ако трябва да дам обобщен отговор.

Особено сега, в условията на икономическа криза, поведението на потребителите се свежда до размера на похачените средства и съотношението цена-качество.

Отразяват ли се традициите в потреблението в по-бедни страни като нашата на маркетинга на предлаганите продукти? 

Може би преди няколко години е било така. Вижте Мол Русе. Силно съм впечатлен от този проект, който дори не се изгражда във вашата столица.

Мол Русе е конкурентен на всеки мол в София. Моловете в София са конкуренти на големите търговски центрове в европейските столици.

Компаниите в сектора по цял свят развиват всякакви семейни забавления в моловете. Смятате ли, че молът е градският център на общуване на 21-ви век?

Моловете се превърнаха в наша ДНК. Всеки мол е общност. Световните тенденции са свързани с допълването на услуги, които могат да предлагат търговските центрове освен пазаруването.

Лекарски и зъболекарски кабинети, консултанти по пластична хирургия, адвокатски услуги – по света все повече такива услуги започват да се появяват в моловете. Развлекателните центрове са един от основните сегменти на съвременния мол.

Върху какви проекти работи компанията ви в момента?

Сред нашите клиенти са най-големите компании в света. Днес (13.04) трябваше да се срещна с изпълнителния директор на "Сони мюзик".

Аз обаче съм в България при моите приятели от RESB и "Синема сити интернешънъл". Това е динамиката на моето ежедневие (смее се).